The nineteenth century novel The Maias by Eça de Queiroz through a cinematographic interpretation – the Lusitanian culture in perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Ibero-Americanos |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/26567 |
Resumo: | The text proposes an analytical approach to the filmic adaptation of The Maias (by the Portuguese director João Botelho in 2014) to establish and present some thought about the successful historical connection between film and literature. At the same time the paper focuses on the reflective and thoughtful nature that art can take to raise questions about the possible (dis)continuities between a nineteenth century novel and the literary adaptation. Therefore, cinema is a fertile soil to promote the artistic creativity and, on the other hand, it allows rethinking canonical questions concerning the nation that are still contemporary today. |
id |
PUC_RS-20_4198cbf03c3d8e4fdc64c600543ced5b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26567 |
network_acronym_str |
PUC_RS-20 |
network_name_str |
Estudos Ibero-Americanos |
repository_id_str |
|
spelling |
The nineteenth century novel The Maias by Eça de Queiroz through a cinematographic interpretation – the Lusitanian culture in perspectiveLa gran novela Los Maia de Eça de Queiroz en una película portuguesa – la cultura lusitana en perspectivaA obra-prima Os Maias de Eça de Queirós numa leitura cinematografada – olhares sobre a cultura lusitanaLiteratureCinemaThe MaiasLiteraturaCineLos MaiaLiteraturaCinemaOs MaiasThe text proposes an analytical approach to the filmic adaptation of The Maias (by the Portuguese director João Botelho in 2014) to establish and present some thought about the successful historical connection between film and literature. At the same time the paper focuses on the reflective and thoughtful nature that art can take to raise questions about the possible (dis)continuities between a nineteenth century novel and the literary adaptation. Therefore, cinema is a fertile soil to promote the artistic creativity and, on the other hand, it allows rethinking canonical questions concerning the nation that are still contemporary today.El texto procura proporcionar un camino que busca destacar la relación histórica entre la literatura y el cine, proponiendo un enfoque analítico sobre la película Los Maia (del director portugués João Botelho en 2014). Al mismo tiempo se centra en el carácter reflexivo y indagador que el arte puede asumir y busca analizar acerca de las posibles continuidades entre la gran novela portuguesa del siglo XIX y lo contexto histórico actual del país. En este sentido, la película adaptada es un campo fértil para repensar la nación lusitana en el periodo histórico de la contemporaneidad tiendo como base un monumento canónico.Estabelecendo um percurso histórico que procura relacionar literatura e cinema, o texto propõe uma aproximação analítica à adaptação cinematográfica de Os Maias (realizada pelo diretor português João Botelho em 2014). Simultaneamente foca no caráter reflexivo e indagador que a arte pode assumir propondo o questionamento acerca das (des)continuidades possíveis entre o romance queirosiano do século XIX e a leitura filmica adaptada. Beneficiando historicamente de uma conexão dialogal com a literatura, o cinema é apontado como um campo fértil para promover dinâmicas de criatividade que permitem repensar o país no período histórico da contemporaneidade a partir de um monumento canónico.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/2656710.15448/1980-864X.2017.3.26567Estudos Ibero-Americanos; Vol. 43 No. 3 (2017): Dossier: Amor Mundi – Actuality and Reception of Hannah Arendt’s Work; 642-653Estudos Ibero-Americanos; Vol. 43 Núm. 3 (2017): Dossier: Amor Mundi - Actualidad y Recepción de Hannah Arendt; 642-653Estudos Ibero-Americanos; v. 43 n. 3 (2017): Dossiê: Amor Mundi: atualidade e recepção da obra de Hannah Arendt; 642-6531980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2017.3reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/26567/16222Copyright (c) 2017 Filomena Antunes Sobralhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSobral, Filomena Antunes2017-12-05T19:39:18Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26567Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2017-12-05T19:39:18Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The nineteenth century novel The Maias by Eça de Queiroz through a cinematographic interpretation – the Lusitanian culture in perspective La gran novela Los Maia de Eça de Queiroz en una película portuguesa – la cultura lusitana en perspectiva A obra-prima Os Maias de Eça de Queirós numa leitura cinematografada – olhares sobre a cultura lusitana |
title |
The nineteenth century novel The Maias by Eça de Queiroz through a cinematographic interpretation – the Lusitanian culture in perspective |
spellingShingle |
The nineteenth century novel The Maias by Eça de Queiroz through a cinematographic interpretation – the Lusitanian culture in perspective Sobral, Filomena Antunes Literature Cinema The Maias Literatura Cine Los Maia Literatura Cinema Os Maias |
title_short |
The nineteenth century novel The Maias by Eça de Queiroz through a cinematographic interpretation – the Lusitanian culture in perspective |
title_full |
The nineteenth century novel The Maias by Eça de Queiroz through a cinematographic interpretation – the Lusitanian culture in perspective |
title_fullStr |
The nineteenth century novel The Maias by Eça de Queiroz through a cinematographic interpretation – the Lusitanian culture in perspective |
title_full_unstemmed |
The nineteenth century novel The Maias by Eça de Queiroz through a cinematographic interpretation – the Lusitanian culture in perspective |
title_sort |
The nineteenth century novel The Maias by Eça de Queiroz through a cinematographic interpretation – the Lusitanian culture in perspective |
author |
Sobral, Filomena Antunes |
author_facet |
Sobral, Filomena Antunes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sobral, Filomena Antunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literature Cinema The Maias Literatura Cine Los Maia Literatura Cinema Os Maias |
topic |
Literature Cinema The Maias Literatura Cine Los Maia Literatura Cinema Os Maias |
description |
The text proposes an analytical approach to the filmic adaptation of The Maias (by the Portuguese director João Botelho in 2014) to establish and present some thought about the successful historical connection between film and literature. At the same time the paper focuses on the reflective and thoughtful nature that art can take to raise questions about the possible (dis)continuities between a nineteenth century novel and the literary adaptation. Therefore, cinema is a fertile soil to promote the artistic creativity and, on the other hand, it allows rethinking canonical questions concerning the nation that are still contemporary today. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/26567 10.15448/1980-864X.2017.3.26567 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/26567 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-864X.2017.3.26567 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/26567/16222 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Filomena Antunes Sobral https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Filomena Antunes Sobral https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 43 No. 3 (2017): Dossier: Amor Mundi – Actuality and Reception of Hannah Arendt’s Work; 642-653 Estudos Ibero-Americanos; Vol. 43 Núm. 3 (2017): Dossier: Amor Mundi - Actualidad y Recepción de Hannah Arendt; 642-653 Estudos Ibero-Americanos; v. 43 n. 3 (2017): Dossiê: Amor Mundi: atualidade e recepção da obra de Hannah Arendt; 642-653 1980-864X 0101-4064 10.15448/1980-864X.2017.3 reponame:Estudos Ibero-Americanos instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Estudos Ibero-Americanos |
collection |
Estudos Ibero-Americanos |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br |
_version_ |
1799128859450277888 |