Evidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scliar-Cabral, Leonor
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8119
Resumo: The aim of this paper is arguing that neurons must be recycled to learn how to deal with the recognition of the written word. The empirical evidence is given by neuroscience results. They demonstrate that: 1st, universally, there is a specialized region in the brain for recognizing the written word, the occipito-temporal ventral region; 2nd, neurons belonging to the mentioned region are not bio-psychologically programmed for recognizing the written word; 3rd, recognition is possible thanks to learning mechanisms, namely, to humans’ neuronal plasticity; to specialization of secondary and tertiary regions and to the interconnections among various language and cognitive regions, which allow recognizing the articulation of graphic invariant features, resulting in letter(s) that represent phonemes both with the function of distinguishing meaning. The paper ends with paleographic findings which show how metonymic processes played a role, structuring written systems and adapting them to the processing constraints of the human brain.
id PUC_RS-19_d3a9e1d774c059812380a30930291a2c
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8119
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Evidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetizaçãoEvidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetizaçãoNeuronal recyclingLiteracyReciclagem neuronalAlfabetizaçãoThe aim of this paper is arguing that neurons must be recycled to learn how to deal with the recognition of the written word. The empirical evidence is given by neuroscience results. They demonstrate that: 1st, universally, there is a specialized region in the brain for recognizing the written word, the occipito-temporal ventral region; 2nd, neurons belonging to the mentioned region are not bio-psychologically programmed for recognizing the written word; 3rd, recognition is possible thanks to learning mechanisms, namely, to humans’ neuronal plasticity; to specialization of secondary and tertiary regions and to the interconnections among various language and cognitive regions, which allow recognizing the articulation of graphic invariant features, resulting in letter(s) that represent phonemes both with the function of distinguishing meaning. The paper ends with paleographic findings which show how metonymic processes played a role, structuring written systems and adapting them to the processing constraints of the human brain.Neste artigo me proponho defender a necessidade da reciclagem neuronal para a alfabetização, baseada nas evidências empíricas fornecidas pela neurociência. Elas demonstram que: 1º existe universalmente uma região no sistema nervoso central que se especializa para o reconhecimento da palavra escrita, a região occípito-temporal ventral esquerda; 2º os neurônios dessa região não são biopsicologicamente programados para o reconhecimento da palavra escrita; 3º tal reconhecimento se torna possível através da aprendizagem, ou seja, nos humanos, os neurônios, graças à plasticidade neuronal, à especialização das regiões secundárias e terciárias e às interconexões entre as várias regiões da linguagem e da cognição, aprendem a reconhecer a articulação de traços gráficos invariantes (exemplificaremos com os sistemas alfabéticos) de que resultam uma ou duas letras(grafemas) para representar fonemas, ambos com a função de distinguir significados. O artigo conclui com os dados paleográficos que evidenciam o papel da metonímia como estruturante de como os sistemas escritos foram sendo inventados, adequandoos, gradativamente, aos limites de processamento do cérebro humano.Editora da PUCRS - ediPUCRS2010-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8119Letras de Hoje; Vol. 45 No. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e InterfacesLetras de Hoje; Vol. 45 Núm. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e InterfacesLetras de Hoje; v. 45 n. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces1984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8119/5808Scliar-Cabral, Leonorinfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-15T14:13:41Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8119Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2011-06-15T14:13:41Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Evidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetização
Evidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetização
title Evidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetização
spellingShingle Evidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetização
Scliar-Cabral, Leonor
Neuronal recycling
Literacy
Reciclagem neuronal
Alfabetização
title_short Evidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetização
title_full Evidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetização
title_fullStr Evidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetização
title_full_unstemmed Evidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetização
title_sort Evidências a favor da reciclagem neuronal para a alfabetização
author Scliar-Cabral, Leonor
author_facet Scliar-Cabral, Leonor
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scliar-Cabral, Leonor
dc.subject.por.fl_str_mv Neuronal recycling
Literacy
Reciclagem neuronal
Alfabetização
topic Neuronal recycling
Literacy
Reciclagem neuronal
Alfabetização
description The aim of this paper is arguing that neurons must be recycled to learn how to deal with the recognition of the written word. The empirical evidence is given by neuroscience results. They demonstrate that: 1st, universally, there is a specialized region in the brain for recognizing the written word, the occipito-temporal ventral region; 2nd, neurons belonging to the mentioned region are not bio-psychologically programmed for recognizing the written word; 3rd, recognition is possible thanks to learning mechanisms, namely, to humans’ neuronal plasticity; to specialization of secondary and tertiary regions and to the interconnections among various language and cognitive regions, which allow recognizing the articulation of graphic invariant features, resulting in letter(s) that represent phonemes both with the function of distinguishing meaning. The paper ends with paleographic findings which show how metonymic processes played a role, structuring written systems and adapting them to the processing constraints of the human brain.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8119
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8119/5808
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 45 No. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces
Letras de Hoje; Vol. 45 Núm. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces
Letras de Hoje; v. 45 n. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces
1984-7726
0101-3335
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128774471581696