O papel da semiótica na motivação de consumo do perfume por mulheres brasileiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Gisele Moreira de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27203
Resumo: This research highlights the three dimensions of meaning of perfume consumption by Brazilian women, in the current social context, through the signs of Freshness, Distinction and Seduction. It is understood that the motivation for choosing a perfume is the result of a personal, emotional and cultural process. When the first contact with the perfume is visual, and not olfactory, a set of codes, prior to the olfactory experience, works as an attraction for the experimentation of the perfume. Furthermore, the relationship between smell, emotion and memory is complex, suggesting many hypotheses that, despite varying from culture to culture, end up coming together at some points. The project will be methodologically guided by historical information on fine perfumery from the 18th to the 21st century, and guided by semiotic analysis, through studies of social signs such as sophistication, status, belonging, empowerment, seduction, and also social studies, focusing on the female empowerment movement and the de-objectification of women. The research brings as its main theoretical reference, in philosophy, Chantal Jaquet (The philosophy of odor); in history, Howes et Synnott (Aroma, The Cultural History of Smell); in semiotics, Lucia Santaella (Applied Semiotics); in consumption, Daniel Miller (Trecos, Treços e Coisas), as well as several other studies and articles, as well as research reports conducted by the perfume industry, when publicly available
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spelling Santos, Rogério da Costahttp://lattes.cnpq.br/4983570722211746Souza, Gisele Moreira de2022-08-24T15:57:00Z2022-08-24T15:57:00Z2022-06-21Souza, Gisele Moreira de. O papel da semiótica na motivação de consumo do perfume por mulheres brasileiras. 2022. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27203This research highlights the three dimensions of meaning of perfume consumption by Brazilian women, in the current social context, through the signs of Freshness, Distinction and Seduction. It is understood that the motivation for choosing a perfume is the result of a personal, emotional and cultural process. When the first contact with the perfume is visual, and not olfactory, a set of codes, prior to the olfactory experience, works as an attraction for the experimentation of the perfume. Furthermore, the relationship between smell, emotion and memory is complex, suggesting many hypotheses that, despite varying from culture to culture, end up coming together at some points. The project will be methodologically guided by historical information on fine perfumery from the 18th to the 21st century, and guided by semiotic analysis, through studies of social signs such as sophistication, status, belonging, empowerment, seduction, and also social studies, focusing on the female empowerment movement and the de-objectification of women. The research brings as its main theoretical reference, in philosophy, Chantal Jaquet (The philosophy of odor); in history, Howes et Synnott (Aroma, The Cultural History of Smell); in semiotics, Lucia Santaella (Applied Semiotics); in consumption, Daniel Miller (Trecos, Treços e Coisas), as well as several other studies and articles, as well as research reports conducted by the perfume industry, when publicly availableEsta pesquisa destaca as três dimensões de significação do consumo de perfumes por mulheres brasileiras, no contexto social atual, através dos signos de Frescor, Distinção e Sedução. Entende-se que a motivação pela escolha de um perfume é resultado de um processo pessoal, emocional e cultural. Quando o primeiro contato com o perfume é visual, e não olfativo, um conjunto de códigos, anteriores à experiência olfativa, funciona como atrativo para a experimentação do perfume. Além disso, a relação entre olfato, emoção e memória é complexa, sugerindo muitas hipóteses que, apesar de variarem de cultura para cultura, acabam por confluir em alguns pontos. O projeto será orientado, metodologicamente, por informações históricas da perfumaria fina do século XVIII ao XXI, e com orientação de análise semiótica, mediante estudos dos signos sociais como sofisticação, status, pertencimento, empoderamento, sedução, e também estudos sociais, com enfoque no movimento de empoderamento feminino e a desobjetificação da mulher. A pesquisa traz como referencial teórico principal, em filosofia, Chantal Jaquet (A filosofia do odor); em história, Howes et Synnott (Aroma, The Cultural History of Smell); em semiótica, Lucia Santaella (Semiótica aplicada); em consumo, Daniel Miller (Trecos, Troços e Coisas), além de vários outros estudos e artigos, bem como relatórios de pesquisa conduzidos pela indústria do perfume, quando disponíveis de forma públicaporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOFilosofiaSemióticaPerfumaçãoConsumoDistinçãoStatusHigiene e limpezaMasculinoFemininoSeduçãoSofisticaçãoBelezaPhilosophySemioticsPerfumeConsumptionDistinctionStatusHygiene and cleanlinessMasculineFeminineSeductionSophisticationBeautyO papel da semiótica na motivação de consumo do perfume por mulheres brasileirasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALGisele Moreira de Souza.pdfapplication/pdf659751https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27203/1/Gisele%20Moreira%20de%20Souza.pdff45f4015b6e2fa97cdb8a9a2b1f4156cMD51TEXTGisele Moreira de Souza.pdf.txtGisele Moreira de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain151046https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27203/2/Gisele%20Moreira%20de%20Souza.pdf.txta75554e89f5b38728269ce77090d56b2MD52THUMBNAILGisele Moreira de Souza.pdf.jpgGisele Moreira de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1393https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27203/3/Gisele%20Moreira%20de%20Souza.pdf.jpg0023092ad6b5b3651a1600bb8cf24fe4MD53handle/272032023-09-29 10:51:52.03oai:repositorio.pucsp.br:handle/27203Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-09-29T13:51:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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