Educação literária e cânone literário escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rechou, Blanca-Ana Roig
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124
Resumo: The article is specially based on the ideas of José María Pozuelo Ivancos and Itamar Even-Zohar. Firstly, it discusses the concept of canon, in a wide perspective and then it concentrates on specific questioning of school canonization of literature for children and young people, by addressing how it is selected and who selects the texts in school nowadayas. Throughout the article it is discussed, more or less directly and in their relationships with the educational system, aspects such as the formation of literary history, the criteria on which literary tradition is placed, the production of anthologies, the teaching of literature in different levels of education, and, specially, the agents involved in the process of canonization of literary works for children and young people in contemporary societies.
id PUC_RS-19_db7e9add56ab67a6384fe21b9c817ee4
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8124
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Educação literária e cânone literário escolarEducação literária e cânone literário escolarCanonLiterary historyAnthologyTeaching of literatureLiterature for childrenLiterature for young peopleCânoneHistória literáriaAntologiaEnsino da literaturaLiteratura infantilLiteratura juvenilThe article is specially based on the ideas of José María Pozuelo Ivancos and Itamar Even-Zohar. Firstly, it discusses the concept of canon, in a wide perspective and then it concentrates on specific questioning of school canonization of literature for children and young people, by addressing how it is selected and who selects the texts in school nowadayas. Throughout the article it is discussed, more or less directly and in their relationships with the educational system, aspects such as the formation of literary history, the criteria on which literary tradition is placed, the production of anthologies, the teaching of literature in different levels of education, and, specially, the agents involved in the process of canonization of literary works for children and young people in contemporary societies.O artigo, fundamentando-se particularmente nas ideias de José María Pozuelo Ivancos e Itamar Even-Zohar, discute, num primeiro momento, o conceito de cânone, de uma perspectiva bem ampla, para, em seguida, concentrar-se na problematização específica da canonização escolar da literatura infantil e juvenil, abordando o como e o quem seleciona os textos infantis e juvenis na escola atual. Ao longo do trabalho, são postos em questão, de forma mais ou menos direta e nas suas relações com a educação, aspectos como a constituição da história literária; os critérios nos quais se assenta uma tradição literária; a realização das antologias; o ensino da literatura nos diferentes níveis de ensino; e, em especial, os agentes que intervêm no processo de canonização literária das obras infantis e juvenis nas sociedades contemporâneas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2010-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124Letras de Hoje; Vol. 45 No. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e InterfacesLetras de Hoje; Vol. 45 Núm. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e InterfacesLetras de Hoje; v. 45 n. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces1984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124/5814Rechou, Blanca-Ana Roiginfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-15T14:13:41Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8124Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2011-06-15T14:13:41Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação literária e cânone literário escolar
Educação literária e cânone literário escolar
title Educação literária e cânone literário escolar
spellingShingle Educação literária e cânone literário escolar
Rechou, Blanca-Ana Roig
Canon
Literary history
Anthology
Teaching of literature
Literature for children
Literature for young people
Cânone
História literária
Antologia
Ensino da literatura
Literatura infantil
Literatura juvenil
title_short Educação literária e cânone literário escolar
title_full Educação literária e cânone literário escolar
title_fullStr Educação literária e cânone literário escolar
title_full_unstemmed Educação literária e cânone literário escolar
title_sort Educação literária e cânone literário escolar
author Rechou, Blanca-Ana Roig
author_facet Rechou, Blanca-Ana Roig
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rechou, Blanca-Ana Roig
dc.subject.por.fl_str_mv Canon
Literary history
Anthology
Teaching of literature
Literature for children
Literature for young people
Cânone
História literária
Antologia
Ensino da literatura
Literatura infantil
Literatura juvenil
topic Canon
Literary history
Anthology
Teaching of literature
Literature for children
Literature for young people
Cânone
História literária
Antologia
Ensino da literatura
Literatura infantil
Literatura juvenil
description The article is specially based on the ideas of José María Pozuelo Ivancos and Itamar Even-Zohar. Firstly, it discusses the concept of canon, in a wide perspective and then it concentrates on specific questioning of school canonization of literature for children and young people, by addressing how it is selected and who selects the texts in school nowadayas. Throughout the article it is discussed, more or less directly and in their relationships with the educational system, aspects such as the formation of literary history, the criteria on which literary tradition is placed, the production of anthologies, the teaching of literature in different levels of education, and, specially, the agents involved in the process of canonization of literary works for children and young people in contemporary societies.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/8124/5814
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 45 No. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces
Letras de Hoje; Vol. 45 Núm. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces
Letras de Hoje; v. 45 n. 3 (2010): Linguagem: Linguística, Teoria da Literatura e Interfaces
1984-7726
0101-3335
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128774481018880