THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cattani, Icleia Borsa
Data de Publicação: 1997
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Ibero-Americanos
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28279
Resumo: The next analyses repetitions of the human body in the three artists’ Works, relating them to processes of considering something sacred or non-sacred. From the first decades of the twentieth century on, there has been a progressive emphasis on a “non-religious feeling of sacredness”, connected to Art and to its apreciation. The human body that repeats itself, unfolds itself, or migrates from on space to another, relates to Eros and to Tanatos. Death’s representation, sometimes, because of its excess, makes its owns representation non-sacred.
id PUC_RS-20_904d17aa4bb2ed1ff260b0b9666faf7d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28279
network_acronym_str PUC_RS-20
network_name_str Estudos Ibero-Americanos
repository_id_str
spelling THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando BoteroEL CUERPO REPETIDO: espacio de sacralización/desacralización en las obras de Frida Kahlo, Ismael Nery e Fernando BoteroO corpo repetido: espaço de sacralização/dessacralização nas obras de Frida Kahlo, Ismael Nery e Fernando BoteroThe next analyses repetitions of the human body in the three artists’ Works, relating them to processes of considering something sacred or non-sacred. From the first decades of the twentieth century on, there has been a progressive emphasis on a “non-religious feeling of sacredness”, connected to Art and to its apreciation. The human body that repeats itself, unfolds itself, or migrates from on space to another, relates to Eros and to Tanatos. Death’s representation, sometimes, because of its excess, makes its owns representation non-sacred.El siguiente análisis de repeticiones del cuerpo humano en las obras de los tres artistas, relacionándolos con los procesos de considerar algo sagrado o no sagrado. Desde las primeras décadas del siglo XX en adelante, ha habido un énfasis progresivo en una “sensación no-religiosa de lo sagrado”, conectado al Arte y a su apreciación. El cuerpo humano que se repite, se despliega o migra desde el espacio a otro, se refiere a Eros y Tanatos. La representación de la muerte, a veces, debido a su exceso, hace su propia representación de lo no sagrado.A próxima analisa repetições do corpo humano nas obras dos três artistas, relacionando-os com processos de considerar algo sagrado ou não sagrado. Desde as primeiras décadas do século XX em diante, houve uma ênfase progressiva em um “sentimento não religioso do sagrado”, ligado à arte e à sua apreciação. O corpo humano que se repete se desdobra, ou migra no espaço para outro, refere-se a Eros e a Tanatos. Representação da morte, às vezes, por causa de seu excesso, faz a sua representação do não sagrado.Editora da PUCRS - ediPUCRS1997-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/2827910.15448/1980-864X.1997.2.28279Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 No. 2 (1997); 127-137Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 Núm. 2 (1997); 127-137Estudos Ibero-Americanos; v. 23 n. 2 (1997); 127-1371980-864X0101-406410.15448/1980-864X.1997.2reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28279/15847Copyright (c) 2017 Icleia Borsa Cattanihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCattani, Icleia Borsa2019-10-30T19:11:33Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28279Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2019-10-30T19:11:33Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero
EL CUERPO REPETIDO: espacio de sacralización/desacralización en las obras de Frida Kahlo, Ismael Nery e Fernando Botero
O corpo repetido: espaço de sacralização/dessacralização nas obras de Frida Kahlo, Ismael Nery e Fernando Botero
title THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero
spellingShingle THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero
Cattani, Icleia Borsa
title_short THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero
title_full THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero
title_fullStr THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero
title_full_unstemmed THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero
title_sort THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero
author Cattani, Icleia Borsa
author_facet Cattani, Icleia Borsa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cattani, Icleia Borsa
description The next analyses repetitions of the human body in the three artists’ Works, relating them to processes of considering something sacred or non-sacred. From the first decades of the twentieth century on, there has been a progressive emphasis on a “non-religious feeling of sacredness”, connected to Art and to its apreciation. The human body that repeats itself, unfolds itself, or migrates from on space to another, relates to Eros and to Tanatos. Death’s representation, sometimes, because of its excess, makes its owns representation non-sacred.
publishDate 1997
dc.date.none.fl_str_mv 1997-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28279
10.15448/1980-864X.1997.2.28279
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28279
identifier_str_mv 10.15448/1980-864X.1997.2.28279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28279/15847
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Icleia Borsa Cattani
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Icleia Borsa Cattani
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 No. 2 (1997); 127-137
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 Núm. 2 (1997); 127-137
Estudos Ibero-Americanos; v. 23 n. 2 (1997); 127-137
1980-864X
0101-4064
10.15448/1980-864X.1997.2
reponame:Estudos Ibero-Americanos
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Estudos Ibero-Americanos
collection Estudos Ibero-Americanos
repository.name.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br
_version_ 1799128859888582656