APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Carreiras e Pessoas |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/11864 |
Resumo: | The aim of this paper is to discuss the construction of a new paradigm for Adult Education by presenting the historical and theoretical construction of the concepts related to Lifelong Learning. This matter has been a desire of organized society for forty years, that emerged as a response to the adaptation need of the adult learner in the face of changes that has been occurring at an increasing rate. For such, we conducted a comprehensive review of the documents released by the national sponsors of this concept - OECD, UNESCO - relating them to researchers in the field of Adult Education that addressed the issue as relevant to understand the new paradigm for that area. As a result, we find that Lifelong Learning, although it represents a concept of fundamental importance to the development challenges faced by professional adults in the 21th century, it has not been implemented effectively, in addition to highlighting the importance of the contribution of conceptual research in Psychology related to Adult Education. |
id |
PUC_SP-10_95bff1b76e5776a0f7a4e777e8c2d128 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11864 |
network_acronym_str |
PUC_SP-10 |
network_name_str |
Revista de Carreiras e Pessoas |
repository_id_str |
|
spelling |
APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRAAprendizagem ao longo da vidaaprendizagem de adultosandragogiasociedade do conhecimentolifelong learningadult learningandragogyknowledge societyThe aim of this paper is to discuss the construction of a new paradigm for Adult Education by presenting the historical and theoretical construction of the concepts related to Lifelong Learning. This matter has been a desire of organized society for forty years, that emerged as a response to the adaptation need of the adult learner in the face of changes that has been occurring at an increasing rate. For such, we conducted a comprehensive review of the documents released by the national sponsors of this concept - OECD, UNESCO - relating them to researchers in the field of Adult Education that addressed the issue as relevant to understand the new paradigm for that area. As a result, we find that Lifelong Learning, although it represents a concept of fundamental importance to the development challenges faced by professional adults in the 21th century, it has not been implemented effectively, in addition to highlighting the importance of the contribution of conceptual research in Psychology related to Adult Education.O objetivo desse trabalho é discutir a construção de um novo paradigma para a Educação de Adultos por meio da apresentação teórica dos conceitos relacionados à Aprendizagem ao Longo da Vida (lifelong learning).Trata-se de um anseio da sociedade organizada há quarenta anos, que surgiu como resposta à necessidade de adaptação do aprendiz adulto às mudanças que vem ocorrendo em ritmo crescente. Foi realizada ampla revisão nos documentos emitidos pelo órgão patrocinadores deste conceito - OCDE, UNESCO - relacionando-os com pesquisadores na área de Educação de Adultos que abordaram o tema como relevante para compreensão do novo paradigma para essa área. Como resultado, constatamos que a Aprendizagem ao Longo da Vida, embora represente um conceito de importância fundamental para os desafios de desenvolvimento profissional enfrentados por adultos no século XXI, ainda não foi implementado de maneira efetiva, além de destacar a importância do aporte conceitual da Psicologia nas pesquisas relacionadas à Educação de Adultos.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)2012-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/1186410.20503/recape.v2i2.11864Revista de Carreiras e Pessoas; v. 2 n. 2 (2012)2237-142710.20503/recape.v2i2reponame:Revista de Carreiras e Pessoasinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/11864/8585Copyright (c) 2019 Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe). ISSN 2237-1427info:eu-repo/semantics/openAccessSchlochauer, ConradoLeme, Maria Isabel da Silva2024-09-04T15:58:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11864Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/PRIhttps://revistas.pucsp.br//index.php/ReCaPe/oairecape@pucsp.br2237-14272237-1427opendoar:2024-09-04T15:58:53Revista de Carreiras e Pessoas - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA |
title |
APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA |
spellingShingle |
APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA Schlochauer, Conrado Aprendizagem ao longo da vida aprendizagem de adultos andragogia sociedade do conhecimento lifelong learning adult learning andragogy knowledge society |
title_short |
APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA |
title_full |
APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA |
title_fullStr |
APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA |
title_full_unstemmed |
APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA |
title_sort |
APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA: UMA CONDIÇÃO FUNDAMENTAL PARA A CARREIRA |
author |
Schlochauer, Conrado |
author_facet |
Schlochauer, Conrado Leme, Maria Isabel da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Leme, Maria Isabel da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schlochauer, Conrado Leme, Maria Isabel da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem ao longo da vida aprendizagem de adultos andragogia sociedade do conhecimento lifelong learning adult learning andragogy knowledge society |
topic |
Aprendizagem ao longo da vida aprendizagem de adultos andragogia sociedade do conhecimento lifelong learning adult learning andragogy knowledge society |
description |
The aim of this paper is to discuss the construction of a new paradigm for Adult Education by presenting the historical and theoretical construction of the concepts related to Lifelong Learning. This matter has been a desire of organized society for forty years, that emerged as a response to the adaptation need of the adult learner in the face of changes that has been occurring at an increasing rate. For such, we conducted a comprehensive review of the documents released by the national sponsors of this concept - OECD, UNESCO - relating them to researchers in the field of Adult Education that addressed the issue as relevant to understand the new paradigm for that area. As a result, we find that Lifelong Learning, although it represents a concept of fundamental importance to the development challenges faced by professional adults in the 21th century, it has not been implemented effectively, in addition to highlighting the importance of the contribution of conceptual research in Psychology related to Adult Education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/11864 10.20503/recape.v2i2.11864 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/11864 |
identifier_str_mv |
10.20503/recape.v2i2.11864 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/11864/8585 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe). ISSN 2237-1427 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe). ISSN 2237-1427 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Carreiras e Pessoas; v. 2 n. 2 (2012) 2237-1427 10.20503/recape.v2i2 reponame:Revista de Carreiras e Pessoas instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Revista de Carreiras e Pessoas |
collection |
Revista de Carreiras e Pessoas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Carreiras e Pessoas - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
recape@pucsp.br |
_version_ |
1809281796034002944 |