O universo da feitiçaria, magia e variantes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/6548 |
Resumo: | The following text presents a criticism of terms and concepts from the history of witchcraft, which recognizes not only “magic”, “sorcery”, “witchcraft”. To understand magical acts it is necessary to make a few basic distinctions, as it is known that there will be as many practices as there are cultural systems, and according to the various singularities of the collective mind. Besides, new paths are presented to the contemporary historicist, who privileges the studies of symbolisms, mental representations, magic, myth and kinship, and is thus led to be cautious in relation to general classification systems or anthropological syntheses, before any conceptual undertaking. |
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O universo da feitiçaria, magia e variantesHistória da feitiçariaSistemas culturaisMitoThe following text presents a criticism of terms and concepts from the history of witchcraft, which recognizes not only “magic”, “sorcery”, “witchcraft”. To understand magical acts it is necessary to make a few basic distinctions, as it is known that there will be as many practices as there are cultural systems, and according to the various singularities of the collective mind. Besides, new paths are presented to the contemporary historicist, who privileges the studies of symbolisms, mental representations, magic, myth and kinship, and is thus led to be cautious in relation to general classification systems or anthropological syntheses, before any conceptual undertaking.O texto a seguir apresenta a crítica de vocábulos e conceitos da história da feitiçaria, que reconhece não apenas “uma magia”, “uma bruxaria”, “uma feitiçaria”. Para a compreensão dos atos mágicos, algumas distinções básicas são necessárias, pois se sabe que existirão tantas práticas quantos forem os sistemas culturais e de acordo com as diversas singularidades do mental coletivo. Além disso, novos caminhos apresentam-se ao historiador contemporâneo, que privilegia os estudos dos simbolismos, das representações mentais, da magia, do mito e parentesco, o que o leva a ver com precaução os sistemas gerais de classificação ou as sínteses antropológicas, antes de qualquer retomada conceitual.Editora da PUCRS - ediPUCRS2010-03-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/6548Letras de Hoje; Vol. 44 No. 4 (2009)Letras de Hoje; Vol. 44 Núm. 4 (2009)Letras de Hoje; v. 44 n. 4 (2009)1984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/6548/4754Hanciau, Nubiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-15T13:55:16Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/6548Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2011-06-15T13:55:16Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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