A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5144 |
Resumo: | This research examines the construction of public images (in special of Lula) in the weekly magazines during the electoral coverage to the presidency of Brazil of 2002 and 2006. Through inquires of mechanisms of construction verbal and visual, we will privilege images of (first form that reaches and awakes the look of the reader), with the objective to understand the way for which each periodic one produces the images of the politicians. Election of units published in years of 2002 and 2006 was necessary, prioritizing the ones that make reference to the president Luiz Inácio Lula da Silva, with the intention to analyse the diversified texts that become presents in the cover and the interior of the magazine, in order to show as each one constructs, deconstructs or reconstructs the image of the candidate in these two historical moments, to unmask, therefore, the effect of precise meanings of the genre. According to Patrick Charaudeau, the genres in the media printed, come organized of a form that take them to approach the visibility, intelligibility and spetacularization and each one goes to explore the main characteristic of what it uses to pass the information, either it verbal or not verbal language, constituting true molds of information. The semiotics of Peirce supports us in the attempt to understand as the media speech of the magazines printed obtains through the signs (verbal and not verbal) cause certain effects of senses that act in society, achieving the desired effect in the field of information and publicity |
id |
PUC_SP-1_099bb2c2f3733f5b8536b2ae3e021de3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/5144 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Prado, José Luiz Aidarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4209597Y0Frazão, Cicília de Sousa2016-04-26T18:17:33Z2008-11-192008-11-11Frazão, Cicília de Sousa. A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006. 2008. 144 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5144This research examines the construction of public images (in special of Lula) in the weekly magazines during the electoral coverage to the presidency of Brazil of 2002 and 2006. Through inquires of mechanisms of construction verbal and visual, we will privilege images of (first form that reaches and awakes the look of the reader), with the objective to understand the way for which each periodic one produces the images of the politicians. Election of units published in years of 2002 and 2006 was necessary, prioritizing the ones that make reference to the president Luiz Inácio Lula da Silva, with the intention to analyse the diversified texts that become presents in the cover and the interior of the magazine, in order to show as each one constructs, deconstructs or reconstructs the image of the candidate in these two historical moments, to unmask, therefore, the effect of precise meanings of the genre. According to Patrick Charaudeau, the genres in the media printed, come organized of a form that take them to approach the visibility, intelligibility and spetacularization and each one goes to explore the main characteristic of what it uses to pass the information, either it verbal or not verbal language, constituting true molds of information. The semiotics of Peirce supports us in the attempt to understand as the media speech of the magazines printed obtains through the signs (verbal and not verbal) cause certain effects of senses that act in society, achieving the desired effect in the field of information and publicityEssa pesquisa examina a construção de imagens públicas (em especial a de Lula) nas revistas semanais durante a cobertura eleitoral à presidência do Brasil de 2002 e 2006. Através das investigações dos mecanismos de construção verbal e visual, privilegiaremos as imagens das capas (forma primeira que alcança e desperta o olhar do leitor), com o objetivo de compreender o modo pelo qual cada periódico produz as imagens dos políticos. A seleção de exemplares publicados nos anos de 2002 e 2006 foi necessária, priorizando as que fazem referência ao presidente Luiz Inácio Lula da Silva, com a intenção de analisar os diversificados textos que se apresentam na capa e no interior da revista, a fim de mostrar como cada uma constrói, desconstrói ou reconstrói a imagem do candidato nestes dois momentos históricos, para desvendar, pois, os efeitos de sentidos próprios do gênero. Segundo Patrick Charaudeau, os gêneros na mídia impressa, vêm organizados de uma forma que nos leva a abordar a visibilidade, inteligibilidade e espetacularização, e cada um vai explorar a característica principal daquilo que utiliza para passar a informação, seja ela linguagem verbal ou não-verbal, constituindo verdadeiros moldes de informação. A semiótica de Peirce nos apóia na tentativa de entender como o discurso midiático das revistas impressas consegue através dos signos (verbal e não-verbal) provocar determinados efeitos de sentidos que agem na sociedade, alcançando o efeito desejado no campo da informação e publicidadeSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/14007/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoMídia impressaPolíticaEleiçãoSilva, Luis Inacio Lula da -- 1945-Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2002 -- Cobertura jornalisticaPresidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2006 -- Cobertura jornalisticaPrinted mediaPoliticElectionsCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCicilia de Sousa Frazao.pdf.txtCicilia de Sousa Frazao.pdf.txtExtracted texttext/plain213798https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5144/3/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf.txt40a45a605145bd2941c4ea4faaa4b10cMD53ORIGINALCicilia de Sousa Frazao.pdfapplication/pdf20175932https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5144/1/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf8a46b0341e3180c0a4cff5f6d8ffbd5aMD51THUMBNAILCicilia de Sousa Frazao.pdf.jpgCicilia de Sousa Frazao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3684https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5144/2/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf.jpg934b06913316bccf63d1b38cb651f13dMD52handle/51442022-04-28 19:22:08.539oai:repositorio.pucsp.br:handle/5144Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:22:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006 |
title |
A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006 |
spellingShingle |
A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006 Frazão, Cicília de Sousa Mídia impressa Política Eleição Silva, Luis Inacio Lula da -- 1945- Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2002 -- Cobertura jornalistica Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2006 -- Cobertura jornalistica Printed media Politic Elections CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006 |
title_full |
A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006 |
title_fullStr |
A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006 |
title_full_unstemmed |
A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006 |
title_sort |
A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006 |
author |
Frazão, Cicília de Sousa |
author_facet |
Frazão, Cicília de Sousa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Prado, José Luiz Aidar |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4209597Y0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frazão, Cicília de Sousa |
contributor_str_mv |
Prado, José Luiz Aidar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mídia impressa Política Eleição Silva, Luis Inacio Lula da -- 1945- Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2002 -- Cobertura jornalistica Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2006 -- Cobertura jornalistica |
topic |
Mídia impressa Política Eleição Silva, Luis Inacio Lula da -- 1945- Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2002 -- Cobertura jornalistica Presidentes -- Brasil -- Eleicoes -- 2006 -- Cobertura jornalistica Printed media Politic Elections CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Printed media Politic Elections |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This research examines the construction of public images (in special of Lula) in the weekly magazines during the electoral coverage to the presidency of Brazil of 2002 and 2006. Through inquires of mechanisms of construction verbal and visual, we will privilege images of (first form that reaches and awakes the look of the reader), with the objective to understand the way for which each periodic one produces the images of the politicians. Election of units published in years of 2002 and 2006 was necessary, prioritizing the ones that make reference to the president Luiz Inácio Lula da Silva, with the intention to analyse the diversified texts that become presents in the cover and the interior of the magazine, in order to show as each one constructs, deconstructs or reconstructs the image of the candidate in these two historical moments, to unmask, therefore, the effect of precise meanings of the genre. According to Patrick Charaudeau, the genres in the media printed, come organized of a form that take them to approach the visibility, intelligibility and spetacularization and each one goes to explore the main characteristic of what it uses to pass the information, either it verbal or not verbal language, constituting true molds of information. The semiotics of Peirce supports us in the attempt to understand as the media speech of the magazines printed obtains through the signs (verbal and not verbal) cause certain effects of senses that act in society, achieving the desired effect in the field of information and publicity |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-11-19 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-11-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-26T18:17:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Frazão, Cicília de Sousa. A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006. 2008. 144 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5144 |
identifier_str_mv |
Frazão, Cicília de Sousa. A construção da figura de Lula na mídia semanal em 2002 e 2006. 2008. 144 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5144 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5144/3/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5144/1/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5144/2/Cicilia%20de%20Sousa%20Frazao.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
40a45a605145bd2941c4ea4faaa4b10c 8a46b0341e3180c0a4cff5f6d8ffbd5a 934b06913316bccf63d1b38cb651f13d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277799242924032 |