University Students’ Imaginary about their Double Shift according to Concrete Psychoanalytical Psychology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Risquioto Batoni, Bruna
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: de Almeida Schulte, Andréia, Gallo Belluzzo, Sueli Regina, Aiello-Vaisberg, Tânia Maria José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia Revista (Online)
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/47385
Resumo: This paper aims to investigate from a concrete psychoanalytical standpoint, the collective imaginary that female undergraduate students share in terms of working the double shift of having a career and a household to run. This is qualitative research based on the psychoanalytical method and is carried out via a collective psychological interview and Thematic Illustrated Story Procedure. The material allowed for the interpretation of an affective-emotional field named “My money, my comfort, my leisure”. The prevalence of this field does not allow for the imagination needed to value other life projects, such as having a personal and/or socially significant professional work and establishing a family. The overall framework demonstrates that the participants imagine that it is possible to escape from the double shift by avoiding financial dependency, one of the most important means of female oppression and cultivating positions to satisfy their own needs.
id PUC_SP-14_9db2a66e5bd94040014bc74b4712276c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47385
network_acronym_str PUC_SP-14
network_name_str Psicologia Revista (Online)
repository_id_str
spelling University Students’ Imaginary about their Double Shift according to Concrete Psychoanalytical PsychologyDoble Jornada en el imaginario de universitarias según la Psicología Psicoanalítica ConcretaA Dupla Jornada no imaginário de universitárias conforme a Psicologia Psicanalítica Concretamulherestrabalho femininoimaginário coletivopsicanálise-metodologiawomenworking womencollective imaginarypsychoanalysis-methodologymujerestrabajo de mujeresimaginario colectivopsicoanálisis-metodologíaThis paper aims to investigate from a concrete psychoanalytical standpoint, the collective imaginary that female undergraduate students share in terms of working the double shift of having a career and a household to run. This is qualitative research based on the psychoanalytical method and is carried out via a collective psychological interview and Thematic Illustrated Story Procedure. The material allowed for the interpretation of an affective-emotional field named “My money, my comfort, my leisure”. The prevalence of this field does not allow for the imagination needed to value other life projects, such as having a personal and/or socially significant professional work and establishing a family. The overall framework demonstrates that the participants imagine that it is possible to escape from the double shift by avoiding financial dependency, one of the most important means of female oppression and cultivating positions to satisfy their own needs. Se considera que la acumulación de actividades profesionales y tareas domésticas es una carga para las mujeres, causando sufrimiento emocional. El objetivo es investigar el imaginario colectivo de estudiantes universitarias en la doble jornada laboral femenina desde la perspectiva de la psicología psicoanalítica concreta. Organizado como una investigación cualitativa utilizando el método psicoanalítico, es articulado en una entrevista psicológica colectiva, mediada por el uso del Procedimiento de Dibujo-Historia con Tema. La consideración psicoanalítica permitió la interpretación de un campo afectivo-emocional, “Mi dinero, mi comodidad y mi diversión”. La prevalencia de este campo no deja espacio para valorar otros proyectos de vida, como participar en un trabajo profesional personal y/o socialmente significativo y formar una familia. Consecuentemente, afirmamos que las participantes imaginan poder escapar de la doble jornada laboral evitando la dependencia financiera, uno de los medios más importantes de opresión femenina, y cultivando posiciones destinadas a satisfacer sus propias necesidades.Considerando que o acúmulo de atividades profissionais e tarefas domésticas onera o cotidiano das mulheres, provocando sofrimento emocional, o presente estudo objetiva investigar o imaginário coletivo de universitárias sobre a dupla jornada feminina na perspectiva da psicologia psicanalítica concreta. Organizado como pesquisa qualitativa com o método psicanalítico, é articulado através de entrevista psicológica coletiva, mediada pelo uso do Procedimento Desenho-Estória com Tema. A consideração psicanalítica do material permitiu a interpretação de um campo de sentido afetivo-emocional denominado “Meu dinheiro, meu conforto e minha diversão”. A prevalência desse campo não deixa espaço imaginativo para a valorização de outros projetos de vida, como engajamento em trabalho profissional pessoal e/ou socialmente significativo e constituição de família. O quadro geral permite afirmar que as participantes imaginam que é possível escapar da dupla jornada evitando dependência financeira – um dos mais importantes meios de opressão feminina –, e cultivando posicionamentos voltados para a satisfação das próprias necessidades.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/4738510.23925/2594-3871.2021v30i2p261-282Psicologia Revista; v. 30 n. 2 (2021); 261-2822594-38711413-406310.23925/2594-3871.2021_v30i2reponame:Psicologia Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/47385/38252Copyright (c) 2021 Bruna Risquioto Batoni, Andréia de Almeida Schulte, Sueli Regina Gallo Belluzzo, Tânia Maria José Aiello-Vaisberghttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRisquioto Batoni, Brunade Almeida Schulte, AndréiaGallo Belluzzo, Sueli ReginaAiello-Vaisberg, Tânia Maria José2021-12-17T13:25:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47385Revistahttps://revistas.pucsp.br/psicorevistaPRIhttps://revistas.pucsp.br/psicorevista/oaipsicorevista@pucsp.br2594-38711413-4063opendoar:2021-12-17T13:25:01Psicologia Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv University Students’ Imaginary about their Double Shift according to Concrete Psychoanalytical Psychology
Doble Jornada en el imaginario de universitarias según la Psicología Psicoanalítica Concreta
A Dupla Jornada no imaginário de universitárias conforme a Psicologia Psicanalítica Concreta
title University Students’ Imaginary about their Double Shift according to Concrete Psychoanalytical Psychology
spellingShingle University Students’ Imaginary about their Double Shift according to Concrete Psychoanalytical Psychology
Risquioto Batoni, Bruna
mulheres
trabalho feminino
imaginário coletivo
psicanálise-metodologia
women
working women
collective imaginary
psychoanalysis-methodology
mujeres
trabajo de mujeres
imaginario colectivo
psicoanálisis-metodología
title_short University Students’ Imaginary about their Double Shift according to Concrete Psychoanalytical Psychology
title_full University Students’ Imaginary about their Double Shift according to Concrete Psychoanalytical Psychology
title_fullStr University Students’ Imaginary about their Double Shift according to Concrete Psychoanalytical Psychology
title_full_unstemmed University Students’ Imaginary about their Double Shift according to Concrete Psychoanalytical Psychology
title_sort University Students’ Imaginary about their Double Shift according to Concrete Psychoanalytical Psychology
author Risquioto Batoni, Bruna
author_facet Risquioto Batoni, Bruna
de Almeida Schulte, Andréia
Gallo Belluzzo, Sueli Regina
Aiello-Vaisberg, Tânia Maria José
author_role author
author2 de Almeida Schulte, Andréia
Gallo Belluzzo, Sueli Regina
Aiello-Vaisberg, Tânia Maria José
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Risquioto Batoni, Bruna
de Almeida Schulte, Andréia
Gallo Belluzzo, Sueli Regina
Aiello-Vaisberg, Tânia Maria José
dc.subject.por.fl_str_mv mulheres
trabalho feminino
imaginário coletivo
psicanálise-metodologia
women
working women
collective imaginary
psychoanalysis-methodology
mujeres
trabajo de mujeres
imaginario colectivo
psicoanálisis-metodología
topic mulheres
trabalho feminino
imaginário coletivo
psicanálise-metodologia
women
working women
collective imaginary
psychoanalysis-methodology
mujeres
trabajo de mujeres
imaginario colectivo
psicoanálisis-metodología
description This paper aims to investigate from a concrete psychoanalytical standpoint, the collective imaginary that female undergraduate students share in terms of working the double shift of having a career and a household to run. This is qualitative research based on the psychoanalytical method and is carried out via a collective psychological interview and Thematic Illustrated Story Procedure. The material allowed for the interpretation of an affective-emotional field named “My money, my comfort, my leisure”. The prevalence of this field does not allow for the imagination needed to value other life projects, such as having a personal and/or socially significant professional work and establishing a family. The overall framework demonstrates that the participants imagine that it is possible to escape from the double shift by avoiding financial dependency, one of the most important means of female oppression and cultivating positions to satisfy their own needs.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/47385
10.23925/2594-3871.2021v30i2p261-282
url https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/47385
identifier_str_mv 10.23925/2594-3871.2021v30i2p261-282
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/47385/38252
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia Revista; v. 30 n. 2 (2021); 261-282
2594-3871
1413-4063
10.23925/2594-3871.2021_v30i2
reponame:Psicologia Revista (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Psicologia Revista (Online)
collection Psicologia Revista (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv psicorevista@pucsp.br
_version_ 1796797336640290816