The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Carreiras e Pessoas |
DOI: | 10.23925/recape.v12i1.55046 |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046 |
Resumo: | Stress, anxiety and violence are increasingly common in the school context and need a better understanding. Objectives: This study aimed to investigate the results of promoting self-knowledge through the teaching of stress physiology using Problem-Based Learning (PBL) and its impacts on Subjective Well-Being in Adolescents (SWB-A), with high school students in a public school in Paraná. Method: Cross-sectional quantitative research. The analysis of the data together shows that, with the approach promoted by the PBL, students not only manage to perceive stressful situations in their own lives (Self - self-knowledge), but they can choose to deal them nonviolently. The conclusion is that self-knowledge favors a non-violent stress response. |
id |
PUC_SP-10_2721b8b9bb222690ddb157ac20c3ef47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/55046 |
network_acronym_str |
PUC_SP-10 |
network_name_str |
Revista de Carreiras e Pessoas |
spelling |
The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violenceLa fisiología del estrés y el bienestar subjetivo en adolescentes: el auto conocimiento es no violenciaA fisiologia do estresse e o bem-estar subjetivo em adolescentes: autoconhecimento é não violênciaFisiologia do estresseAprendizagem baseada em problemasMetodologias ativasBem-estar subjetivo em adolescentesNão-violênciaStress physiologyProblem-based learningActive methodologiesSubjective well-being in adolescentsNonviolenceFisiología del estrésAprendizaje basado en problemasMetodologías activasBienestar subjetivo en adolescentesSin violenciaStress, anxiety and violence are increasingly common in the school context and need a better understanding. Objectives: This study aimed to investigate the results of promoting self-knowledge through the teaching of stress physiology using Problem-Based Learning (PBL) and its impacts on Subjective Well-Being in Adolescents (SWB-A), with high school students in a public school in Paraná. Method: Cross-sectional quantitative research. The analysis of the data together shows that, with the approach promoted by the PBL, students not only manage to perceive stressful situations in their own lives (Self - self-knowledge), but they can choose to deal them nonviolently. The conclusion is that self-knowledge favors a non-violent stress response.El estrés, la ansiedad y la violencia son cada vez más comunes en el contexto escolar y necesitan una mejor comprensión. Objetivos: Este estudio tuvo como objetivo investigar los resultados de promover el autoconocimiento a través de la enseñanza de la fisiología del estrés utilizando el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) y sus impactos en el Bienestar Subjetivo en Adolescentes (BES-A), con estudiantes de secundaria en un escuela pública en Paraná. Método: Investigación cuantitativa transversal. El análisis de los datos en conjunto muestra que, con el enfoque que impulsa el ABP, los estudiantes no solo son capaces de percibir situaciones estresantes en su propia vida (Autoconocimiento), sino que pueden optar por afrontarlas de una manera no manera violenta. La conclusión es que el autoconocimiento favorece una respuesta al estrés no violenta.Estresse, ansiedade e violência são cada vez mais comuns no contexto escolar e necessitam uma melhor compreensão. Objetivos: Este estudo pretendeu investigar os resultados da promoção do autoconhecimento por meio do ensino de fisiologia do estresse utilizando a aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) e seus impactos no Bem-Estar Subjetivo em Adolescentes (BES-A), com alunos do ensino médio em uma escola pública do Paraná. Método: Pesquisa, do tipo quantitativa de corte transversal. A análise dos dados em conjunto mostra que, com a abordagem promovida pela ABP, os alunos não somente conseguem perceber situações de estresse em suas próprias vidas (Self - autoconhecimento), mas podem escolher lidar com ele de forma não-violenta. A conclusão é que o autoconhecimento favorece uma resposta ao estresse não-violenta.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/xmlhttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/5504610.23925/recape.v12i1.55046Revista de Carreiras e Pessoas; v. 12 n. 1 (2022): janeiro/abril; 177-1952237-142710.23925/recape.v12i1reponame:Revista de Carreiras e Pessoasinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046/38521https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046/38522https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046/38523Copyright (c) 2021 Revista de Carreiras e Pessoashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLangrafe Junior, AriHamdan, Amer CavalheiroNishiyama, Anita2022-01-03T15:00:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/55046Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/PRIhttps://revistas.pucsp.br//index.php/ReCaPe/oairecape@pucsp.br2237-14272237-1427opendoar:2022-01-03T15:00:19Revista de Carreiras e Pessoas - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence La fisiología del estrés y el bienestar subjetivo en adolescentes: el auto conocimiento es no violencia A fisiologia do estresse e o bem-estar subjetivo em adolescentes: autoconhecimento é não violência |
title |
The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence |
spellingShingle |
The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence Langrafe Junior, Ari Fisiologia do estresse Aprendizagem baseada em problemas Metodologias ativas Bem-estar subjetivo em adolescentes Não-violência Stress physiology Problem-based learning Active methodologies Subjective well-being in adolescents Nonviolence Fisiología del estrés Aprendizaje basado en problemas Metodologías activas Bienestar subjetivo en adolescentes Sin violencia Langrafe Junior, Ari Fisiologia do estresse Aprendizagem baseada em problemas Metodologias ativas Bem-estar subjetivo em adolescentes Não-violência Stress physiology Problem-based learning Active methodologies Subjective well-being in adolescents Nonviolence Fisiología del estrés Aprendizaje basado en problemas Metodologías activas Bienestar subjetivo en adolescentes Sin violencia |
title_short |
The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence |
title_full |
The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence |
title_fullStr |
The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence |
title_full_unstemmed |
The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence |
title_sort |
The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence |
author |
Langrafe Junior, Ari |
author_facet |
Langrafe Junior, Ari Langrafe Junior, Ari Hamdan, Amer Cavalheiro Nishiyama, Anita Hamdan, Amer Cavalheiro Nishiyama, Anita |
author_role |
author |
author2 |
Hamdan, Amer Cavalheiro Nishiyama, Anita |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Langrafe Junior, Ari Hamdan, Amer Cavalheiro Nishiyama, Anita |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fisiologia do estresse Aprendizagem baseada em problemas Metodologias ativas Bem-estar subjetivo em adolescentes Não-violência Stress physiology Problem-based learning Active methodologies Subjective well-being in adolescents Nonviolence Fisiología del estrés Aprendizaje basado en problemas Metodologías activas Bienestar subjetivo en adolescentes Sin violencia |
topic |
Fisiologia do estresse Aprendizagem baseada em problemas Metodologias ativas Bem-estar subjetivo em adolescentes Não-violência Stress physiology Problem-based learning Active methodologies Subjective well-being in adolescents Nonviolence Fisiología del estrés Aprendizaje basado en problemas Metodologías activas Bienestar subjetivo en adolescentes Sin violencia |
description |
Stress, anxiety and violence are increasingly common in the school context and need a better understanding. Objectives: This study aimed to investigate the results of promoting self-knowledge through the teaching of stress physiology using Problem-Based Learning (PBL) and its impacts on Subjective Well-Being in Adolescents (SWB-A), with high school students in a public school in Paraná. Method: Cross-sectional quantitative research. The analysis of the data together shows that, with the approach promoted by the PBL, students not only manage to perceive stressful situations in their own lives (Self - self-knowledge), but they can choose to deal them nonviolently. The conclusion is that self-knowledge favors a non-violent stress response. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046 10.23925/recape.v12i1.55046 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046 |
identifier_str_mv |
10.23925/recape.v12i1.55046 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046/38521 https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046/38522 https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046/38523 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Carreiras e Pessoas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Carreiras e Pessoas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Carreiras e Pessoas; v. 12 n. 1 (2022): janeiro/abril; 177-195 2237-1427 10.23925/recape.v12i1 reponame:Revista de Carreiras e Pessoas instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Revista de Carreiras e Pessoas |
collection |
Revista de Carreiras e Pessoas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Carreiras e Pessoas - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
recape@pucsp.br |
_version_ |
1822180662731341824 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.23925/recape.v12i1.55046 |