Writing: weaving and carving the text
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32354 |
Resumo: | The words of a text are not predetermined. The writer makes choices among the possibilities offered by the language. Linguistic development brings with it the increase of lexical, syntactic, semantic, and textual resources. Does this development draw a more direct path to the text, or does it activate a higher level of choices and decisions during writing? The current study analysed the evolution of the components of formulation and reformulation in the writing process of students attending Portuguese basic education. The data comes from the interaction between students of different years (2nd to 8th), organized in small groups, to write a text collaboratively. The analysis focused on the formulation/reformulation operations carried out during text construction. The results show an expansion of the possibilities considered, from the initial school years to the more advanced levels. This movement implies the need to reinforce the ability to rewrite and reformulate, in learning to write. |
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Writing: weaving and carving the textEscritura: Tecer y esculpir el textoEscrita: tecer e esculpir o textoWriting Writing process. Reformulation. Operations. Choice.Escritura. Proceso de escritura. Reformulación. Operaciones. Elección.Escrita. Processo de escrita. Reformulação. Operações. Escolha.The words of a text are not predetermined. The writer makes choices among the possibilities offered by the language. Linguistic development brings with it the increase of lexical, syntactic, semantic, and textual resources. Does this development draw a more direct path to the text, or does it activate a higher level of choices and decisions during writing? The current study analysed the evolution of the components of formulation and reformulation in the writing process of students attending Portuguese basic education. The data comes from the interaction between students of different years (2nd to 8th), organized in small groups, to write a text collaboratively. The analysis focused on the formulation/reformulation operations carried out during text construction. The results show an expansion of the possibilities considered, from the initial school years to the more advanced levels. This movement implies the need to reinforce the ability to rewrite and reformulate, in learning to write.Las palabras de un texto no se encuentran predeterminadas. Quien escribe elige entre las posibilidades que la lengua ofrece. El desarrollo lingüístico trae consigo la ampliación de los recursos léxicos, sintácticos, semánticos y textuales. ¿Este desarrollo traza un camino más directo al texto o activa en mayor grado la consideración de elecciones y decisiones por parte del sujeto mientras escribe? Este estudio examinó la evolución de los componentes de la formulación y reformulación en el proceso de escritura de los estudiantes de educación básica portuguesa. Los datos provienen de la interacción entre alumnos de diferentes años (del 2º al 8º), organizados en pequeños grupos, para escribir un texto colaborativamente. El análisis se centró en las operaciones de formulación / reformulación realizadas. Los resultados muestran un incremento de las posibilidades consideradas a lo largo del proceso de construcción del texto de los años iniciales para los años más avanzados. Este movimiento alerta a la necesidad de reforzar la capacidad de reescritura y reformulación en el aprendizaje de la escritura.As palavras de um texto não se encontram pré-determinadas. Quem escreve realiza escolhas entre as possibilidades disponibilizadas pela língua. O desenvolvimento linguístico traz consigo o alargamento de recursos lexicais, sintáticos, semânticos e textuais. Esse desenvolvimento traça um caminho mais direto para o texto ou ativa em maior grau a consideração de escolhas e decisões por parte do sujeito, enquanto escreve? O presente estudo analisou a evolução das componentes de formulação e reformulação no processo de escrita de alunos do ensino básico português. Os dados provêm da interação entre alunos de diferentes anos (do 2º ao 8º), organizados em pequenos grupos, para escreverem um texto colaborativamente. A análise incidiu sobre as operações de formulação/reformulação realizadas. Os resultados mostram um alargamento das possibilidades consideradas, ao longo do processo de construção do texto, dos anos iniciais para os anos mais avançados. Esse movimento alerta para a necessidade de reforçar a capacidade de reescrita e reformulação na aprendizagem da escrita.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3235410.15448/1984-7726.2019.2.32354Letras de Hoje; Vol. 54 No. 2 (2019); 221-230Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 2 (2019); 221-230Letras de Hoje; v. 54 n. 2 (2019); 221-2301984-77260101-333510.15448/1984-7726.2019.2reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32354/19052Copyright (c) 2019 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbeiro, Luís2020-01-27T21:12:06Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32354Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2020-01-27T21:12:06Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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