Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Márcia Pereira de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13652
Resumo: This study aims at critically understanding the process of activities of teacher education informal meetings management and its possible contribution for English classes meant to a group of students from elementary school in a context of public school. The theoretical framework is founded on management practices based on the Social-Historical-Cultural Activity Theory to organize education and the manner to teach of an English teacher of elementary school. This research intends to answer the following question: How teacher education informal meetings, which had as object the transformation of English teaching-learning for elementary school manner, was organized? This research is inserted in the critical paradigm and organized as a Critical Collaborative Research that propitiates practices of language based on discussions about roles, rules, division of labor and outcomes in the activities of teacher education informal meetings management. Data were produced during teacher education informal meetings and classes taught by the English teacher, subject of this research, and collected through audio-video recordings. Argumentation theory allowed data analysis of participants enunciation in a critical perspective. The results point out to the importance of discussing English teacher education for elementary school organization in more critical-creative collaborative bases to support teaching-learning practices
id PUC_SP-1_0ae8258db342cc023c7fab8967eabcea
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/13652
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Liberali, Fernanda Coelhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4364973A9Carvalho, Márcia Pereira de2016-04-28T18:22:47Z2014-01-282013-12-13Carvalho, Márcia Pereira de. Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública. 2013. 220 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13652This study aims at critically understanding the process of activities of teacher education informal meetings management and its possible contribution for English classes meant to a group of students from elementary school in a context of public school. The theoretical framework is founded on management practices based on the Social-Historical-Cultural Activity Theory to organize education and the manner to teach of an English teacher of elementary school. This research intends to answer the following question: How teacher education informal meetings, which had as object the transformation of English teaching-learning for elementary school manner, was organized? This research is inserted in the critical paradigm and organized as a Critical Collaborative Research that propitiates practices of language based on discussions about roles, rules, division of labor and outcomes in the activities of teacher education informal meetings management. Data were produced during teacher education informal meetings and classes taught by the English teacher, subject of this research, and collected through audio-video recordings. Argumentation theory allowed data analysis of participants enunciation in a critical perspective. The results point out to the importance of discussing English teacher education for elementary school organization in more critical-creative collaborative bases to support teaching-learning practicesEste estudo objetiva compreender criticamente o processo de gestão das atividades de encontros informais de formação e sua possível contribuição em aulas de inglês para alunos de uma turma de 3º ano do Ensino Fundamental 1 em contexto de escola pública. O recorte teórico está fundamentado em práticas de gestão pautadas na Teoria da Atividade Sócio-Histórico-Cultural para organizar a formação e o modo de ministrar as aulas de um professor de inglês do Ensino Fundamental 1. Esta pesquisa intenta responder à seguinte pergunta: Como se organizaram os encontros informais de formação, que tinham como objeto a transformação do modo de ensino-aprendizagem de inglês, para Ensino Fundamental 1? Esta pesquisa está inserida no paradigma crítico e organizada como uma Pesquisa Crítica de Colaboração que propicia práticas de linguagem embasadas em discussões sobre os papéis, as regras, a divisão de trabalho e os resultados das atividades de gestão dos encontros informais de formação. Os dados foram produzidos durante os encontros informais de formação e as aulas do professor de inglês e foram coletados por meio de áudio-vídeo gravações. A Teoria da argumentação possibilitou a análise da enunciação dos participantes em perspectiva crítica. Os resultados apontam para a importância de debater organizações de formação de professores de inglês do ensino fundamental 1 mais criativo-crítico colaborativas para embasar as práticas de ensino-aprendizagemCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30337/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaGestão da formação de professores de inglêsEnsino Fundamental 1Escola públicaTeoria da atividade sócio-histórico-culturalManagement of English teacher educationElementary schoolPublic educationSocio-historical-cultural activity theoryCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAGestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola públicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcia Pereira de Carvalho.pdf.txtMarcia Pereira de Carvalho.pdf.txtExtracted texttext/plain353255https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13652/3/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf.txtb8fe01138ef9ba830ff193b6ab31caaaMD53ORIGINALMarcia Pereira de Carvalho.pdfapplication/pdf6699670https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13652/1/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf45902fe07c3b3bdd8f850f4d25e4620cMD51THUMBNAILMarcia Pereira de Carvalho.pdf.jpgMarcia Pereira de Carvalho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3040https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13652/2/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf.jpg8954c48783e521f37d70354967a853f3MD52handle/136522022-04-28 11:04:04.215oai:repositorio.pucsp.br:handle/13652Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T14:04:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública
title Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública
spellingShingle Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública
Carvalho, Márcia Pereira de
Gestão da formação de professores de inglês
Ensino Fundamental 1
Escola pública
Teoria da atividade sócio-histórico-cultural
Management of English teacher education
Elementary school
Public education
Socio-historical-cultural activity theory
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
title_short Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública
title_full Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública
title_fullStr Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública
title_full_unstemmed Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública
title_sort Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública
author Carvalho, Márcia Pereira de
author_facet Carvalho, Márcia Pereira de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Liberali, Fernanda Coelho
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4364973A9
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Márcia Pereira de
contributor_str_mv Liberali, Fernanda Coelho
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão da formação de professores de inglês
Ensino Fundamental 1
Escola pública
Teoria da atividade sócio-histórico-cultural
topic Gestão da formação de professores de inglês
Ensino Fundamental 1
Escola pública
Teoria da atividade sócio-histórico-cultural
Management of English teacher education
Elementary school
Public education
Socio-historical-cultural activity theory
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
dc.subject.eng.fl_str_mv Management of English teacher education
Elementary school
Public education
Socio-historical-cultural activity theory
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
description This study aims at critically understanding the process of activities of teacher education informal meetings management and its possible contribution for English classes meant to a group of students from elementary school in a context of public school. The theoretical framework is founded on management practices based on the Social-Historical-Cultural Activity Theory to organize education and the manner to teach of an English teacher of elementary school. This research intends to answer the following question: How teacher education informal meetings, which had as object the transformation of English teaching-learning for elementary school manner, was organized? This research is inserted in the critical paradigm and organized as a Critical Collaborative Research that propitiates practices of language based on discussions about roles, rules, division of labor and outcomes in the activities of teacher education informal meetings management. Data were produced during teacher education informal meetings and classes taught by the English teacher, subject of this research, and collected through audio-video recordings. Argumentation theory allowed data analysis of participants enunciation in a critical perspective. The results point out to the importance of discussing English teacher education for elementary school organization in more critical-creative collaborative bases to support teaching-learning practices
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-12-13
dc.date.available.fl_str_mv 2014-01-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T18:22:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Carvalho, Márcia Pereira de. Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública. 2013. 220 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13652
identifier_str_mv Carvalho, Márcia Pereira de. Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública. 2013. 220 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13652
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Lingüística
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13652/3/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13652/1/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13652/2/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv b8fe01138ef9ba830ff193b6ab31caaa
45902fe07c3b3bdd8f850f4d25e4620c
8954c48783e521f37d70354967a853f3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277803407867904