Referenciais freireanos na prática pedagógica: um estudo em uma escola pública do Município de Itajubá-MG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sá, Isaura F. Vassalo de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9694
Resumo: This work aims to analyze the Freirean categories. dialogue and participation in a practice in a state school at the city of Itajubá - MG. We selected a school where the dialogic and participatory practice was already recognized by the community and government bodies of the Department of Education, in order to identifyand analyze how the school makes and remakes it is practices, uided by relevant categories of thought of Paulo Freire. The research is a qualitative approach to methodological choice. Data collection included the following: analysis of school documents, interviews and questionnaires to teachers, students, employees in the educational and administrative situations and observation of planning and development of teaching practice school investigated. Data analysis is supported in the frame Freire, with emphasis on dialogue and participation categories. The collected data indicate the presence of dialogue and participation, in Freirean perspective in the pursuit of collective construction of a democratic school, competent and cheerful. It is clear, however, that although present, the studied categories: dialogue and participation require a permanent job training of teachers for the understanding of these categories, by themselves, be more
id PUC_SP-1_074e2b9ac282c51ef8bfde438e3f2052
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9694
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Saul, Ana MariaSá, Isaura F. Vassalo de2016-04-27T14:31:04Z2013-03-142012-02-17Sá, Isaura F. Vassalo de. Freirean reference pedagogical practice: a study in a public school at the Municipality Itajubá-MG. 2012. 84 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9694This work aims to analyze the Freirean categories. dialogue and participation in a practice in a state school at the city of Itajubá - MG. We selected a school where the dialogic and participatory practice was already recognized by the community and government bodies of the Department of Education, in order to identifyand analyze how the school makes and remakes it is practices, uided by relevant categories of thought of Paulo Freire. The research is a qualitative approach to methodological choice. Data collection included the following: analysis of school documents, interviews and questionnaires to teachers, students, employees in the educational and administrative situations and observation of planning and development of teaching practice school investigated. Data analysis is supported in the frame Freire, with emphasis on dialogue and participation categories. The collected data indicate the presence of dialogue and participation, in Freirean perspective in the pursuit of collective construction of a democratic school, competent and cheerful. It is clear, however, that although present, the studied categories: dialogue and participation require a permanent job training of teachers for the understanding of these categories, by themselves, be moreEste trabalho objetiva analisar as categorias freireanas dialogicidade e participação na prática pedagógica de uma escola pública estadual do município de Itajubá - MG. Selecionamos uma escola onde a prática dialógica e participativa já fosse reconhecida pela comunidade e por instâncias da administração da Secretaria da Educação, de modo a identificar e analisar como a escola faz e refaz suas práticas, orientadas por categorias r levantes do pensamento de Paulo Freire. A pesquisa tem como opção metodógica a abordagem qualitativa. A coleta de dados incluiu os seguintes procedimentos: análise de documentos da escola, realização de entrevistas e aplicação de questionários a docentes, discentes, funcionários da área pedagógica e i administrativa e observação de situações de planejamento e de desenvolvimento \ da prática pedagógica da escola investigada. A análise dos dados' está apoiada no referencial freireano, com destaque para as categorias dialogicidade e participação. Os dados coletados apontam a presença do diálogo e da participação, na perspectiva freireana, na busca da construção coletiva de uma escola democrática, competente e alegre. Percebe-se, porém, que embora presentes, as categorias estudadas: diálogo e participação requerem um trabalho de formação permanente dos educadores para que a compreensão dessas categorias, por parte dos mesmos, seja mais precisa e consistenteCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22666/Isaura%20F%20Vassalo%20de%20Sa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoDialogicidadePrática pedagógicaPaulo FreireDialoguePedagogical practiceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOReferenciais freireanos na prática pedagógica: um estudo em uma escola pública do Município de Itajubá-MGFreirean reference pedagogical practice: a study in a public school at the Municipality Itajubá-MGinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTIsaura F Vassalo de Sa.pdf.txtIsaura F Vassalo de Sa.pdf.txtExtracted texttext/plain84https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9694/3/Isaura%20F%20Vassalo%20de%20Sa.pdf.txtba24aa54ac5d25322ae51ad74fd4dd28MD53ORIGINALIsaura F Vassalo de Sa.pdfapplication/pdf621183https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9694/1/Isaura%20F%20Vassalo%20de%20Sa.pdfe491c835a14b0e2e5d7f00c9c33fe552MD51THUMBNAILIsaura F Vassalo de Sa.pdf.jpgIsaura F Vassalo de Sa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3408https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9694/2/Isaura%20F%20Vassalo%20de%20Sa.pdf.jpg8b07137af3070ea11cce757cc1c64576MD52handle/96942022-04-27 08:43:32.709oai:repositorio.pucsp.br:handle/9694Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T11:43:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Referenciais freireanos na prática pedagógica: um estudo em uma escola pública do Município de Itajubá-MG
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Freirean reference pedagogical practice: a study in a public school at the Municipality Itajubá-MG
title Referenciais freireanos na prática pedagógica: um estudo em uma escola pública do Município de Itajubá-MG
spellingShingle Referenciais freireanos na prática pedagógica: um estudo em uma escola pública do Município de Itajubá-MG
Sá, Isaura F. Vassalo de
Dialogicidade
Prática pedagógica
Paulo Freire
Dialogue
Pedagogical practice
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short Referenciais freireanos na prática pedagógica: um estudo em uma escola pública do Município de Itajubá-MG
title_full Referenciais freireanos na prática pedagógica: um estudo em uma escola pública do Município de Itajubá-MG
title_fullStr Referenciais freireanos na prática pedagógica: um estudo em uma escola pública do Município de Itajubá-MG
title_full_unstemmed Referenciais freireanos na prática pedagógica: um estudo em uma escola pública do Município de Itajubá-MG
title_sort Referenciais freireanos na prática pedagógica: um estudo em uma escola pública do Município de Itajubá-MG
author Sá, Isaura F. Vassalo de
author_facet Sá, Isaura F. Vassalo de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Saul, Ana Maria
dc.contributor.author.fl_str_mv Sá, Isaura F. Vassalo de
contributor_str_mv Saul, Ana Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Dialogicidade
Prática pedagógica
Paulo Freire
topic Dialogicidade
Prática pedagógica
Paulo Freire
Dialogue
Pedagogical practice
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.eng.fl_str_mv Dialogue
Pedagogical practice
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description This work aims to analyze the Freirean categories. dialogue and participation in a practice in a state school at the city of Itajubá - MG. We selected a school where the dialogic and participatory practice was already recognized by the community and government bodies of the Department of Education, in order to identifyand analyze how the school makes and remakes it is practices, uided by relevant categories of thought of Paulo Freire. The research is a qualitative approach to methodological choice. Data collection included the following: analysis of school documents, interviews and questionnaires to teachers, students, employees in the educational and administrative situations and observation of planning and development of teaching practice school investigated. Data analysis is supported in the frame Freire, with emphasis on dialogue and participation categories. The collected data indicate the presence of dialogue and participation, in Freirean perspective in the pursuit of collective construction of a democratic school, competent and cheerful. It is clear, however, that although present, the studied categories: dialogue and participation require a permanent job training of teachers for the understanding of these categories, by themselves, be more
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-02-17
dc.date.available.fl_str_mv 2013-03-14
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:31:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Sá, Isaura F. Vassalo de. Freirean reference pedagogical practice: a study in a public school at the Municipality Itajubá-MG. 2012. 84 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9694
identifier_str_mv Sá, Isaura F. Vassalo de. Freirean reference pedagogical practice: a study in a public school at the Municipality Itajubá-MG. 2012. 84 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9694
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9694/3/Isaura%20F%20Vassalo%20de%20Sa.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9694/1/Isaura%20F%20Vassalo%20de%20Sa.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9694/2/Isaura%20F%20Vassalo%20de%20Sa.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv ba24aa54ac5d25322ae51ad74fd4dd28
e491c835a14b0e2e5d7f00c9c33fe552
8b07137af3070ea11cce757cc1c64576
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277807415525376