Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.8/5875 |
Resumo: | Abstract In this study we scrutinize a set of the main determinants of low-income consumers’, consumers of peripheral regions, preferences considering the models of the neighborhood and cash and carry (atacarejo) market. Peripheral regions have a strong concentration of lowincome consumers who are customers of supermarket formats. Understanding consumers preference is important for investment decisions in expanding the supermarket networks in Brazil. To understand the selection criteria of low-income consumers regarding the choice of supermarket format, we conducted a survey with customers of different formats of stores, with a sample of 107 respondents. Our findings point to that although the price is an important determinant of consumer satisfaction, easy access to stores (i.e., location proximity) is a crucial determinant on the choice of supermarket for low-income consumers. As managerial implications, this study helps understand consumer decision-making criteria, and provides insights for the expansion of supermarket networks, or chains, targeted at the lowincome market, including for the design of product and service offerings that may help in attracting more consumers. |
id |
RCAP_1018f19b452d2373a0152d29c3156e38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:iconline.ipleiria.pt:10400.8/5875 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricasAtacarejoMercado de baixa rendaMercado de baixa rendaPreferência dos consumidoresSupermercadoAbstract In this study we scrutinize a set of the main determinants of low-income consumers’, consumers of peripheral regions, preferences considering the models of the neighborhood and cash and carry (atacarejo) market. Peripheral regions have a strong concentration of lowincome consumers who are customers of supermarket formats. Understanding consumers preference is important for investment decisions in expanding the supermarket networks in Brazil. To understand the selection criteria of low-income consumers regarding the choice of supermarket format, we conducted a survey with customers of different formats of stores, with a sample of 107 respondents. Our findings point to that although the price is an important determinant of consumer satisfaction, easy access to stores (i.e., location proximity) is a crucial determinant on the choice of supermarket for low-income consumers. As managerial implications, this study helps understand consumer decision-making criteria, and provides insights for the expansion of supermarket networks, or chains, targeted at the lowincome market, including for the design of product and service offerings that may help in attracting more consumers.Neste estudo escrutinamos um conjunto dos principais determinantes das preferências dos consumidores de baixa renda, consumidores de regiões periféricas, considerando os formatos de mercado de vizinhança e atacarejo. As regiões periféricas têm forte concentração de consumidores de baixa renda que são clientes dos formatos de supermercado. O entendimento da preferência do consumidor é importante para as decisões de investimento na expansão das redes supermercadistas no Brasil. Para entender os critérios de seleção dos consumidores de baixa renda sobre a escolha do formato de supermercado, conduzimos um survey junto a clientes de lojas de diferentes formatos, com uma amostra de 107 respondentes. Os resultados apontam que embora o preço ser um fator importante da satisfação dos consumidores, o acesso fácil às lojas (isto é, a localização em proximidade) é um fator crucial determinante da escolha do supermercado para consumidores de baixa renda. Como implicações gerenciais, este estudo auxilia a compreender os critérios de decisão dos consumidores, e proporciona insights para a expansão das redes de supermercados direcionadas ao mercado de baixa renda, incluindo a conceção da oferta de produtos e serviços que ajudam a atrair mais consumidores.GeSecIC-OnlineBozzo, Andrea LuisaFerreira, Manuel Portugal2021-07-13T15:26:16Z20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.8/5875porBozzo, A. L. & Ferreira, M. P. (2020). Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricas. Revista de Gestão e Secretariado, 11(1). 126-150. http://dx.doi.org/10.7769/gesec.v11i1.9412178-9010http://dx.doi.org/10.7769/gesec.v11i1.941info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-17T15:51:55Zoai:iconline.ipleiria.pt:10400.8/5875Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:49:15.750468Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricas |
title |
Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricas |
spellingShingle |
Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricas Bozzo, Andrea Luisa Atacarejo Mercado de baixa renda Mercado de baixa renda Preferência dos consumidores Supermercado |
title_short |
Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricas |
title_full |
Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricas |
title_fullStr |
Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricas |
title_full_unstemmed |
Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricas |
title_sort |
Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricas |
author |
Bozzo, Andrea Luisa |
author_facet |
Bozzo, Andrea Luisa Ferreira, Manuel Portugal |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Manuel Portugal |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
IC-Online |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bozzo, Andrea Luisa Ferreira, Manuel Portugal |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atacarejo Mercado de baixa renda Mercado de baixa renda Preferência dos consumidores Supermercado |
topic |
Atacarejo Mercado de baixa renda Mercado de baixa renda Preferência dos consumidores Supermercado |
description |
Abstract In this study we scrutinize a set of the main determinants of low-income consumers’, consumers of peripheral regions, preferences considering the models of the neighborhood and cash and carry (atacarejo) market. Peripheral regions have a strong concentration of lowincome consumers who are customers of supermarket formats. Understanding consumers preference is important for investment decisions in expanding the supermarket networks in Brazil. To understand the selection criteria of low-income consumers regarding the choice of supermarket format, we conducted a survey with customers of different formats of stores, with a sample of 107 respondents. Our findings point to that although the price is an important determinant of consumer satisfaction, easy access to stores (i.e., location proximity) is a crucial determinant on the choice of supermarket for low-income consumers. As managerial implications, this study helps understand consumer decision-making criteria, and provides insights for the expansion of supermarket networks, or chains, targeted at the lowincome market, including for the design of product and service offerings that may help in attracting more consumers. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2020-01-01T00:00:00Z 2021-07-13T15:26:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.8/5875 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.8/5875 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Bozzo, A. L. & Ferreira, M. P. (2020). Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricas. Revista de Gestão e Secretariado, 11(1). 126-150. http://dx.doi.org/10.7769/gesec.v11i1.941 2178-9010 http://dx.doi.org/10.7769/gesec.v11i1.941 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
GeSec |
publisher.none.fl_str_mv |
GeSec |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136985503236096 |