Análise de ambientes computacionais para realização de educação a distância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Falsarella, Sueli Aparecida
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18058
Resumo: In recent decades, crescent development of technology has caused an imbalance between the teaching-learning methodology and access to these new resources. As a growing number of users who use the Internet via computer or mobile phone, there is a growing demand for new knowledge through virtual learning environments (VLE). This software can collaborate in the teaching-learning process, but barriers still exist for those who want to study or teach through technology. This research makes a study on the use of virtual learning environment Moodle, which offered advantages and disadvantages. According to research data, the results obtained with the use of the environment revealed the lack of trained teachers, and hence no interaction of these with their students. This delay hinders the optimal use of the environment which could contribute greatly to the construction of knowledge. This difficulty occurred since the early deployment of the environment in PUC / SP, Campus Sorocaba. Research shows, however, its implementation can be further adjusted and improved if there are incentives for those who deposited the environment and specific training for teachers that will encourage students to use it. Certification of use of the environment for curriculum, reading and questionnaire prior to classes to make better use of questioning and learning processes encourage students to make use of this new virtual learning environment
id PUC_SP-1_04988fffa1c597455fff4e4d51418342
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/18058
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Basbaum, Sérgio Roclawhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713987P8Falsarella, Sueli Aparecida2016-04-29T14:22:49Z2010-12-102010-10-14Falsarella, Sueli Aparecida. Análise de ambientes computacionais para realização de educação a distância. 2010. 103 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18058In recent decades, crescent development of technology has caused an imbalance between the teaching-learning methodology and access to these new resources. As a growing number of users who use the Internet via computer or mobile phone, there is a growing demand for new knowledge through virtual learning environments (VLE). This software can collaborate in the teaching-learning process, but barriers still exist for those who want to study or teach through technology. This research makes a study on the use of virtual learning environment Moodle, which offered advantages and disadvantages. According to research data, the results obtained with the use of the environment revealed the lack of trained teachers, and hence no interaction of these with their students. This delay hinders the optimal use of the environment which could contribute greatly to the construction of knowledge. This difficulty occurred since the early deployment of the environment in PUC / SP, Campus Sorocaba. Research shows, however, its implementation can be further adjusted and improved if there are incentives for those who deposited the environment and specific training for teachers that will encourage students to use it. Certification of use of the environment for curriculum, reading and questionnaire prior to classes to make better use of questioning and learning processes encourage students to make use of this new virtual learning environmentNas últimas décadas, o desenvolvimento acelerado da tecnologia provocou um descompasso entre o ensino-aprendizagem e a metodologia de acesso a esses novos recursos. À medida que cresce o número de usuários que usam a Internet por meio de computador ou celular, cresce a procura por novos conhecimentos através dos ambientes virtuais de aprendizagem (AVA). Estes softwares podem colaborar no processo de ensino-aprendizagem, mas ainda existem barreiras para quem estuda ou quer ensinar por meio da tecnologia. Esta pesquisa faz um estudo sobre a utilização do ambiente virtual de aprendizagem MOODLE, o qual ofereceu vantagens e desvantagens. Segundo dados pesquisados, os resultados obtidos com o uso do ambiente revelaram a falta de treinamento dos professores e a consequente não interação desses com os seus alunos. Essa defasagem dificulta o uso otimizado do ambiente, que poderia contribuir muito para a construção de conhecimento. Tal dificuldade se deu desde o início da implantação do ambiente na PUC/SP, no campus Sorocaba. A pesquisa mostra que, no entanto, sua implementação ainda pode ser ajustada e melhorada se houver incentivos para quem depositou o ambiente e treinamentos específicos para os docentes que incitarão os alunos a usá-lo. A certificação do uso do ambiente para fins de currículo, leitura e questionário anterior às aulas para um melhor aproveitamento e questionamento dos processos de aprendizagem estimularão os alunos a fazerem uso desse novo ambiente virtual de aprendizagemapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/37040/Sueli%20Aparecida%20Falsarella.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaMOODLEEducação a distânciaAmbiente virtual de aprendizagemTrabalho em equipeDistance educationVirtual learning environmentTeamworkCNPQ::ENGENHARIASAnálise de ambientes computacionais para realização de educação a distânciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSueli Aparecida Falsarella.pdf.txtSueli Aparecida Falsarella.pdf.txtExtracted texttext/plain155912https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18058/3/Sueli%20Aparecida%20Falsarella.pdf.txta344c28c96b13b8d146c3e0565fe5040MD53ORIGINALSueli Aparecida Falsarella.pdfapplication/pdf727846https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18058/1/Sueli%20Aparecida%20Falsarella.pdf1c61cede033103c59360f0a75bc6d7d1MD51THUMBNAILSueli Aparecida Falsarella.pdf.jpgSueli Aparecida Falsarella.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18058/2/Sueli%20Aparecida%20Falsarella.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/180582022-06-13 09:12:16.669oai:repositorio.pucsp.br:handle/18058Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-13T12:12:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Análise de ambientes computacionais para realização de educação a distância
title Análise de ambientes computacionais para realização de educação a distância
spellingShingle Análise de ambientes computacionais para realização de educação a distância
Falsarella, Sueli Aparecida
MOODLE
Educação a distância
Ambiente virtual de aprendizagem
Trabalho em equipe
Distance education
Virtual learning environment
Teamwork
CNPQ::ENGENHARIAS
title_short Análise de ambientes computacionais para realização de educação a distância
title_full Análise de ambientes computacionais para realização de educação a distância
title_fullStr Análise de ambientes computacionais para realização de educação a distância
title_full_unstemmed Análise de ambientes computacionais para realização de educação a distância
title_sort Análise de ambientes computacionais para realização de educação a distância
author Falsarella, Sueli Aparecida
author_facet Falsarella, Sueli Aparecida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Basbaum, Sérgio Roclaw
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713987P8
dc.contributor.author.fl_str_mv Falsarella, Sueli Aparecida
contributor_str_mv Basbaum, Sérgio Roclaw
dc.subject.por.fl_str_mv MOODLE
Educação a distância
Ambiente virtual de aprendizagem
Trabalho em equipe
topic MOODLE
Educação a distância
Ambiente virtual de aprendizagem
Trabalho em equipe
Distance education
Virtual learning environment
Teamwork
CNPQ::ENGENHARIAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Distance education
Virtual learning environment
Teamwork
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::ENGENHARIAS
description In recent decades, crescent development of technology has caused an imbalance between the teaching-learning methodology and access to these new resources. As a growing number of users who use the Internet via computer or mobile phone, there is a growing demand for new knowledge through virtual learning environments (VLE). This software can collaborate in the teaching-learning process, but barriers still exist for those who want to study or teach through technology. This research makes a study on the use of virtual learning environment Moodle, which offered advantages and disadvantages. According to research data, the results obtained with the use of the environment revealed the lack of trained teachers, and hence no interaction of these with their students. This delay hinders the optimal use of the environment which could contribute greatly to the construction of knowledge. This difficulty occurred since the early deployment of the environment in PUC / SP, Campus Sorocaba. Research shows, however, its implementation can be further adjusted and improved if there are incentives for those who deposited the environment and specific training for teachers that will encourage students to use it. Certification of use of the environment for curriculum, reading and questionnaire prior to classes to make better use of questioning and learning processes encourage students to make use of this new virtual learning environment
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-12-10
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-10-14
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-29T14:22:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Falsarella, Sueli Aparecida. Análise de ambientes computacionais para realização de educação a distância. 2010. 103 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18058
identifier_str_mv Falsarella, Sueli Aparecida. Análise de ambientes computacionais para realização de educação a distância. 2010. 103 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18058
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18058/3/Sueli%20Aparecida%20Falsarella.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18058/1/Sueli%20Aparecida%20Falsarella.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18058/2/Sueli%20Aparecida%20Falsarella.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a344c28c96b13b8d146c3e0565fe5040
1c61cede033103c59360f0a75bc6d7d1
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796104769830912