The linguistic knowledge of the literate about the futurity expression: Periphrastic form (core grammar/L1) versus synthetic form (peripheral grammar/L2)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Araújo-Adriano, Paulo Ângelo
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36499
Resumo: Considering naturally acquired Portuguese as an L1 and the one taught in schools as an L2, oral and written data from (a) naturally acquired children, (b) 5th and 8th grade students, and (c) university students were analyzed taking into account the expressions of futurity; namely, (i) synthetic future; (ii) ‘ir’ + infinitive; (iii) ‘haver-de’ + infinitive; (iv) present form. We contrast this data with historical roles of BP between the XVII and XXI centuries. The results show that the synthetic future is not acquired naturally and the higher the level of education, the greater its use (in written domains). We also find that school recovers only a few linguistic fossils (synthetic form of futurity), but not all. We therefore propose that the I-language of the literate consists of the periphrastic form as part of core grammar and the synthetic form as part of peripheral grammar.
id PUC_RS-19_4e8d57630bf89662358f86d4c7ad3e37
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36499
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling The linguistic knowledge of the literate about the futurity expression: Periphrastic form (core grammar/L1) versus synthetic form (peripheral grammar/L2)El conocimiento lingüístico del alfabetizado sobre la expresión del futuro: Forma perifrástica (gramática nuclear/L1) versus forma sintética (gramática periférica/L2)Conhecimento linguístico do letrado acerca das expressões de futuridade: Forma perifrástica (gramática nuclear/L1) versus forma sintética (gramática periférica/L2)Expression of futurityPeripheral grammarCore grammarGenerative grammarExpresión de futuridadeGramática periféricaGramática nuclearGramática generativaExpressão de futuridadeGramática PeriféricaGramática NuclearGramática Gerativa.Considering naturally acquired Portuguese as an L1 and the one taught in schools as an L2, oral and written data from (a) naturally acquired children, (b) 5th and 8th grade students, and (c) university students were analyzed taking into account the expressions of futurity; namely, (i) synthetic future; (ii) ‘ir’ + infinitive; (iii) ‘haver-de’ + infinitive; (iv) present form. We contrast this data with historical roles of BP between the XVII and XXI centuries. The results show that the synthetic future is not acquired naturally and the higher the level of education, the greater its use (in written domains). We also find that school recovers only a few linguistic fossils (synthetic form of futurity), but not all. We therefore propose that the I-language of the literate consists of the periphrastic form as part of core grammar and the synthetic form as part of peripheral grammar.Considerando el portugués adquirido naturalmente como L1 y el que se enseña en las escuelas como L2, los datos orales y escritos de (a) niños adquiridos naturalmente, (b) estudiantes de quinto y octavo grado y (c) estudiantes universitarios se analizaron teniendo en cuenta las expresiones de futuro; a saber, (i) futuro sintético; (ii) ‘ir’ + infinitivo; (iii) ‘haver-de’ + infinitivo y (iv) forma presente. Contrastamos estos datos con obras de teatro brasileñas entre los siglos XVII y XXI. Los resultados muestran que el futuro sintético no se adquiere naturalmente y cuanto mayor es el nivel de educación, mayor es su uso (en dominios escritos). También encontramos que la escuela recupera solo unos pocos fósiles lingüísticos (forma sintética del futuro), pero no todos. Por lo tanto, proponemos que el lengua-I del alfabetizado consista en la forma perifrástica como parte de la gramática nuclear y la forma sintética como parte de la gramática periférica.Considerando o português adquirido naturalmente como L1 e o ensinado nas escolas como L2, dados orais e escritos de: a) crianças em fase de aquisição; b) estudantes entre a 1ª a 8ª série; e c) acadêmicos; foram analisados, haja vista as expressões de futuridade: a) futuro sintético; b) “ir” + infinitivo; c) “haver + de”; e d) forma de presente. Ademais, contrastamos esses dados com peças históricas do português brasileiro (PB) entre o século XVI-XXI. Os resultados mostram que o futuro sintético não é adquirido naturalmente e, somente na escrita, quanto maior a escolaridade, maior sua frequência; a estrutura adquirida naturalmente é “ir” + infinitivo, usada tanto na oralidade, quanto na escrita, independentemente do grau de escolaridade. Verificamos também que a escola recupera somente alguns fósseis linguísticos, não todos. Propomos, pois, que a língua-I do letrado consiste na forma “ir” + infinitivo como parte da gramática nuclear e na forma sintética como parte da gramática periférica.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3649910.15448/1984-7726.2020.3.36499Letras de Hoje; Vol. 55 No. 3 (2020); e36499Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 3 (2020); e36499Letras de Hoje; v. 55 n. 3 (2020); e364991984-77260101-333510.15448/1984-7726.2020.3reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36499/26414Copyright (c) 2020 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Araújo-Adriano, Paulo Ângelo2020-12-17T12:10:30Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36499Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2020-12-17T12:10:30Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The linguistic knowledge of the literate about the futurity expression: Periphrastic form (core grammar/L1) versus synthetic form (peripheral grammar/L2)
El conocimiento lingüístico del alfabetizado sobre la expresión del futuro: Forma perifrástica (gramática nuclear/L1) versus forma sintética (gramática periférica/L2)
Conhecimento linguístico do letrado acerca das expressões de futuridade: Forma perifrástica (gramática nuclear/L1) versus forma sintética (gramática periférica/L2)
title The linguistic knowledge of the literate about the futurity expression: Periphrastic form (core grammar/L1) versus synthetic form (peripheral grammar/L2)
spellingShingle The linguistic knowledge of the literate about the futurity expression: Periphrastic form (core grammar/L1) versus synthetic form (peripheral grammar/L2)
de Araújo-Adriano, Paulo Ângelo
Expression of futurity
Peripheral grammar
Core grammar
Generative grammar
Expresión de futuridade
Gramática periférica
Gramática nuclear
Gramática generativa
Expressão de futuridade
Gramática Periférica
Gramática Nuclear
Gramática Gerativa.
title_short The linguistic knowledge of the literate about the futurity expression: Periphrastic form (core grammar/L1) versus synthetic form (peripheral grammar/L2)
title_full The linguistic knowledge of the literate about the futurity expression: Periphrastic form (core grammar/L1) versus synthetic form (peripheral grammar/L2)
title_fullStr The linguistic knowledge of the literate about the futurity expression: Periphrastic form (core grammar/L1) versus synthetic form (peripheral grammar/L2)
title_full_unstemmed The linguistic knowledge of the literate about the futurity expression: Periphrastic form (core grammar/L1) versus synthetic form (peripheral grammar/L2)
title_sort The linguistic knowledge of the literate about the futurity expression: Periphrastic form (core grammar/L1) versus synthetic form (peripheral grammar/L2)
author de Araújo-Adriano, Paulo Ângelo
author_facet de Araújo-Adriano, Paulo Ângelo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Araújo-Adriano, Paulo Ângelo
dc.subject.por.fl_str_mv Expression of futurity
Peripheral grammar
Core grammar
Generative grammar
Expresión de futuridade
Gramática periférica
Gramática nuclear
Gramática generativa
Expressão de futuridade
Gramática Periférica
Gramática Nuclear
Gramática Gerativa.
topic Expression of futurity
Peripheral grammar
Core grammar
Generative grammar
Expresión de futuridade
Gramática periférica
Gramática nuclear
Gramática generativa
Expressão de futuridade
Gramática Periférica
Gramática Nuclear
Gramática Gerativa.
description Considering naturally acquired Portuguese as an L1 and the one taught in schools as an L2, oral and written data from (a) naturally acquired children, (b) 5th and 8th grade students, and (c) university students were analyzed taking into account the expressions of futurity; namely, (i) synthetic future; (ii) ‘ir’ + infinitive; (iii) ‘haver-de’ + infinitive; (iv) present form. We contrast this data with historical roles of BP between the XVII and XXI centuries. The results show that the synthetic future is not acquired naturally and the higher the level of education, the greater its use (in written domains). We also find that school recovers only a few linguistic fossils (synthetic form of futurity), but not all. We therefore propose that the I-language of the literate consists of the periphrastic form as part of core grammar and the synthetic form as part of peripheral grammar.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36499
10.15448/1984-7726.2020.3.36499
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36499
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2020.3.36499
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/36499/26414
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 55 No. 3 (2020); e36499
Letras de Hoje; Vol. 55 Núm. 3 (2020); e36499
Letras de Hoje; v. 55 n. 3 (2020); e36499
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2020.3
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128782560296960