A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frazão, Cicília de Sousa
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5144
Resumo: This research examines the construction of public images (in special of Lula) in the weekly magazines during the electoral coverage to the presidency of Brazil of 2002 and 2006. Through inquires of mechanisms of construction verbal and visual, we will privilege images of (first form that reaches and awakes the look of the reader), with the objective to understand the way for which each periodic one produces the images of the politicians. Election of units published in years of 2002 and 2006 was necessary, prioritizing the ones that make reference to the president Luiz Inácio Lula da Silva, with the intention to analyse the diversified texts that become presents in the cover and the interior of the magazine, in order to show as each one constructs, deconstructs or reconstructs the image of the candidate in these two historical moments, to unmask, therefore, the effect of precise meanings of the genre. According to Patrick Charaudeau, the genres in the media printed, come organized of a form that take them to approach the visibility, intelligibility and spetacularization and each one goes to explore the main characteristic of what it uses to pass the information, either it verbal or not verbal language, constituting true molds of information. The semiotics of Peirce supports us in the attempt to understand as the media speech of the magazines printed obtains through the signs (verbal and not verbal) cause certain effects of senses that act in society, achieving the desired effect in the field of information and publicity
id PUC_SP-1_099bb2c2f3733f5b8536b2ae3e021de3
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/5144
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Prado, José Luiz Aidarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4209597Y0Frazão, Cicília de Sousa2016-04-26T18:17:33Z2008-11-192008-11-11Frazão, Cicília de Sousa. A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006. 2008. 144 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5144This research examines the construction of public images (in special of Lula) in the weekly magazines during the electoral coverage to the presidency of Brazil of 2002 and 2006. Through inquires of mechanisms of construction verbal and visual, we will privilege images of (first form that reaches and awakes the look of the reader), with the objective to understand the way for which each periodic one produces the images of the politicians. Election of units published in years of 2002 and 2006 was necessary, prioritizing the ones that make reference to the president Luiz Inácio Lula da Silva, with the intention to analyse the diversified texts that become presents in the cover and the interior of the magazine, in order to show as each one constructs, deconstructs or reconstructs the image of the candidate in these two historical moments, to unmask, therefore, the effect of precise meanings of the genre. According to Patrick Charaudeau, the genres in the media printed, come organized of a form that take them to approach the visibility, intelligibility and spetacularization and each one goes to explore the main characteristic of what it uses to pass the information, either it verbal or not verbal language, constituting true molds of information. The semiotics of Peirce supports us in the attempt to understand as the media speech of the magazines printed obtains through the signs (verbal and not verbal) cause certain effects of senses that act in society, achieving the desired effect in the field of information and publicityEssa pesquisa examina a construção de imagens públicas (em especial a de Lula) nas revistas semanais durante a cobertura eleitoral à presidência do Brasil de 2002 e 2006. Através das investigações dos mecanismos de construção verbal e visual, privilegiaremos as imagens das capas (forma primeira que alcança e desperta o olhar do leitor), com o objetivo de compreender o modo pelo qual cada periódico produz as imagens dos políticos. A seleção de exemplares publicados nos anos de 2002 e 2006 foi necessária, priorizando as que fazem referência ao presidente Luiz Inácio Lula da Silva, com a intenção de analisar os diversificados textos que se apresentam na capa e no interior da revista, a fim de mostrar como cada uma constrói, desconstrói ou reconstrói a imagem do candidato nestes dois momentos históricos, para desvendar, pois, os efeitos de sentidos próprios do gênero. Segundo Patrick Charaudeau, os gêneros na mídia impressa, vêm organizados de uma forma que nos leva a abordar a visibilidade, inteligibilidade e espetacularização, e cada um vai explorar a característica principal daquilo que utiliza para passar a informação, seja ela linguagem verbal ou não-verbal, constituindo verdadeiros moldes de informação. A semiótica de Peirce nos apóia na tentativa de entender como o discurso midiático das revistas impressas consegue através dos signos (verbal e não-verbal) provocar determinados efeitos de sentidos que agem na sociedade, alcançando o efeito desejado no campo da informação e publicidadeSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/14007/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoMídia impressaPolíticaEleiçãoSilva, Luis Inacio Lula da -- 1945-Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2002 -- Cobertura jornalisticaPresidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2006 -- Cobertura jornalisticaPrinted mediaPoliticElectionsCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCicilia de Sousa Frazao.pdf.txtCicilia de Sousa Frazao.pdf.txtExtracted texttext/plain213798https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5144/3/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf.txt40a45a605145bd2941c4ea4faaa4b10cMD53ORIGINALCicilia de Sousa Frazao.pdfapplication/pdf20175932https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5144/1/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf8a46b0341e3180c0a4cff5f6d8ffbd5aMD51THUMBNAILCicilia de Sousa Frazao.pdf.jpgCicilia de Sousa Frazao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3684https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5144/2/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf.jpg934b06913316bccf63d1b38cb651f13dMD52handle/51442022-04-28 19:22:08.539oai:repositorio.pucsp.br:handle/5144Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:22:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006
title A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006
spellingShingle A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006
Frazão, Cicília de Sousa
Mídia impressa
Política
Eleição
Silva, Luis Inacio Lula da -- 1945-
Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2002 -- Cobertura jornalistica
Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2006 -- Cobertura jornalistica
Printed media
Politic
Elections
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006
title_full A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006
title_fullStr A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006
title_full_unstemmed A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006
title_sort A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006
author Frazão, Cicília de Sousa
author_facet Frazão, Cicília de Sousa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Prado, José Luiz Aidar
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4209597Y0
dc.contributor.author.fl_str_mv Frazão, Cicília de Sousa
contributor_str_mv Prado, José Luiz Aidar
dc.subject.por.fl_str_mv Mídia impressa
Política
Eleição
Silva, Luis Inacio Lula da -- 1945-
Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2002 -- Cobertura jornalistica
Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2006 -- Cobertura jornalistica
topic Mídia impressa
Política
Eleição
Silva, Luis Inacio Lula da -- 1945-
Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2002 -- Cobertura jornalistica
Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2006 -- Cobertura jornalistica
Printed media
Politic
Elections
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Printed media
Politic
Elections
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This research examines the construction of public images (in special of Lula) in the weekly magazines during the electoral coverage to the presidency of Brazil of 2002 and 2006. Through inquires of mechanisms of construction verbal and visual, we will privilege images of (first form that reaches and awakes the look of the reader), with the objective to understand the way for which each periodic one produces the images of the politicians. Election of units published in years of 2002 and 2006 was necessary, prioritizing the ones that make reference to the president Luiz Inácio Lula da Silva, with the intention to analyse the diversified texts that become presents in the cover and the interior of the magazine, in order to show as each one constructs, deconstructs or reconstructs the image of the candidate in these two historical moments, to unmask, therefore, the effect of precise meanings of the genre. According to Patrick Charaudeau, the genres in the media printed, come organized of a form that take them to approach the visibility, intelligibility and spetacularization and each one goes to explore the main characteristic of what it uses to pass the information, either it verbal or not verbal language, constituting true molds of information. The semiotics of Peirce supports us in the attempt to understand as the media speech of the magazines printed obtains through the signs (verbal and not verbal) cause certain effects of senses that act in society, achieving the desired effect in the field of information and publicity
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-11-19
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-11-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T18:17:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Frazão, Cicília de Sousa. A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006. 2008. 144 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5144
identifier_str_mv Frazão, Cicília de Sousa. A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006. 2008. 144 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5144
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5144/3/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5144/1/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5144/2/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 40a45a605145bd2941c4ea4faaa4b10c
8a46b0341e3180c0a4cff5f6d8ffbd5a
934b06913316bccf63d1b38cb651f13d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277799242924032