THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1997 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Ibero-Americanos |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28279 |
Resumo: | The next analyses repetitions of the human body in the three artists’ Works, relating them to processes of considering something sacred or non-sacred. From the first decades of the twentieth century on, there has been a progressive emphasis on a “non-religious feeling of sacredness”, connected to Art and to its apreciation. The human body that repeats itself, unfolds itself, or migrates from on space to another, relates to Eros and to Tanatos. Death’s representation, sometimes, because of its excess, makes its owns representation non-sacred. |
id |
PUC_RS-20_904d17aa4bb2ed1ff260b0b9666faf7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28279 |
network_acronym_str |
PUC_RS-20 |
network_name_str |
Estudos Ibero-Americanos |
repository_id_str |
|
spelling |
THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando BoteroEL CUERPO REPETIDO: espacio de sacralización/desacralización en las obras de Frida Kahlo, Ismael Nery e Fernando BoteroO corpo repetido: espaço de sacralização/dessacralização nas obras de Frida Kahlo, Ismael Nery e Fernando BoteroThe next analyses repetitions of the human body in the three artists’ Works, relating them to processes of considering something sacred or non-sacred. From the first decades of the twentieth century on, there has been a progressive emphasis on a “non-religious feeling of sacredness”, connected to Art and to its apreciation. The human body that repeats itself, unfolds itself, or migrates from on space to another, relates to Eros and to Tanatos. Death’s representation, sometimes, because of its excess, makes its owns representation non-sacred.El siguiente análisis de repeticiones del cuerpo humano en las obras de los tres artistas, relacionándolos con los procesos de considerar algo sagrado o no sagrado. Desde las primeras décadas del siglo XX en adelante, ha habido un énfasis progresivo en una “sensación no-religiosa de lo sagrado”, conectado al Arte y a su apreciación. El cuerpo humano que se repite, se despliega o migra desde el espacio a otro, se refiere a Eros y Tanatos. La representación de la muerte, a veces, debido a su exceso, hace su propia representación de lo no sagrado.A próxima analisa repetições do corpo humano nas obras dos três artistas, relacionando-os com processos de considerar algo sagrado ou não sagrado. Desde as primeiras décadas do século XX em diante, houve uma ênfase progressiva em um “sentimento não religioso do sagrado”, ligado à arte e à sua apreciação. O corpo humano que se repete se desdobra, ou migra no espaço para outro, refere-se a Eros e a Tanatos. Representação da morte, às vezes, por causa de seu excesso, faz a sua representação do não sagrado.Editora da PUCRS - ediPUCRS1997-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/2827910.15448/1980-864X.1997.2.28279Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 No. 2 (1997); 127-137Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 Núm. 2 (1997); 127-137Estudos Ibero-Americanos; v. 23 n. 2 (1997); 127-1371980-864X0101-406410.15448/1980-864X.1997.2reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28279/15847Copyright (c) 2017 Icleia Borsa Cattanihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCattani, Icleia Borsa2019-10-30T19:11:33Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28279Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2019-10-30T19:11:33Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero EL CUERPO REPETIDO: espacio de sacralización/desacralización en las obras de Frida Kahlo, Ismael Nery e Fernando Botero O corpo repetido: espaço de sacralização/dessacralização nas obras de Frida Kahlo, Ismael Nery e Fernando Botero |
title |
THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero |
spellingShingle |
THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero Cattani, Icleia Borsa |
title_short |
THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero |
title_full |
THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero |
title_fullStr |
THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero |
title_full_unstemmed |
THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero |
title_sort |
THE REPEATED BODY: space of consecration/desecration in the works of Frida Kahlo, Ismael Nery and Fernando Botero |
author |
Cattani, Icleia Borsa |
author_facet |
Cattani, Icleia Borsa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cattani, Icleia Borsa |
description |
The next analyses repetitions of the human body in the three artists’ Works, relating them to processes of considering something sacred or non-sacred. From the first decades of the twentieth century on, there has been a progressive emphasis on a “non-religious feeling of sacredness”, connected to Art and to its apreciation. The human body that repeats itself, unfolds itself, or migrates from on space to another, relates to Eros and to Tanatos. Death’s representation, sometimes, because of its excess, makes its owns representation non-sacred. |
publishDate |
1997 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1997-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28279 10.15448/1980-864X.1997.2.28279 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28279 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-864X.1997.2.28279 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/28279/15847 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Icleia Borsa Cattani https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Icleia Borsa Cattani https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 No. 2 (1997); 127-137 Estudos Ibero-Americanos; Vol. 23 Núm. 2 (1997); 127-137 Estudos Ibero-Americanos; v. 23 n. 2 (1997); 127-137 1980-864X 0101-4064 10.15448/1980-864X.1997.2 reponame:Estudos Ibero-Americanos instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Estudos Ibero-Americanos |
collection |
Estudos Ibero-Americanos |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br |
_version_ |
1799128859888582656 |