Right to true information: : fake news and information literacy
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Direitos Democráticos & Estado Moderno |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/DDEM/article/view/60562 |
Resumo: | This article discusses the need for true information when related to the right to information, which is divided into the right to inform and the right to be informed and what is the connection with fake news, which, as they are fake news, directly conflict with the needs of true information, the essence of the right to information. Information literacy, on the other hand, represents a guarantee for individuals when faced with fake news, having the ability to discern which is fake news and which is true news, therefore refining the individual's relationship with information, whatever its form of manifestation . Thus, information literacy becomes a way of enhancing the right to information, especially in the act of informing oneself. To carry out this research, a bibliographical review was carried out, applying the hypothetical-deductive methodology. |
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Right to true information: : fake news and information literacyDerecho a la información verdadera:: noticias falsas y una alfabetización informativaDireito à informação verdadeira: : fake news e a literacia informacionalDireito à informaçãoFake newsLiteracia informacionalLiberdade de expressãoPós-verdadeRight to informationFake newsInformation literacyFreedom of expressionPost-truthDerecho de informaciónnoticias falsasAlfabetización informacionalLa libertad de expresiónPosverdadThis article discusses the need for true information when related to the right to information, which is divided into the right to inform and the right to be informed and what is the connection with fake news, which, as they are fake news, directly conflict with the needs of true information, the essence of the right to information. Information literacy, on the other hand, represents a guarantee for individuals when faced with fake news, having the ability to discern which is fake news and which is true news, therefore refining the individual's relationship with information, whatever its form of manifestation . Thus, information literacy becomes a way of enhancing the right to information, especially in the act of informing oneself. To carry out this research, a bibliographical review was carried out, applying the hypothetical-deductive methodology. Este artículo aborda la necesidad de información veraz en relación con el derecho a la información, que se divide en derecho a informar y derecho a ser informado, y cuál es la conexión con las noticias falsas, que por ser noticias falsas, entran directamente en conflicto. con las necesidades de la sociedad la información veraz, esencia del derecho a la información. La alfabetización informacional, por otro lado, representa una garantía para los individuos frente a las noticias falsas, al tener la capacidad de discernir cuáles son noticias falsas y cuáles son noticias verdaderas, afinando así la relación del individuo con la información, cualquiera que sea su forma de manifestación . Así, la alfabetización informacional se convierte en una forma de potenciar el derecho a la información, especialmente en el acto de informarse. Para llevar a cabo esta investigación se realizó una revisión bibliográfica, aplicando la metodología hipotético-deductiva.Este artigo aborda a necessidade da existência de uma informação verdadeira quando relacionada ao direito à informação, que se divide no direito de informar e no direito de ser informado e qual a ligação com as fake news, que por serem notícias falsas, conflitam diretamente necessidade da informação verdadeira, essência do direito à informação. Já a literacia informacional representa uma garantia dos indivíduos ao se depararem com fake news, terem a capacidade de discernir qual é a notícia falsa e qual é a notícia verdadeira, portanto refina a relação do indivíduo com a informação, qual seja a sua forma de manifestação. Assim, a literacia informacional passa a ser uma forma de potencialização do direito à informação, principalmente no ato de se informar. Para a consecução da presente pesquisa foi feita revisão bibliográfica, aplicando-se a metodologia hipotético-dedutiva. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2023-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/DDEM/article/view/6056210.23925/ddem.v.1.n.7.60562Democratic Rights & Modern State; Vol. 1 No. 7 (2023): Revista Direitos Democráticos & Estado Moderno; 83-99Derechos democráticos & estado moderno; Vol. 1 Núm. 7 (2023): Revista Direitos Democráticos & Estado Moderno; 83-99Direitos Democráticos & Estado Moderno; v. 1 n. 7 (2023): Revista Direitos Democráticos & Estado Moderno; 83-992675-7648reponame:Direitos Democráticos & Estado Modernoinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/DDEM/article/view/60562/42194Copyright (c) 2023 Direitos Democráticos & Estado Modernohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFaustino, André2023-05-12T01:12:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/60562Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/DDEMPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/DDEM/oairevistadodireitopucsp@gmail.com2675-76482675-7648opendoar:2023-05-12T01:12:10Direitos Democráticos & Estado Moderno - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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