Articulatory and phonological aspects involved in the language acquisition of a 5:1 years old child: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marinho, Aline Resende Pereira
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Araújo, Adelma Lúcia de Oliveira Silva, Thomopoulos, Margareth de Souza Freitas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9571
Resumo: In this study it is evaluated a child’s speech (5:1) that presented signs of phonological deviations. The child in question is in the stage of beginning of the process of literacy, and one of our concerns is related to the deficit that the possible deviations may cause in the child’s literacy process. In order to achieve the purpose of this research, first of all, it was collected data by hearsay, and then the speech was recorded in audio and video, through the program Camtasia 7.0. The procedure used to collect the child’s speech is called” spontaneous naming”, based on the instrument “PAC – Phonological Assessment of Child”, proposed by Yavas, Hernandorena and Lamprecht (2001). The results, which were obtained through a qualitative data analysis, indicated that the subject has already acquired the whole phonetic inventory of the Brazilian Portuguese Language spoken in his region. However, the systematization of the use of language sounds with phonological purposes is still insufficient.
id PUC_RS-19_30276e44ce72b5a74d0db445be0c9cfb
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/9571
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Articulatory and phonological aspects involved in the language acquisition of a 5:1 years old child: a case studyAspectos articulatórios e fonológicos envolvidos na aquisição da linguagem de uma criança de 5:1 anos: um estudo de casoAcquisition with deviationsPhonological awarenessPhonological assessmentLinguistic analysisCamtasiaAquisição com desviosConsciência fonológicaAvaliação fonológicaAnálise linguísticaCamtasiaAquisição da LinguagemIn this study it is evaluated a child’s speech (5:1) that presented signs of phonological deviations. The child in question is in the stage of beginning of the process of literacy, and one of our concerns is related to the deficit that the possible deviations may cause in the child’s literacy process. In order to achieve the purpose of this research, first of all, it was collected data by hearsay, and then the speech was recorded in audio and video, through the program Camtasia 7.0. The procedure used to collect the child’s speech is called” spontaneous naming”, based on the instrument “PAC – Phonological Assessment of Child”, proposed by Yavas, Hernandorena and Lamprecht (2001). The results, which were obtained through a qualitative data analysis, indicated that the subject has already acquired the whole phonetic inventory of the Brazilian Portuguese Language spoken in his region. However, the systematization of the use of language sounds with phonological purposes is still insufficient.Neste estudo avalia-se a fala de uma criança (5:1), por apresentar indícios de desvios fonológicos. O sujeito em questão encontra-se na fase inicial de aquisição da linguagem escrita, e uma das preocupações existentes é quanto ao prejuízo que seu possível desvio pode trazer para o processo de ensino-aprendizagem da escrita. Para a realização da pesquisa, primeiramente, foram colhidos dados de oitiva e, em seguida, foi realizada a gravação da fala em áudio e vídeo, utilizando-se o programa Camtasia 7.0. O procedimento utilizado para a coleta da fala da criança foi a chamada “nomeação espontânea”, com base no instrumento “AFC – Avaliação Fonológica da Criança”, de Yavas, Hernandorena e Lamprecht (2001). Os resultados, advindos da análise qualitativa dos dados, indicaram que o sujeito já possui o inventário fonético completo da língua portuguesa falada em sua região. Contudo, a sistematização do uso dos sons da língua com fins fonológicos é ainda insuficiente.Editora da PUCRS - ediPUCRS2012-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguística Aplicadaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9571Letras de Hoje; Vol. 47 No. 1 (2012): Linguagem e cognição: Interfaces entre Linguística, Psicologia e Neurociências; 84-92Letras de Hoje; Vol. 47 Núm. 1 (2012): Linguagem e cognição: Interfaces entre Linguística, Psicologia e Neurociências; 84-92Letras de Hoje; v. 47 n. 1 (2012): Linguagem e cognição: Interfaces entre Linguística, Psicologia e Neurociências; 84-921984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9571/7424Marinho, Aline Resende PereiraAraújo, Adelma Lúcia de Oliveira SilvaThomopoulos, Margareth de Souza Freitasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-08-07T14:34:27Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/9571Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2013-08-07T14:34:27Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Articulatory and phonological aspects involved in the language acquisition of a 5:1 years old child: a case study
Aspectos articulatórios e fonológicos envolvidos na aquisição da linguagem de uma criança de 5:1 anos: um estudo de caso
title Articulatory and phonological aspects involved in the language acquisition of a 5:1 years old child: a case study
spellingShingle Articulatory and phonological aspects involved in the language acquisition of a 5:1 years old child: a case study
Marinho, Aline Resende Pereira
Acquisition with deviations
Phonological awareness
Phonological assessment
Linguistic analysis
Camtasia
Aquisição com desvios
Consciência fonológica
Avaliação fonológica
Análise linguística
Camtasia
Aquisição da Linguagem
title_short Articulatory and phonological aspects involved in the language acquisition of a 5:1 years old child: a case study
title_full Articulatory and phonological aspects involved in the language acquisition of a 5:1 years old child: a case study
title_fullStr Articulatory and phonological aspects involved in the language acquisition of a 5:1 years old child: a case study
title_full_unstemmed Articulatory and phonological aspects involved in the language acquisition of a 5:1 years old child: a case study
title_sort Articulatory and phonological aspects involved in the language acquisition of a 5:1 years old child: a case study
author Marinho, Aline Resende Pereira
author_facet Marinho, Aline Resende Pereira
Araújo, Adelma Lúcia de Oliveira Silva
Thomopoulos, Margareth de Souza Freitas
author_role author
author2 Araújo, Adelma Lúcia de Oliveira Silva
Thomopoulos, Margareth de Souza Freitas
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marinho, Aline Resende Pereira
Araújo, Adelma Lúcia de Oliveira Silva
Thomopoulos, Margareth de Souza Freitas
dc.subject.por.fl_str_mv Acquisition with deviations
Phonological awareness
Phonological assessment
Linguistic analysis
Camtasia
Aquisição com desvios
Consciência fonológica
Avaliação fonológica
Análise linguística
Camtasia
Aquisição da Linguagem
topic Acquisition with deviations
Phonological awareness
Phonological assessment
Linguistic analysis
Camtasia
Aquisição com desvios
Consciência fonológica
Avaliação fonológica
Análise linguística
Camtasia
Aquisição da Linguagem
description In this study it is evaluated a child’s speech (5:1) that presented signs of phonological deviations. The child in question is in the stage of beginning of the process of literacy, and one of our concerns is related to the deficit that the possible deviations may cause in the child’s literacy process. In order to achieve the purpose of this research, first of all, it was collected data by hearsay, and then the speech was recorded in audio and video, through the program Camtasia 7.0. The procedure used to collect the child’s speech is called” spontaneous naming”, based on the instrument “PAC – Phonological Assessment of Child”, proposed by Yavas, Hernandorena and Lamprecht (2001). The results, which were obtained through a qualitative data analysis, indicated that the subject has already acquired the whole phonetic inventory of the Brazilian Portuguese Language spoken in his region. However, the systematization of the use of language sounds with phonological purposes is still insufficient.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Linguística Aplicada
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9571
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9571
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9571/7424
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 47 No. 1 (2012): Linguagem e cognição: Interfaces entre Linguística, Psicologia e Neurociências; 84-92
Letras de Hoje; Vol. 47 Núm. 1 (2012): Linguagem e cognição: Interfaces entre Linguística, Psicologia e Neurociências; 84-92
Letras de Hoje; v. 47 n. 1 (2012): Linguagem e cognição: Interfaces entre Linguística, Psicologia e Neurociências; 84-92
1984-7726
0101-3335
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128774853263360