APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schlochauer, Conrado
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Leme, Maria Isabel da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Carreiras e Pessoas
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/11864
Resumo: The aim of this paper is to discuss the construction of a new paradigm for Adult Education by presenting the historical and theoretical construction of the concepts related to Lifelong Learning. This matter has been a desire of organized society for forty years, that emerged as a response to the adaptation need of the adult learner in the face of changes that has been occurring at an increasing rate. For such, we conducted a comprehensive review of the documents released by the national sponsors of this concept - OECD, UNESCO - relating them to researchers in the field of Adult Education that addressed the issue as relevant to understand the new paradigm for that area. As a result, we find that Lifelong Learning, although it represents a concept of fundamental importance to the development challenges faced by professional adults in the 21th century, it has not been implemented effectively, in addition to highlighting the importance of the contribution of conceptual research in Psychology related to Adult Education.
id PUC_SP-10_95bff1b76e5776a0f7a4e777e8c2d128
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11864
network_acronym_str PUC_SP-10
network_name_str Revista de Carreiras e Pessoas
repository_id_str
spelling APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRAAprendizagem ao longo da vidaaprendizagem de adultosandragogiasociedade do conhecimentolifelong learningadult learningandragogyknowledge societyThe aim of this paper is to discuss the construction of a new paradigm for Adult Education by presenting the historical and theoretical construction of the concepts related to Lifelong Learning. This matter has been a desire of organized society for forty years, that emerged as a response to the adaptation need of the adult learner in the face of changes that has been occurring at an increasing rate. For such, we conducted a comprehensive review of the documents released by the national sponsors of this concept - OECD, UNESCO - relating them to researchers in the field of Adult Education that addressed the issue as relevant to understand the new paradigm for that area. As a result, we find that Lifelong Learning, although it represents a concept of fundamental importance to the development challenges faced by professional adults in the 21th century, it has not been implemented effectively, in addition to highlighting the importance of the contribution of conceptual research in Psychology related to Adult Education.O objetivo desse trabalho é discutir a construção de um novo paradigma para a Educação de Adultos por meio da apresentação teórica dos conceitos relacionados à Aprendizagem ao Longo da Vida (lifelong learning).Trata-se de um anseio da sociedade organizada há quarenta anos, que surgiu como resposta à necessidade de adaptação do aprendiz adulto às mudanças que vem ocorrendo em ritmo crescente. Foi realizada ampla revisão nos documentos emitidos pelo órgão patrocinadores deste conceito - OCDE, UNESCO - relacionando-os com pesquisadores na área de Educação de Adultos que abordaram o tema como relevante para compreensão do novo paradigma para essa área. Como resultado, constatamos que a Aprendizagem ao Longo da Vida, embora represente um conceito de importância fundamental para os desafios de desenvolvimento profissional enfrentados por adultos no século XXI, ainda não foi implementado de maneira efetiva, além de destacar a importância do aporte conceitual da Psicologia nas pesquisas relacionadas à Educação de Adultos.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)2012-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/1186410.20503/recape.v2i2.11864Revista de Carreiras e Pessoas; v. 2 n. 2 (2012)2237-142710.20503/recape.v2i2reponame:Revista de Carreiras e Pessoasinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/11864/8585Copyright (c) 2019 Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe). ISSN 2237-1427info:eu-repo/semantics/openAccessSchlochauer, ConradoLeme, Maria Isabel da Silva2024-09-04T15:58:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11864Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/PRIhttps://revistas.pucsp.br//index.php/ReCaPe/oairecape@pucsp.br2237-14272237-1427opendoar:2024-09-04T15:58:53Revista de Carreiras e Pessoas - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA
title APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA
spellingShingle APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA
Schlochauer, Conrado
Aprendizagem ao longo da vida
aprendizagem de adultos
andragogia
sociedade do conhecimento
lifelong learning
adult learning
andragogy
knowledge society
title_short APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA
title_full APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA
title_fullStr APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA
title_full_unstemmed APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA
title_sort APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA
author Schlochauer, Conrado
author_facet Schlochauer, Conrado
Leme, Maria Isabel da Silva
author_role author
author2 Leme, Maria Isabel da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schlochauer, Conrado
Leme, Maria Isabel da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem ao longo da vida
aprendizagem de adultos
andragogia
sociedade do conhecimento
lifelong learning
adult learning
andragogy
knowledge society
topic Aprendizagem ao longo da vida
aprendizagem de adultos
andragogia
sociedade do conhecimento
lifelong learning
adult learning
andragogy
knowledge society
description The aim of this paper is to discuss the construction of a new paradigm for Adult Education by presenting the historical and theoretical construction of the concepts related to Lifelong Learning. This matter has been a desire of organized society for forty years, that emerged as a response to the adaptation need of the adult learner in the face of changes that has been occurring at an increasing rate. For such, we conducted a comprehensive review of the documents released by the national sponsors of this concept - OECD, UNESCO - relating them to researchers in the field of Adult Education that addressed the issue as relevant to understand the new paradigm for that area. As a result, we find that Lifelong Learning, although it represents a concept of fundamental importance to the development challenges faced by professional adults in the 21th century, it has not been implemented effectively, in addition to highlighting the importance of the contribution of conceptual research in Psychology related to Adult Education.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/11864
10.20503/recape.v2i2.11864
url https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/11864
identifier_str_mv 10.20503/recape.v2i2.11864
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/11864/8585
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe). ISSN 2237-1427
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe). ISSN 2237-1427
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Carreiras e Pessoas; v. 2 n. 2 (2012)
2237-1427
10.20503/recape.v2i2
reponame:Revista de Carreiras e Pessoas
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Revista de Carreiras e Pessoas
collection Revista de Carreiras e Pessoas
repository.name.fl_str_mv Revista de Carreiras e Pessoas - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv recape@pucsp.br
_version_ 1809281796034002944