Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luciane Gomes da
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14166
Resumo: This dissertation is placed in the line of research of Reading, writing and Portuguese Language education have as subject the professor formation and Linguistics Education. Consequently, it approaches the professor formation and the linguistics studies. The objective of this work is to contribute with the basic concepts of the theorist point of view on the formation of the Portuguese Language Professor and Linguistics Education. They are specific objectives: 1) to present concepts about Linguistics Education; 2) to analyze the professor formation and the implications in their teaching formation from the formation of the professor of Portuguese Language, establishing the historical trajectory; 3) to propose a sequence Didactic. The theorist recital is placed in the Linguistics Education. The procedure adopted in this research, was theorist-analytical and inductive. It was propose a study of case on the formation of the professor. The gotten result indicated that the continued formation of the professor propitiates reflection of their pedagogical practical. We conclude that the professor formation is basic to insert the professor in the world in constant transformation
id PUC_SP-1_0b18929fa26c32bb99bc189d9fcc8ad1
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14166
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4278556A6Silva, Luciane Gomes da2016-04-28T19:33:23Z2010-11-042010-10-19Silva, Luciane Gomes da. Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística. 2010. 125 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14166This dissertation is placed in the line of research of Reading, writing and Portuguese Language education have as subject the professor formation and Linguistics Education. Consequently, it approaches the professor formation and the linguistics studies. The objective of this work is to contribute with the basic concepts of the theorist point of view on the formation of the Portuguese Language Professor and Linguistics Education. They are specific objectives: 1) to present concepts about Linguistics Education; 2) to analyze the professor formation and the implications in their teaching formation from the formation of the professor of Portuguese Language, establishing the historical trajectory; 3) to propose a sequence Didactic. The theorist recital is placed in the Linguistics Education. The procedure adopted in this research, was theorist-analytical and inductive. It was propose a study of case on the formation of the professor. The gotten result indicated that the continued formation of the professor propitiates reflection of their pedagogical practical. We conclude that the professor formation is basic to insert the professor in the world in constant transformationEsta dissertação situa-se na linha de pesquisa de Leitura, escrita e ensino de Língua Portuguesa tem por tema a formação do professor e Educação Linguística. Dessa forma, aborda a formação do professor e os estudos linguísticos. O objetivo deste trabalho é contribuir com os conceitos fundamentais do ponto de vista teórico sobre a formação do professor Língua de Portuguesa e Educação Linguística. São objetivos específicos: 1) apresentar conceitos de gênero à luz da Educação Linguística; 2)analisar a formação do professor e as implicações em sua formação docente a partir da formação reflexiva do professor de Língua Portuguesa, estabelecendo o percurso histórico; 3) propor uma Sequência Didática. A fundamentação teórica situa-se na Educação Linguística. O procedimento adotado nesta pesquisa, foi teórico-analítico e indutivo. Foi proposto um estudo de caso sobre a formação do professor. O resultado obtido indicou que a formação continuada do professor propicia reflexão de sua prática pedagógica. Concluímos que a formação do professor é fundamental para inserir o docente no mundo em constante transformaçãoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29483/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaFormação do professorEducação continuadaEducação lingüísticaLinguistics educationProfessors formationProfessor of portuguese languageCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAFormação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüísticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuciane Gomes da Silva.pdf.txtLuciane Gomes da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain252689https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14166/3/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdf.txt0626c2fb93594e3c07ee330e46678b82MD53ORIGINALLuciane Gomes da Silva.pdfapplication/pdf889816https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14166/1/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdfa164ac035707df143bd0d76c5d9575beMD51THUMBNAILLuciane Gomes da Silva.pdf.jpgLuciane Gomes da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3429https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14166/2/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdf.jpgaf1e3442aa074f9dd952325e8772de6dMD52handle/141662023-06-22 10:48:14.316oai:repositorio.pucsp.br:handle/14166Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-22T13:48:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística
title Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística
spellingShingle Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística
Silva, Luciane Gomes da
Formação do professor
Educação continuada
Educação lingüística
Linguistics education
Professors formation
Professor of portuguese language
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística
title_full Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística
title_fullStr Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística
title_full_unstemmed Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística
title_sort Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística
author Silva, Luciane Gomes da
author_facet Silva, Luciane Gomes da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4278556A6
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luciane Gomes da
contributor_str_mv Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Formação do professor
Educação continuada
Educação lingüística
topic Formação do professor
Educação continuada
Educação lingüística
Linguistics education
Professors formation
Professor of portuguese language
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Linguistics education
Professors formation
Professor of portuguese language
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This dissertation is placed in the line of research of Reading, writing and Portuguese Language education have as subject the professor formation and Linguistics Education. Consequently, it approaches the professor formation and the linguistics studies. The objective of this work is to contribute with the basic concepts of the theorist point of view on the formation of the Portuguese Language Professor and Linguistics Education. They are specific objectives: 1) to present concepts about Linguistics Education; 2) to analyze the professor formation and the implications in their teaching formation from the formation of the professor of Portuguese Language, establishing the historical trajectory; 3) to propose a sequence Didactic. The theorist recital is placed in the Linguistics Education. The procedure adopted in this research, was theorist-analytical and inductive. It was propose a study of case on the formation of the professor. The gotten result indicated that the continued formation of the professor propitiates reflection of their pedagogical practical. We conclude that the professor formation is basic to insert the professor in the world in constant transformation
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-11-04
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-10-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:33:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Luciane Gomes da. Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística. 2010. 125 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14166
identifier_str_mv Silva, Luciane Gomes da. Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística. 2010. 125 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14166
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14166/3/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14166/1/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14166/2/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 0626c2fb93594e3c07ee330e46678b82
a164ac035707df143bd0d76c5d9575be
af1e3442aa074f9dd952325e8772de6d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277769656303616