Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13652 |
Resumo: | This study aims at critically understanding the process of activities of teacher education informal meetings management and its possible contribution for English classes meant to a group of students from elementary school in a context of public school. The theoretical framework is founded on management practices based on the Social-Historical-Cultural Activity Theory to organize education and the manner to teach of an English teacher of elementary school. This research intends to answer the following question: How teacher education informal meetings, which had as object the transformation of English teaching-learning for elementary school manner, was organized? This research is inserted in the critical paradigm and organized as a Critical Collaborative Research that propitiates practices of language based on discussions about roles, rules, division of labor and outcomes in the activities of teacher education informal meetings management. Data were produced during teacher education informal meetings and classes taught by the English teacher, subject of this research, and collected through audio-video recordings. Argumentation theory allowed data analysis of participants enunciation in a critical perspective. The results point out to the importance of discussing English teacher education for elementary school organization in more critical-creative collaborative bases to support teaching-learning practices |
id |
PUC_SP-1_0ae8258db342cc023c7fab8967eabcea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/13652 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Liberali, Fernanda Coelhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4364973A9Carvalho, Márcia Pereira de2016-04-28T18:22:47Z2014-01-282013-12-13Carvalho, Márcia Pereira de. Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública. 2013. 220 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13652This study aims at critically understanding the process of activities of teacher education informal meetings management and its possible contribution for English classes meant to a group of students from elementary school in a context of public school. The theoretical framework is founded on management practices based on the Social-Historical-Cultural Activity Theory to organize education and the manner to teach of an English teacher of elementary school. This research intends to answer the following question: How teacher education informal meetings, which had as object the transformation of English teaching-learning for elementary school manner, was organized? This research is inserted in the critical paradigm and organized as a Critical Collaborative Research that propitiates practices of language based on discussions about roles, rules, division of labor and outcomes in the activities of teacher education informal meetings management. Data were produced during teacher education informal meetings and classes taught by the English teacher, subject of this research, and collected through audio-video recordings. Argumentation theory allowed data analysis of participants enunciation in a critical perspective. The results point out to the importance of discussing English teacher education for elementary school organization in more critical-creative collaborative bases to support teaching-learning practicesEste estudo objetiva compreender criticamente o processo de gestão das atividades de encontros informais de formação e sua possível contribuição em aulas de inglês para alunos de uma turma de 3º ano do Ensino Fundamental 1 em contexto de escola pública. O recorte teórico está fundamentado em práticas de gestão pautadas na Teoria da Atividade Sócio-Histórico-Cultural para organizar a formação e o modo de ministrar as aulas de um professor de inglês do Ensino Fundamental 1. Esta pesquisa intenta responder à seguinte pergunta: Como se organizaram os encontros informais de formação, que tinham como objeto a transformação do modo de ensino-aprendizagem de inglês, para Ensino Fundamental 1? Esta pesquisa está inserida no paradigma crítico e organizada como uma Pesquisa Crítica de Colaboração que propicia práticas de linguagem embasadas em discussões sobre os papéis, as regras, a divisão de trabalho e os resultados das atividades de gestão dos encontros informais de formação. Os dados foram produzidos durante os encontros informais de formação e as aulas do professor de inglês e foram coletados por meio de áudio-vídeo gravações. A Teoria da argumentação possibilitou a análise da enunciação dos participantes em perspectiva crítica. Os resultados apontam para a importância de debater organizações de formação de professores de inglês do ensino fundamental 1 mais criativo-crítico colaborativas para embasar as práticas de ensino-aprendizagemCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30337/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaGestão da formação de professores de inglêsEnsino Fundamental 1Escola públicaTeoria da atividade sócio-histórico-culturalManagement of English teacher educationElementary schoolPublic educationSocio-historical-cultural activity theoryCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAGestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola públicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcia Pereira de Carvalho.pdf.txtMarcia Pereira de Carvalho.pdf.txtExtracted texttext/plain353255https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13652/3/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf.txtb8fe01138ef9ba830ff193b6ab31caaaMD53ORIGINALMarcia Pereira de Carvalho.pdfapplication/pdf6699670https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13652/1/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf45902fe07c3b3bdd8f850f4d25e4620cMD51THUMBNAILMarcia Pereira de Carvalho.pdf.jpgMarcia Pereira de Carvalho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3040https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13652/2/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf.jpg8954c48783e521f37d70354967a853f3MD52handle/136522022-04-28 11:04:04.215oai:repositorio.pucsp.br:handle/13652Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T14:04:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública |
title |
Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública |
spellingShingle |
Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública Carvalho, Márcia Pereira de Gestão da formação de professores de inglês Ensino Fundamental 1 Escola pública Teoria da atividade sócio-histórico-cultural Management of English teacher education Elementary school Public education Socio-historical-cultural activity theory CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
title_short |
Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública |
title_full |
Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública |
title_fullStr |
Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública |
title_full_unstemmed |
Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública |
title_sort |
Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública |
author |
Carvalho, Márcia Pereira de |
author_facet |
Carvalho, Márcia Pereira de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Liberali, Fernanda Coelho |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4364973A9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Márcia Pereira de |
contributor_str_mv |
Liberali, Fernanda Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão da formação de professores de inglês Ensino Fundamental 1 Escola pública Teoria da atividade sócio-histórico-cultural |
topic |
Gestão da formação de professores de inglês Ensino Fundamental 1 Escola pública Teoria da atividade sócio-histórico-cultural Management of English teacher education Elementary school Public education Socio-historical-cultural activity theory CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Management of English teacher education Elementary school Public education Socio-historical-cultural activity theory |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
description |
This study aims at critically understanding the process of activities of teacher education informal meetings management and its possible contribution for English classes meant to a group of students from elementary school in a context of public school. The theoretical framework is founded on management practices based on the Social-Historical-Cultural Activity Theory to organize education and the manner to teach of an English teacher of elementary school. This research intends to answer the following question: How teacher education informal meetings, which had as object the transformation of English teaching-learning for elementary school manner, was organized? This research is inserted in the critical paradigm and organized as a Critical Collaborative Research that propitiates practices of language based on discussions about roles, rules, division of labor and outcomes in the activities of teacher education informal meetings management. Data were produced during teacher education informal meetings and classes taught by the English teacher, subject of this research, and collected through audio-video recordings. Argumentation theory allowed data analysis of participants enunciation in a critical perspective. The results point out to the importance of discussing English teacher education for elementary school organization in more critical-creative collaborative bases to support teaching-learning practices |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-12-13 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-01-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T18:22:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Carvalho, Márcia Pereira de. Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública. 2013. 220 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13652 |
identifier_str_mv |
Carvalho, Márcia Pereira de. Gestão para o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Fundamental 1 em contexto de escola pública. 2013. 220 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13652 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Lingüística |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13652/3/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13652/1/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13652/2/Marcia%20Pereira%20de%20Carvalho.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b8fe01138ef9ba830ff193b6ab31caaa 45902fe07c3b3bdd8f850f4d25e4620c 8954c48783e521f37d70354967a853f3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277803407867904 |