Tabaré Etcheverry, a short song
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/29331 |
Resumo: | It seems to intermingle, as he announces in one of his texts, a matter of luck in the popularity, or not, of the singer-songwriter Tabaré ETCHEVERRY. The end of the 70s, in Uruguay, acts as a kind of hinge in which two decisive periods are amalgamated in our music. Begins to undergo a significant change in the conception of the song that, now, will unite such dissimilar figures as: Los Olimareños, Leo Maslíah, Carlos Cresci and even, a group that began targeting the children's audience, Canciones para no dormir la siesta. The present work, fruit of an investigation in course, tries to give account of biographical aspects of José Francisco Etcheverry Tort (1945-1978) and its connection with the song in Uruguay, its aesthetic conception, as well as of political questions that, among others things, forged a certain black legend about this singer-songwriter. |
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Tabaré Etcheverry, a short songTabaré Etcheverry, un breve cantarTabaré Etcheverry, un breve cantarSong in UruguayDictatorshipSong protestCanción en el UruguayDictaduraCanción protestaMúsicaLiteraturaCanção no UruguaiDitaduraCanção de protestoIt seems to intermingle, as he announces in one of his texts, a matter of luck in the popularity, or not, of the singer-songwriter Tabaré ETCHEVERRY. The end of the 70s, in Uruguay, acts as a kind of hinge in which two decisive periods are amalgamated in our music. Begins to undergo a significant change in the conception of the song that, now, will unite such dissimilar figures as: Los Olimareños, Leo Maslíah, Carlos Cresci and even, a group that began targeting the children's audience, Canciones para no dormir la siesta. The present work, fruit of an investigation in course, tries to give account of biographical aspects of José Francisco Etcheverry Tort (1945-1978) and its connection with the song in Uruguay, its aesthetic conception, as well as of political questions that, among others things, forged a certain black legend about this singer-songwriter.Parece entremezclarse, como lo anuncia en uno de sus textos, una cuestión de suerte en la popularidad, o no, de Tabaré ETCHEVERRY. Sobres fines de la década del 70, en el Uruguay, Etcheverry puede pensarse como una especie de bisagra en la cual se amalgaman dos períodos decisivos en la música uruguaya. Comienza a operarse un cambio significativo en la concepción de la canción que unirá a figuras tan disímiles como Los Olimareños, Leo Maslíah, Carlos Cresci e incluso un grupo que inició apuntando a un público infantil, Canciones para no dormir la siesta. El presente trabajo, fruto de una investigación en curso, pretende dar cuenta de aspectos biográficos de José Francisco Etcheverry Tort (1945-1978) y su vinculación con la canción en el Uruguay, su concepción estética, así como de cuestiones políticas que, entre otras cosas, fraguaron una cierta leyenda negra sobre este cantautor.Parece entremezclarse, como lo anuncia en uno de sus textos, una cuestión de suerte en la popularidad, o no, de Tabaré ETCHEVERRY. Sobres fines de la década del 70, en el Uruguay, Etcheverry puede pensarse como una especie de bisagra en la cual se amalgaman dos períodos decisivos en la música uruguaya. Comienza a operarse un cambio significativo en la concepción de la canción que unirá a figuras tan disímiles como Los Olimareños, Leo Maslíah, Carlos Cresci e incluso un grupo que inició apuntando a un público infantil, Canciones para no dormir la siesta. El presente trabajo, fruto de una investigación en curso, pretende dar cuenta de aspectos biográficos de José Francisco Etcheverry Tort (1945-1978) y su vinculación con la canción en el Uruguay, su concepción estética, así como de cuestiones políticas que, entre otras cosas, fraguaron una cierta leyenda negra sobre este cantautor.***Tabaré Etcheverry, um breve cantar***Parece se misturar, como ele anuncia em um de seus textos, uma questão de sorte na popularidade, ou não, do cantor e compositor Tabaré ETCHEVERRY. O final dos anos 70, no Uruguai, atua como uma espécie de dobradiça em que dois períodos decisivos são amalgamados em nossa música. Começa a sofrer uma mudança significativa na concepção da música que, agora, vai unir figuras tão diferentes como: Los Olimareños, Leo Maslíah, Carlos Cresci e até mesmo um grupo que começou a atingir a audiência das crianças, Canções para não cochilar. O presente trabalho, fruto de uma pesquisa em curso, tenta dar conta dos aspectos biográficos de José Francisco Etcheverry Tort (1945-1978) e da sua conexão com a música no Uruguai, sua concepção estética, bem como questões políticas que, entre outras coisas, gerou uma certa lenda negra sobre esse cantor e compositor.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionBiografíaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/2933110.15448/1984-7726.2018.2.29331Letras de Hoje; Vol. 53 No. 2 (2018): Theory and Practice of Biography; 245-254Letras de Hoje; Vol. 53 Núm. 2 (2018): Teoria e Prática da Biografia; 245-254Letras de Hoje; v. 53 n. 2 (2018): Teoria e Prática da Biografia; 245-2541984-77260101-333510.15448/1984-7726.2018.2reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSspahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/29331/17025Copyright (c) 2018 Letras de Hojeinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlbarado, Juan Carlos2021-04-27T20:37:44Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29331Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-04-27T20:37:44Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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