Music on stage: popular song as a form of political resistance or market success
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temáticas (Campinas. Online) |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/13678 |
Resumo: | Protest song dominated the brazilian cultural scene from the early 60’s, in the context of social reforming movements, until 1968, when was decreed the AI-5. It was present in the TV’s Festivals, plays, movie soundtracks. The proposal is to observe this process from the analysis of the use of protest song in the plays of the “Grupo Opinião” (1964-1965). In one hand, researchers analyze such plays as a continuity of the politico-cultural project of the CPC (Centro Popular de Cultura – Popular Center of Culture) of the UNE before 1964, which searched in the “folklore” elements for the creation of a genuine and fair nation. Second, the blockbuster obtained helped in consolidating the relationship between art and engaged market, which he objected. From the songs that make up these shows, I seek to grasp the social discourse of the young left-wing groups that stirred the political and cultural scene during the 60’s and the relations between politics and culture. |
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Music on stage: popular song as a form of political resistance or market successMúsica em cena: a canção popular como forma de resistência política ou sucesso de mercadoMúsica em cena: a canção popular como forma de resistência política ou sucesso de mercadoMercado culturalCultura brasileiraCanção de protestoTeatro engajadoCultura brasileiraCanção de protestoTeatro engajadoMercado culturalBrazilian cultureProtest songMilitant theaterCultural marketProtest song dominated the brazilian cultural scene from the early 60’s, in the context of social reforming movements, until 1968, when was decreed the AI-5. It was present in the TV’s Festivals, plays, movie soundtracks. The proposal is to observe this process from the analysis of the use of protest song in the plays of the “Grupo Opinião” (1964-1965). In one hand, researchers analyze such plays as a continuity of the politico-cultural project of the CPC (Centro Popular de Cultura – Popular Center of Culture) of the UNE before 1964, which searched in the “folklore” elements for the creation of a genuine and fair nation. Second, the blockbuster obtained helped in consolidating the relationship between art and engaged market, which he objected. From the songs that make up these shows, I seek to grasp the social discourse of the young left-wing groups that stirred the political and cultural scene during the 60’s and the relations between politics and culture.A canção de protesto dominou a cena cultural brasileira entre o período que vai do início dos anos 60, com os movimentos por reformas de base, até 1968, quando foi decretado o AI-5. Esteve presente nos Festivais da TV, nas peças de teatro, nas trilhas do cinema. A proposta é observar esse processo a partir da análise da utilização da canção popular nas peças do Grupo Opinião (1964-1965). Por um lado, estudiosos vêem tais espetáculos como continuidade daquele projeto cultural-político do CPC (Centro Popular de Cultura) da UNE no pré-64, o qual buscava no “popular” elementos para a construção de uma nação autêntica e justa. Por outro, o sucesso de público obtido auxiliou na consolidação da relação entre a arte engajada e o mercado, que se queria criticar. A partir das canções que compõem esses espetáculos, buscarei apreender o discurso social dos jovens grupos de esquerda que movimentaram a cena política e cultural durante os anos 60 e as relações entre política e cultura.A canção de protesto dominou a cena cultural brasileira entre o período que vai do início dos anos 60, com os movimentos por reformas de base, até 1968, quando foi decretado o AI-5. Esteve presente nos Festivais da TV, nas peças de teatro, nas trilhas do cinema. A proposta é observar esse processo a partir da análise da utilização da canção popular nas peças do Grupo Opinião (1964-1965). Por um lado, estudiosos vêem tais espetáculos como continuidade daquele projeto cultural-político do CPC (Centro Popular de Cultura) da UNE no pré-64, o qual buscava no “popular” elementos para a construção de uma nação autêntica e justa. Por outro, o sucesso de público obtido auxiliou na consolidação da relação entre a arte engajada e o mercado, que se queria criticar. A partir das canções que compõem esses espetáculos, buscarei apreender o discurso social dos jovens grupos de esquerda que movimentaram a cena política e cultural durante os anos 60 e as relações entre política e cultura.Universidade Estadual de Campinas2011-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/1367810.20396/tematicas.v19i37/38.13678Tematicas; v. 19 n. 37 (2011): Esquerdas e Cultura; 183-204Tematicas; Vol. 19 No. 37 (2011): Esquerdas e Cultura; 183-204Tematicas; Vol. 19 Núm. 37 (2011): Esquerdas e Cultura; 183-2042595-315Xreponame:Temáticas (Campinas. Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/13678/8974Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2011 Mariângela Ribeirohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Mariângela2021-04-27T17:29:19Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/13678Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicasPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/oaitmaticas@unicamp.br||2595-315X1413-2486opendoar:2021-04-27T17:29:19Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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