Produção audiovisual e projeções de si: vídeos de estudantes do Ensino Médio significam a escola, o conhecimento e projetos de vida
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30958 |
Resumo: | The thesis seeks to explain possible integrations between the school curriculum and audiovisual language. The objective of the study is to reveal how audiovisual production, widely disseminated and used by students, operates a critical and effective dialogue among young people, the curriculum and the school. It is an action research, which uses smartphone technology to induce audiovisual experiences in which students can reflect on school, school knowledge, their perspectives and life projects. The study is carried out in a state school located in Paraisópolis, the second largest favela (slum) in terms of number of inhabitants in the city of São Paulo. In 2021, during the COVID-19 pandemic, the school was transformed into a reception center for patients with mild symptoms of the disease. Developed in three stages, due to the limitations imposed by the pandemic, the research analyzes videos made by high school students from a phenomenological perspective, which offers instruments for the search for understanding how students project and represent the classroom, the school, the teachers, the favela, resistance, solidarity, school knowledge and their life projects. The analysis of those videos, as well as the comparison between those productions and texts written by the same students and interviews answered by them, demonstrates that the audiovisual can be explored in the school curriculum as a language capable of translating the students' conceptions of the world |
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It is an action research, which uses smartphone technology to induce audiovisual experiences in which students can reflect on school, school knowledge, their perspectives and life projects. The study is carried out in a state school located in Paraisópolis, the second largest favela (slum) in terms of number of inhabitants in the city of São Paulo. In 2021, during the COVID-19 pandemic, the school was transformed into a reception center for patients with mild symptoms of the disease. Developed in three stages, due to the limitations imposed by the pandemic, the research analyzes videos made by high school students from a phenomenological perspective, which offers instruments for the search for understanding how students project and represent the classroom, the school, the teachers, the favela, resistance, solidarity, school knowledge and their life projects. The analysis of those videos, as well as the comparison between those productions and texts written by the same students and interviews answered by them, demonstrates that the audiovisual can be explored in the school curriculum as a language capable of translating the students' conceptions of the worldA tese busca explicitar possíveis integrações entre o currículo escolar e a linguagem audiovisual. O objetivo do estudo é desvelar como a produção audiovisual, amplamente difundida e utilizada pelos estudantes, opera um diálogo crítico e efetivo entre os jovens, o currículo e a escola. Trata-se de uma pesquisa-ação, que usa a tecnologia do smartphone para induzir experiências audiovisuais nas quais os estudantes possam refletir sobre a escola, o conhecimento escolar, suas perspectivas e projetos de vida. O estudo é realizado em uma escola estadual que se localiza em Paraisópolis, segunda maior favela em número de habitantes da cidade de São Paulo. Em 2021, durante a pandemia de COVID-19, a escola foi transformada em centro de acolhimento a pacientes com sintomas leves da doença. Desenvolvida em três etapas, em função das limitações impostas pela pandemia, a pesquisa analisa vídeos elaborados por estudantes do ensino médio a partir do olhar fenomenológico, que oferece instrumentos para a busca da compreensão de como os estudantes se projetam e representam a sala de aula, a escola, os professores, a favela, a resistência, a solidariedade, o conhecimento escolar e seus projetos de vida. A análise desses vídeos, assim como a comparação dessas produções com textos e entrevistas dos mesmos estudantes, demonstra que o audiovisual pode ser explorado no currículo escolar como uma linguagem capaz de traduzir as concepções de mundo dos estudantesConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOCurrículo,AudiovisualConhecimento escolarProjeto de vidaParaisópolisCurriculumAudiovisualSchool knowledgeLife projectParaisópolisProdução audiovisual e projeções de si: vídeos de estudantes do Ensino Médio significam a escola, o conhecimento e projetos de vidainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLucila Lerro Rupp.pdfapplication/pdf1802130https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30958/1/Lucila%20Lerro%20Rupp.pdf55ece5fe355304eb4bc49d9a01ceaa49MD51TEXTLucila Lerro Rupp.pdf.txtLucila Lerro Rupp.pdf.txtExtracted texttext/plain438378https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30958/2/Lucila%20Lerro%20Rupp.pdf.txt33f263c4a95141620abed54a0ebc0b5bMD52THUMBNAILLucila Lerro Rupp.pdf.jpgLucila Lerro Rupp.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1195https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30958/3/Lucila%20Lerro%20Rupp.pdf.jpg44cb7c9a7876da491bab9516f5a3da29MD53handle/309582023-02-06 09:47:36.398oai:repositorio.pucsp.br:handle/30958Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-02-06T12:47:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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