Preferência do consumidor das classe C, D e E em relação aos modelos de supermercado: convencional e atacarejo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Catarina Dominguez Alvarez Pinheiro
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42055
Resumo: Throughout this study, the main factors responsible for interfering in the particular preferences of consumers from classes C, D and E were described when choosing which supermarket model to shop at, including conventional and cash-and-carry stores. In this sense, understanding consumer preferences is relevant to support decisions regarding the development of supermarkets of different models. The sample consisted of a total of 243 participants, who were residents of the city of Guarujá – SP; and were included in classes C, D or E. The results demonstrated that the preference, satisfaction and general perception of the consumers analyzed, in relation to the conventional supermarket and cash-and-carry modalities are similar between the different social classes, with the questions being loyalty programs and own brands, apparently, those of least interest to the consumers included in the research. Furthermore, it was observed that in general, participants consider wholesale stores to be more distant, and therefore, conventional supermarkets seem more practical, to meet the basic demands and needs of everyday life. Finally, it is noted that the data presented helps in understanding what determines consumers' decisions, providing important insights for the development of supermarket chains with a target audience aimed at serving the classes covered in the research
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The sample consisted of a total of 243 participants, who were residents of the city of Guarujá – SP; and were included in classes C, D or E. The results demonstrated that the preference, satisfaction and general perception of the consumers analyzed, in relation to the conventional supermarket and cash-and-carry modalities are similar between the different social classes, with the questions being loyalty programs and own brands, apparently, those of least interest to the consumers included in the research. Furthermore, it was observed that in general, participants consider wholesale stores to be more distant, and therefore, conventional supermarkets seem more practical, to meet the basic demands and needs of everyday life. Finally, it is noted that the data presented helps in understanding what determines consumers' decisions, providing important insights for the development of supermarket chains with a target audience aimed at serving the classes covered in the researchAo longo deste estudo foram descritos os principais fatores responsáveis por interferir nas preferências particulares de consumidores das classes C, D e E, no momento de escolherem em qual modelo de supermercado realizar compras, incluindo lojas convencionais e atacarejo. Nesse sentido, a compreensão sobre a preferência do consumidor se mostra relevante para fundamentar as decisões relativas ao desenvolvimento dos supermercados de diferentes modelos. A amostra foi constituída por um total de 243 participantes, que eram moradores da cidade de Guarujá – SP; e estavam incluídos nas classes C, D ou E. Os resultados demonstraram que a preferência, satisfação e percepção geral dos consumidores analisados, em relação as modalidades de supermercado convencional e atacarejo são similares entre as diferentes classes sociais, sendo os quesitos programas de fidelidade e marcas próprias, aparentemente, aqueles de menos interesse pelos consumidores incluídos na pesquisa. Além disso, observou-se que em geral, os participantes julgam os atacarejos mais distantes, e por isso, os supermercados convencionais parecem mais práticos, para atenderem as demandas e necessidades básicas do dia a dia. Por fim, nota-se que os dados apresentados ajudam no entendimento que determinam a decisão dos consumidores, fornecendo importantes insights para o desenvolvimento de redes de supermercado com público alvo voltado ao atendimento das classes abordadas na pesquisa.porPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em AdministraçãoPUC-SPBrasilFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOSupermercadoAtacarejoMercado convencionalMercado de baixa rendaPreferência dos consumidoresSupermarketWholesaleNeighborhood marketLow-income marketConsumer preferencePreferência do consumidor das classe C, D e E em relação aos modelos de supermercado: convencional e atacarejoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTCC_Catarina Dominguez A.pdf.txtTCC_Catarina Dominguez A.pdf.txtExtracted texttext/plain94293https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42055/2/TCC_Catarina%20Dominguez%20A.pdf.txt56dffea758addb664570347d8bd14fd0MD52THUMBNAILTCC_Catarina Dominguez A.pdf.jpgTCC_Catarina Dominguez A.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1243https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42055/3/TCC_Catarina%20Dominguez%20A.pdf.jpg98dee94b7aead64b8fd7378f0c9d9375MD53ORIGINALTCC_Catarina Dominguez A.pdfapplication/pdf1183616https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42055/1/TCC_Catarina%20Dominguez%20A.pdf3dceb8e39bf2dc97a8a48552c2c7e5c4MD51handle/420552024-07-03 01:02:20.891oai:repositorio.pucsp.br:handle/42055Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-07-03T04:02:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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