Education and academic production: the role of university editors
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Ibero-Americanos |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/32339 |
Resumo: | The university publishers in Brazil were created only recently, in the years 1961 and 1962, respectively in the Universities of Brasília (UnB) and São Paulo (USP). This process, however, would be reactivated only in 1971, with the creation of the publishing house of Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), and would become more expressive from 1982, with the creation of 19 other university publishing houses in all regions of Brazil, among which Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, EDIPUCRS (1988). The role and academic meaning of these publishers, however, has been changing over the years, from service providers to active participants and integrated into the institutional project of training, production and scientific dissemination of the universities to which they belong. Analyzing these issues, therefore, constitutes precisely the purpose of this study, based on the case of EDIPUCRS. |
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Education and academic production: the role of university editorsFormación y producción académica: el papel de las editoras universitariasFormação e produção acadêmica: o papel das editoras universitáriasUniversity Press. EDIPUCRS. History of university press.Editoriales Universitarias. EDIPUCRS. Historia de las editoriales universitarias.Editoras universitárias. EDIPUCRS. História das editoras universitárias.The university publishers in Brazil were created only recently, in the years 1961 and 1962, respectively in the Universities of Brasília (UnB) and São Paulo (USP). This process, however, would be reactivated only in 1971, with the creation of the publishing house of Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), and would become more expressive from 1982, with the creation of 19 other university publishing houses in all regions of Brazil, among which Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, EDIPUCRS (1988). The role and academic meaning of these publishers, however, has been changing over the years, from service providers to active participants and integrated into the institutional project of training, production and scientific dissemination of the universities to which they belong. Analyzing these issues, therefore, constitutes precisely the purpose of this study, based on the case of EDIPUCRS.Las primeras editoriales universitarias en Brasil fueron creadas apenas recientemente, en los años 1961 y 1962, respectivamente en las Universidades de Brasilia (UnB) y de São Paulo (USP). Este proceso, sin embargo, sería reactivado sólo en 1971, con la creación de la editorial de la Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), y se volvería más expresivo a partir de 1982, con la creación de otras 19 editoras universitarias en todas las regiones de Brasil, entre las que se incluye la Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, EDIPUCRS (1988). El papel y el sentido académico de estas editoriales, sin embargo, se ha ido modificando a lo largo de estos años, de prestadoras de servicios a participantes activos e integrados al proyecto institucional de formación, producción y divulgación científica de las universidades a las que pertenecen. El análisis de estas cuestiones, por lo tanto, se constituye justamente en el objetivo de este estudio, teniendo como base el caso de la EDIPUCRS.As primeiras editoras universitárias no Brasil foram criadas apenas recentemente, nos anos de 1961 e 1962, respectivamente nas Universidades de Brasília (UnB) e de São Paulo (USP). Esse processo, entretanto, seria reativado apenas em 1971, com a criação da editora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), e se tornaria mais expressivo a partir de 1982, com a criação de outras 19 editoras universitárias em todas as regiões do Brasil, dentre as quais se inclui a da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, a EDIPUCRS (1988). O papel e o sentido acadêmico dessas editoras, entretanto, foi se modificando ao longo desses anos, de prestadoras de serviços a participantes ativas e integradas ao projeto institucional de formação, produção e divulgação científica das universidades a que pertencem. Analisar essas questões, portanto, se constitui justamente o objetivo desse estudo, tendo por base o caso da EDIPUCRS.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-07-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/3233910.15448/1980-864X.2019.2.32339Estudos Ibero-Americanos; Vol. 45 No. 2 (2019): Dossier: Memories of Colonial Violence: recognizing the past and struggles for the future; 163-173Estudos Ibero-Americanos; Vol. 45 Núm. 2 (2019): Dossier: Memorias de la Violencia Colonial: reconocimientos del pasado y luchas por el futuro; 163-173Estudos Ibero-Americanos; v. 45 n. 2 (2019): Dossiê: Memórias da Violência Colonial: reconhecimentos do passado e lutas pelo futuro; 163-1731980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2019.2reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/32339/18038Copyright (c) 2019 Luciano Aronne de Abreuhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Luciano Aronne de2019-07-22T20:05:28Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32339Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2019-07-22T20:05:28Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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