“A chronicle on the instant facts”: The jogo do bicho in monologues poems interpreted and published in Rio de Janeiro in 1892 and 1894

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza, Silvia Cristina Martins
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Ibero-Americanos
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/27482
Resumo: According to historian Robert Darnton, in past societies with low literacy rates, poetry created communication networks that functioned as chronicles of everyday life. Based on this assumption, this article analyzes the poems of two monologues interpreted and published in Rio de Janeiro between 1892 and 1894, whose theme is the jogo do bicho. Our goal is to understand how their authors used them to enter into a broader debate of criticism of the process of modernization through which Rio de Janeiro passed in the late nineteenth century, which saw the criminalization of certain popular practices, Among them the game of the jogo do bicho.
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spelling “A chronicle on the instant facts”: The jogo do bicho in monologues poems interpreted and published in Rio de Janeiro in 1892 and 1894"Una crónica sobre los hechos del momento": El jogo do bicho en las poesías de monólogos interpretados y publicados en Río de Janeiro entre 1892 y 1894“Uma crônica sobre os fatos do momento”: o jogo do bicho nas poesias de monólogos interpretados e publicados no Rio de Janeiro entre 1892 e 1894historypoetrypressjogo do bicho.historiapoesíasprensajogo do bicho.históriapoesiasimprensajogo do bicho.According to historian Robert Darnton, in past societies with low literacy rates, poetry created communication networks that functioned as chronicles of everyday life. Based on this assumption, this article analyzes the poems of two monologues interpreted and published in Rio de Janeiro between 1892 and 1894, whose theme is the jogo do bicho. Our goal is to understand how their authors used them to enter into a broader debate of criticism of the process of modernization through which Rio de Janeiro passed in the late nineteenth century, which saw the criminalization of certain popular practices, Among them the game of the jogo do bicho.De acuerdo con el historiador Robert Darnton, en sociedades del pasado con bajo índice de letramento, las poesías crearon redes de comunicación que funcionaban como crónicas de lo cotidiano. A partir de este presupuesto, en este artículo se analizan las poesías de dos monólogos interpretados y publicados en Río de Janeiro entre 1892 y 1894, cuyo tema es el jogo do bicho. Nuestro objetivo es comprender de qué forma sus autores se utilizaron para insertarse en un debate más amplio de crítica al proceso de modernización por el que pasó Río de Janeiro a fines del siglo XIX en el que se asistió a la criminalización de ciertas prácticas populares, Entre ellas la del jogo do bicho.De acordo com o historiador Robert Darnton, em sociedades do passado com baixo índice de letramento, as poesias criaram redes de comunicação que funcionavam como crônicas do cotidiano. Partindo deste pressuposto, neste artigo são analisadas as poesias de dois monólogos interpretados e publicados no Rio de Janeiro entre 1892 e 1894, cujo tema é o jogo do bicho. Nosso objetivo é compreender de que forma seus autores delas se utilizaram para inserirem-se num debate mais amplo de crítica ao processo de modernização pelo qual passou o Rio de Janeiro em fins do século XIX, no qual se assistiu à criminalização de certas práticas populares, dentre elas a do jogo do bicho.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/2748210.15448/1980-864X.2018.1.27482Estudos Ibero-Americanos; Vol. 44 No. 1 (2018): Dossier - Photography, visual culture and history: theoretical and methodological perspectives; 200-212Estudos Ibero-Americanos; Vol. 44 Núm. 1 (2018): Dosier - Fotografía, cultura visual y historia: perspectivas teóricas y metodológicas; 200-212Estudos Ibero-Americanos; v. 44 n. 1 (2018): Dossiê - Fotografia, Cultura Visual e História: perspectivas teóricas e metodológicas; 200-2121980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2018.1reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/27482/16679Copyright (c) 2018 Silvia Cristina Martins Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Silvia Cristina Martins2018-08-13T16:52:11Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27482Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2018-08-13T16:52:11Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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