“Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Tania da Costa
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Ibero-Americanos
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/41750
Resumo: This article, moving away from the approaches that treat cultural policy strictly as State policy, analyzes, during the period of political distension of the military dictatorship, the different vectors tensioned around the appropriations of the popular as representations of the national, by confronting the official document, National Cultural Policy, with the networks of aesthetic-political-ideological relationships and belonging that inform the performance of Hermínio Belo de Carvalho in front of the Department of Popular Music (DMP) of the National Art Foundation. Therefore, I choose the Lúcio Rangel project and the writing of the monograph Candeia. Luz da Inspiration, as a case study, book by João Baptista Vargens, published by the Foundation. 
id PUC_RS-20_5cd7c4189528e233044b4ae4730d1df3
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41750
network_acronym_str PUC_RS-20
network_name_str Estudos Ibero-Americanos
repository_id_str
spelling “Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s“Candeia. Luz da Inspiração”: Política cultural, memória e identidades en Brasil de la década de 1970“Candeia. Luz da Inspiração”: Política cultural, memória e identidades no Brasil dos anos de 1970Cultural policiesIdentitiesMemoriesSambaDictatorshipPolítica culturalMemóriaIdentidadesSambaDictaduraPolíticas culturaisIdentidadesMemóriasSambaDitaduraThis article, moving away from the approaches that treat cultural policy strictly as State policy, analyzes, during the period of political distension of the military dictatorship, the different vectors tensioned around the appropriations of the popular as representations of the national, by confronting the official document, National Cultural Policy, with the networks of aesthetic-political-ideological relationships and belonging that inform the performance of Hermínio Belo de Carvalho in front of the Department of Popular Music (DMP) of the National Art Foundation. Therefore, I choose the Lúcio Rangel project and the writing of the monograph Candeia. Luz da Inspiration, as a case study, book by João Baptista Vargens, published by the Foundation. Este artículo, alejándose de los enfoques que tratan política cultural estrictamente como política de Estado, analiza, durante el período de distensión política de la dictadura militar, los diferentes vectores tensionados en torno a las apropiaciones de lo popular como representaciones de lo nacional, confrontando el documento oficial , Política Cultural Nacional, a las redes de relaciones estético-políticas-ideológicas y de pertenencia que informan la actuación de Hermínio Belo de Carvalho en el Departamento de Música Popular (DMP) de la Fundación Nacional de Arte. Para ello, elijo el proyecto de Lúcio Rangel y la redacción de la monografía Candeia Luz da Inspiration, como estudio de caso, libro de João Baptista Vargens, editado por la Fundación. O presente artigo, distanciando-se das abordagens que tratam política cultural estritamente como política de Estado, analisa, durante o período de distensão política da ditadura militar, os diferentes vetores tensionados em torno das apropriações do popular como representações do nacional, confrontando o documento oficial, Política Nacional de Cultura, às redes de relações e pertencimentos estético-político-ideológicos que informam a atuação de Hermínio Belo de Carvalho frente ao Departamento de Música Popular (DMP) da Fundação Nacional de Arte. Para tanto, elejo o Projeto Lúcio Rangel e a escrita da monografia Candeia. Luz da inspiração como estudo de caso, livro de autoria de João Baptista Vargens, publicado pela Fundação. Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/4175010.15448/1980-864X.2022.1.41750Estudos Ibero-Americanos; Vol. 48 No. 1 (2022): Single Volume; e41750Estudos Ibero-Americanos; Vol. 48 Núm. 1 (2022): Volumen Único; e41750Estudos Ibero-Americanos; v. 48 n. 1 (2022): Volume Único; e417501980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2022.1reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/41750/27478Copyright (c) 2022 Tania da Costa Garciahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcia, Tania da Costa2022-12-05T11:18:13Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41750Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2022-12-05T11:18:13Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv “Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s
“Candeia. Luz da Inspiração”: Política cultural, memória e identidades en Brasil de la década de 1970
“Candeia. Luz da Inspiração”: Política cultural, memória e identidades no Brasil dos anos de 1970
title “Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s
spellingShingle “Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s
Garcia, Tania da Costa
Cultural policies
Identities
Memories
Samba
Dictatorship
Política cultural
Memória
Identidades
Samba
Dictadura
Políticas culturais
Identidades
Memórias
Samba
Ditadura
title_short “Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s
title_full “Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s
title_fullStr “Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s
title_full_unstemmed “Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s
title_sort “Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s
author Garcia, Tania da Costa
author_facet Garcia, Tania da Costa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia, Tania da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Cultural policies
Identities
Memories
Samba
Dictatorship
Política cultural
Memória
Identidades
Samba
Dictadura
Políticas culturais
Identidades
Memórias
Samba
Ditadura
topic Cultural policies
Identities
Memories
Samba
Dictatorship
Política cultural
Memória
Identidades
Samba
Dictadura
Políticas culturais
Identidades
Memórias
Samba
Ditadura
description This article, moving away from the approaches that treat cultural policy strictly as State policy, analyzes, during the period of political distension of the military dictatorship, the different vectors tensioned around the appropriations of the popular as representations of the national, by confronting the official document, National Cultural Policy, with the networks of aesthetic-political-ideological relationships and belonging that inform the performance of Hermínio Belo de Carvalho in front of the Department of Popular Music (DMP) of the National Art Foundation. Therefore, I choose the Lúcio Rangel project and the writing of the monograph Candeia. Luz da Inspiration, as a case study, book by João Baptista Vargens, published by the Foundation. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/41750
10.15448/1980-864X.2022.1.41750
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/41750
identifier_str_mv 10.15448/1980-864X.2022.1.41750
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/41750/27478
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Tania da Costa Garcia
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Tania da Costa Garcia
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos; Vol. 48 No. 1 (2022): Single Volume; e41750
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 48 Núm. 1 (2022): Volumen Único; e41750
Estudos Ibero-Americanos; v. 48 n. 1 (2022): Volume Único; e41750
1980-864X
0101-4064
10.15448/1980-864X.2022.1
reponame:Estudos Ibero-Americanos
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Estudos Ibero-Americanos
collection Estudos Ibero-Americanos
repository.name.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br
_version_ 1799128862435573760