“Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Ibero-Americanos |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/41750 |
Resumo: | This article, moving away from the approaches that treat cultural policy strictly as State policy, analyzes, during the period of political distension of the military dictatorship, the different vectors tensioned around the appropriations of the popular as representations of the national, by confronting the official document, National Cultural Policy, with the networks of aesthetic-political-ideological relationships and belonging that inform the performance of Hermínio Belo de Carvalho in front of the Department of Popular Music (DMP) of the National Art Foundation. Therefore, I choose the Lúcio Rangel project and the writing of the monograph Candeia. Luz da Inspiration, as a case study, book by João Baptista Vargens, published by the Foundation. |
id |
PUC_RS-20_5cd7c4189528e233044b4ae4730d1df3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41750 |
network_acronym_str |
PUC_RS-20 |
network_name_str |
Estudos Ibero-Americanos |
repository_id_str |
|
spelling |
“Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s“Candeia. Luz da Inspiração”: Política cultural, memória e identidades en Brasil de la década de 1970“Candeia. Luz da Inspiração”: Política cultural, memória e identidades no Brasil dos anos de 1970Cultural policiesIdentitiesMemoriesSambaDictatorshipPolítica culturalMemóriaIdentidadesSambaDictaduraPolíticas culturaisIdentidadesMemóriasSambaDitaduraThis article, moving away from the approaches that treat cultural policy strictly as State policy, analyzes, during the period of political distension of the military dictatorship, the different vectors tensioned around the appropriations of the popular as representations of the national, by confronting the official document, National Cultural Policy, with the networks of aesthetic-political-ideological relationships and belonging that inform the performance of Hermínio Belo de Carvalho in front of the Department of Popular Music (DMP) of the National Art Foundation. Therefore, I choose the Lúcio Rangel project and the writing of the monograph Candeia. Luz da Inspiration, as a case study, book by João Baptista Vargens, published by the Foundation. Este artículo, alejándose de los enfoques que tratan política cultural estrictamente como política de Estado, analiza, durante el período de distensión política de la dictadura militar, los diferentes vectores tensionados en torno a las apropiaciones de lo popular como representaciones de lo nacional, confrontando el documento oficial , Política Cultural Nacional, a las redes de relaciones estético-políticas-ideológicas y de pertenencia que informan la actuación de Hermínio Belo de Carvalho en el Departamento de Música Popular (DMP) de la Fundación Nacional de Arte. Para ello, elijo el proyecto de Lúcio Rangel y la redacción de la monografía Candeia Luz da Inspiration, como estudio de caso, libro de João Baptista Vargens, editado por la Fundación. O presente artigo, distanciando-se das abordagens que tratam política cultural estritamente como política de Estado, analisa, durante o período de distensão política da ditadura militar, os diferentes vetores tensionados em torno das apropriações do popular como representações do nacional, confrontando o documento oficial, Política Nacional de Cultura, às redes de relações e pertencimentos estético-político-ideológicos que informam a atuação de Hermínio Belo de Carvalho frente ao Departamento de Música Popular (DMP) da Fundação Nacional de Arte. Para tanto, elejo o Projeto Lúcio Rangel e a escrita da monografia Candeia. Luz da inspiração como estudo de caso, livro de autoria de João Baptista Vargens, publicado pela Fundação. Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/4175010.15448/1980-864X.2022.1.41750Estudos Ibero-Americanos; Vol. 48 No. 1 (2022): Single Volume; e41750Estudos Ibero-Americanos; Vol. 48 Núm. 1 (2022): Volumen Único; e41750Estudos Ibero-Americanos; v. 48 n. 1 (2022): Volume Único; e417501980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2022.1reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/41750/27478Copyright (c) 2022 Tania da Costa Garciahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcia, Tania da Costa2022-12-05T11:18:13Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41750Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2022-12-05T11:18:13Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s “Candeia. Luz da Inspiração”: Política cultural, memória e identidades en Brasil de la década de 1970 “Candeia. Luz da Inspiração”: Política cultural, memória e identidades no Brasil dos anos de 1970 |
title |
“Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s |
spellingShingle |
“Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s Garcia, Tania da Costa Cultural policies Identities Memories Samba Dictatorship Política cultural Memória Identidades Samba Dictadura Políticas culturais Identidades Memórias Samba Ditadura |
title_short |
“Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s |
title_full |
“Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s |
title_fullStr |
“Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s |
title_full_unstemmed |
“Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s |
title_sort |
“Candeia. Luz da Inspiração”: Cultural policy, memory and identities in Brazil in the 1970s |
author |
Garcia, Tania da Costa |
author_facet |
Garcia, Tania da Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia, Tania da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultural policies Identities Memories Samba Dictatorship Política cultural Memória Identidades Samba Dictadura Políticas culturais Identidades Memórias Samba Ditadura |
topic |
Cultural policies Identities Memories Samba Dictatorship Política cultural Memória Identidades Samba Dictadura Políticas culturais Identidades Memórias Samba Ditadura |
description |
This article, moving away from the approaches that treat cultural policy strictly as State policy, analyzes, during the period of political distension of the military dictatorship, the different vectors tensioned around the appropriations of the popular as representations of the national, by confronting the official document, National Cultural Policy, with the networks of aesthetic-political-ideological relationships and belonging that inform the performance of Hermínio Belo de Carvalho in front of the Department of Popular Music (DMP) of the National Art Foundation. Therefore, I choose the Lúcio Rangel project and the writing of the monograph Candeia. Luz da Inspiration, as a case study, book by João Baptista Vargens, published by the Foundation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/41750 10.15448/1980-864X.2022.1.41750 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/41750 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-864X.2022.1.41750 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/41750/27478 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tania da Costa Garcia http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tania da Costa Garcia http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 48 No. 1 (2022): Single Volume; e41750 Estudos Ibero-Americanos; Vol. 48 Núm. 1 (2022): Volumen Único; e41750 Estudos Ibero-Americanos; v. 48 n. 1 (2022): Volume Único; e41750 1980-864X 0101-4064 10.15448/1980-864X.2022.1 reponame:Estudos Ibero-Americanos instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Estudos Ibero-Americanos |
collection |
Estudos Ibero-Americanos |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br |
_version_ |
1799128862435573760 |