The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Langrafe Junior, Ari
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Hamdan, Amer Cavalheiro, Nishiyama, Anita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Carreiras e Pessoas
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046
Resumo: Stress, anxiety and violence are increasingly common in the school context and need a better understanding. Objectives: This study aimed to investigate the results of promoting self-knowledge through the teaching of stress physiology using Problem-Based Learning (PBL) and its impacts on Subjective Well-Being in Adolescents (SWB-A), with high school students in a public school in Paraná. Method: Cross-sectional quantitative research. The analysis of the data together shows that, with the approach promoted by the PBL, students not only manage to perceive stressful situations in their own lives (Self - self-knowledge), but they can choose to deal them nonviolently. The conclusion is that self-knowledge favors a non-violent stress response.
id PUC_SP-10_2721b8b9bb222690ddb157ac20c3ef47
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/55046
network_acronym_str PUC_SP-10
network_name_str Revista de Carreiras e Pessoas
repository_id_str
spelling The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violenceLa fisiología del estrés y el bienestar subjetivo en adolescentes: el auto conocimiento es no violenciaA fisiologia do estresse e o bem-estar subjetivo em adolescentes: autoconhecimento é não violênciaFisiologia do estresseAprendizagem baseada em problemasMetodologias ativasBem-estar subjetivo em adolescentesNão-violênciaStress physiologyProblem-based learningActive methodologiesSubjective well-being in adolescentsNonviolenceFisiología del estrésAprendizaje basado en problemasMetodologías activasBienestar subjetivo en adolescentesSin violenciaStress, anxiety and violence are increasingly common in the school context and need a better understanding. Objectives: This study aimed to investigate the results of promoting self-knowledge through the teaching of stress physiology using Problem-Based Learning (PBL) and its impacts on Subjective Well-Being in Adolescents (SWB-A), with high school students in a public school in Paraná. Method: Cross-sectional quantitative research. The analysis of the data together shows that, with the approach promoted by the PBL, students not only manage to perceive stressful situations in their own lives (Self - self-knowledge), but they can choose to deal them nonviolently. The conclusion is that self-knowledge favors a non-violent stress response.El estrés, la ansiedad y la violencia son cada vez más comunes en el contexto escolar y necesitan una mejor comprensión. Objetivos: Este estudio tuvo como objetivo investigar los resultados de promover el autoconocimiento a través de la enseñanza de la fisiología del estrés utilizando el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) y sus impactos en el Bienestar Subjetivo en Adolescentes (BES-A), con estudiantes de secundaria en un escuela pública en Paraná. Método: Investigación cuantitativa transversal. El análisis de los datos en conjunto muestra que, con el enfoque que impulsa el ABP, los estudiantes no solo son capaces de percibir situaciones estresantes en su propia vida (Autoconocimiento), sino que pueden optar por afrontarlas de una manera no manera violenta. La conclusión es que el autoconocimiento favorece una respuesta al estrés no violenta.Estresse, ansiedade e violência são cada vez mais comuns no contexto escolar e necessitam uma melhor compreensão. Objetivos: Este estudo pretendeu investigar os resultados da promoção do autoconhecimento por meio do ensino de fisiologia do estresse utilizando a aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) e seus impactos no Bem-Estar Subjetivo em Adolescentes (BES-A), com alunos do ensino médio em uma escola pública do Paraná. Método: Pesquisa, do tipo quantitativa de corte transversal. A análise dos dados em conjunto mostra que, com a abordagem promovida pela ABP, os alunos não somente conseguem perceber situações de estresse em suas próprias vidas (Self - autoconhecimento), mas podem escolher lidar com ele de forma não-violenta. A conclusão é que o autoconhecimento favorece uma resposta ao estresse não-violenta.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/xmlhttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/5504610.23925/recape.v12i1.55046Revista de Carreiras e Pessoas; v. 12 n. 1 (2022): janeiro/abril; 177-1952237-142710.23925/recape.v12i1reponame:Revista de Carreiras e Pessoasinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046/38521https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046/38522https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046/38523Copyright (c) 2021 Revista de Carreiras e Pessoashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLangrafe Junior, AriHamdan, Amer CavalheiroNishiyama, Anita2022-01-03T15:00:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/55046Revistahttps://revistas.pucsp.br/ReCaPehttps://revistas.pucsp.br//index.php/ReCaPe/oairecape@pucsp.br2237-14272237-1427opendoar:2022-01-03T15:00:19Revista de Carreiras e Pessoas - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence
La fisiología del estrés y el bienestar subjetivo en adolescentes: el auto conocimiento es no violencia
A fisiologia do estresse e o bem-estar subjetivo em adolescentes: autoconhecimento é não violência
title The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence
spellingShingle The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence
Langrafe Junior, Ari
Fisiologia do estresse
Aprendizagem baseada em problemas
Metodologias ativas
Bem-estar subjetivo em adolescentes
Não-violência
Stress physiology
Problem-based learning
Active methodologies
Subjective well-being in adolescents
Nonviolence
Fisiología del estrés
Aprendizaje basado en problemas
Metodologías activas
Bienestar subjetivo en adolescentes
Sin violencia
title_short The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence
title_full The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence
title_fullStr The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence
title_full_unstemmed The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence
title_sort The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence
author Langrafe Junior, Ari
author_facet Langrafe Junior, Ari
Hamdan, Amer Cavalheiro
Nishiyama, Anita
author_role author
author2 Hamdan, Amer Cavalheiro
Nishiyama, Anita
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Langrafe Junior, Ari
Hamdan, Amer Cavalheiro
Nishiyama, Anita
dc.subject.por.fl_str_mv Fisiologia do estresse
Aprendizagem baseada em problemas
Metodologias ativas
Bem-estar subjetivo em adolescentes
Não-violência
Stress physiology
Problem-based learning
Active methodologies
Subjective well-being in adolescents
Nonviolence
Fisiología del estrés
Aprendizaje basado en problemas
Metodologías activas
Bienestar subjetivo en adolescentes
Sin violencia
topic Fisiologia do estresse
Aprendizagem baseada em problemas
Metodologias ativas
Bem-estar subjetivo em adolescentes
Não-violência
Stress physiology
Problem-based learning
Active methodologies
Subjective well-being in adolescents
Nonviolence
Fisiología del estrés
Aprendizaje basado en problemas
Metodologías activas
Bienestar subjetivo en adolescentes
Sin violencia
description Stress, anxiety and violence are increasingly common in the school context and need a better understanding. Objectives: This study aimed to investigate the results of promoting self-knowledge through the teaching of stress physiology using Problem-Based Learning (PBL) and its impacts on Subjective Well-Being in Adolescents (SWB-A), with high school students in a public school in Paraná. Method: Cross-sectional quantitative research. The analysis of the data together shows that, with the approach promoted by the PBL, students not only manage to perceive stressful situations in their own lives (Self - self-knowledge), but they can choose to deal them nonviolently. The conclusion is that self-knowledge favors a non-violent stress response.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046
10.23925/recape.v12i1.55046
url https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046
identifier_str_mv 10.23925/recape.v12i1.55046
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046/38521
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046/38522
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/55046/38523
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Carreiras e Pessoas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Carreiras e Pessoas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Carreiras e Pessoas; v. 12 n. 1 (2022): janeiro/abril; 177-195
2237-1427
10.23925/recape.v12i1
reponame:Revista de Carreiras e Pessoas
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Revista de Carreiras e Pessoas
collection Revista de Carreiras e Pessoas
repository.name.fl_str_mv Revista de Carreiras e Pessoas - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv recape@pucsp.br
_version_ 1798675233548271616