Educação literária e cânone literário escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124 |
Resumo: | The article is specially based on the ideas of José María Pozuelo Ivancos and Itamar Even-Zohar. Firstly, it discusses the concept of canon, in a wide perspective and then it concentrates on specific questioning of school canonization of literature for children and young people, by addressing how it is selected and who selects the texts in school nowadayas. Throughout the article it is discussed, more or less directly and in their relationships with the educational system, aspects such as the formation of literary history, the criteria on which literary tradition is placed, the production of anthologies, the teaching of literature in different levels of education, and, specially, the agents involved in the process of canonization of literary works for children and young people in contemporary societies. |
id |
PUC_RS-19_db7e9add56ab67a6384fe21b9c817ee4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8124 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação literária e cânone literário escolarEducação literária e cânone literário escolarCanonLiterary historyAnthologyTeaching of literatureLiterature for childrenLiterature for young peopleCânoneHistória literáriaAntologiaEnsino da literaturaLiteratura infantilLiteratura juvenilThe article is specially based on the ideas of José María Pozuelo Ivancos and Itamar Even-Zohar. Firstly, it discusses the concept of canon, in a wide perspective and then it concentrates on specific questioning of school canonization of literature for children and young people, by addressing how it is selected and who selects the texts in school nowadayas. Throughout the article it is discussed, more or less directly and in their relationships with the educational system, aspects such as the formation of literary history, the criteria on which literary tradition is placed, the production of anthologies, the teaching of literature in different levels of education, and, specially, the agents involved in the process of canonization of literary works for children and young people in contemporary societies.O artigo, fundamentando-se particularmente nas ideias de José María Pozuelo Ivancos e Itamar Even-Zohar, discute, num primeiro momento, o conceito de cânone, de uma perspectiva bem ampla, para, em seguida, concentrar-se na problematização específica da canonização escolar da literatura infantil e juvenil, abordando o como e o quem seleciona os textos infantis e juvenis na escola atual. Ao longo do trabalho, são postos em questão, de forma mais ou menos direta e nas suas relações com a educação, aspectos como a constituição da história literária; os critérios nos quais se assenta uma tradição literária; a realização das antologias; o ensino da literatura nos diferentes níveis de ensino; e, em especial, os agentes que intervêm no processo de canonização literária das obras infantis e juvenis nas sociedades contemporâneas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2010-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124Letras de Hoje; Vol. 45 No. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e InterfacesLetras de Hoje; Vol. 45 Núm. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e InterfacesLetras de Hoje; v. 45 n. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces1984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124/5814Rechou, Blanca-Ana Roiginfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-15T14:13:41Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8124Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2011-06-15T14:13:41Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação literária e cânone literário escolar Educação literária e cânone literário escolar |
title |
Educação literária e cânone literário escolar |
spellingShingle |
Educação literária e cânone literário escolar Rechou, Blanca-Ana Roig Canon Literary history Anthology Teaching of literature Literature for children Literature for young people Cânone História literária Antologia Ensino da literatura Literatura infantil Literatura juvenil |
title_short |
Educação literária e cânone literário escolar |
title_full |
Educação literária e cânone literário escolar |
title_fullStr |
Educação literária e cânone literário escolar |
title_full_unstemmed |
Educação literária e cânone literário escolar |
title_sort |
Educação literária e cânone literário escolar |
author |
Rechou, Blanca-Ana Roig |
author_facet |
Rechou, Blanca-Ana Roig |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rechou, Blanca-Ana Roig |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Canon Literary history Anthology Teaching of literature Literature for children Literature for young people Cânone História literária Antologia Ensino da literatura Literatura infantil Literatura juvenil |
topic |
Canon Literary history Anthology Teaching of literature Literature for children Literature for young people Cânone História literária Antologia Ensino da literatura Literatura infantil Literatura juvenil |
description |
The article is specially based on the ideas of José María Pozuelo Ivancos and Itamar Even-Zohar. Firstly, it discusses the concept of canon, in a wide perspective and then it concentrates on specific questioning of school canonization of literature for children and young people, by addressing how it is selected and who selects the texts in school nowadayas. Throughout the article it is discussed, more or less directly and in their relationships with the educational system, aspects such as the formation of literary history, the criteria on which literary tradition is placed, the production of anthologies, the teaching of literature in different levels of education, and, specially, the agents involved in the process of canonization of literary works for children and young people in contemporary societies. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124/5814 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 45 No. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces Letras de Hoje; Vol. 45 Núm. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces Letras de Hoje; v. 45 n. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces 1984-7726 0101-3335 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1799128774481018880 |