Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14166 |
Resumo: | This dissertation is placed in the line of research of Reading, writing and Portuguese Language education have as subject the professor formation and Linguistics Education. Consequently, it approaches the professor formation and the linguistics studies. The objective of this work is to contribute with the basic concepts of the theorist point of view on the formation of the Portuguese Language Professor and Linguistics Education. They are specific objectives: 1) to present concepts about Linguistics Education; 2) to analyze the professor formation and the implications in their teaching formation from the formation of the professor of Portuguese Language, establishing the historical trajectory; 3) to propose a sequence Didactic. The theorist recital is placed in the Linguistics Education. The procedure adopted in this research, was theorist-analytical and inductive. It was propose a study of case on the formation of the professor. The gotten result indicated that the continued formation of the professor propitiates reflection of their pedagogical practical. We conclude that the professor formation is basic to insert the professor in the world in constant transformation |
id |
PUC_SP-1_0b18929fa26c32bb99bc189d9fcc8ad1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14166 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4278556A6Silva, Luciane Gomes da2016-04-28T19:33:23Z2010-11-042010-10-19Silva, Luciane Gomes da. Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística. 2010. 125 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14166This dissertation is placed in the line of research of Reading, writing and Portuguese Language education have as subject the professor formation and Linguistics Education. Consequently, it approaches the professor formation and the linguistics studies. The objective of this work is to contribute with the basic concepts of the theorist point of view on the formation of the Portuguese Language Professor and Linguistics Education. They are specific objectives: 1) to present concepts about Linguistics Education; 2) to analyze the professor formation and the implications in their teaching formation from the formation of the professor of Portuguese Language, establishing the historical trajectory; 3) to propose a sequence Didactic. The theorist recital is placed in the Linguistics Education. The procedure adopted in this research, was theorist-analytical and inductive. It was propose a study of case on the formation of the professor. The gotten result indicated that the continued formation of the professor propitiates reflection of their pedagogical practical. We conclude that the professor formation is basic to insert the professor in the world in constant transformationEsta dissertação situa-se na linha de pesquisa de Leitura, escrita e ensino de Língua Portuguesa tem por tema a formação do professor e Educação Linguística. Dessa forma, aborda a formação do professor e os estudos linguísticos. O objetivo deste trabalho é contribuir com os conceitos fundamentais do ponto de vista teórico sobre a formação do professor Língua de Portuguesa e Educação Linguística. São objetivos específicos: 1) apresentar conceitos de gênero à luz da Educação Linguística; 2)analisar a formação do professor e as implicações em sua formação docente a partir da formação reflexiva do professor de Língua Portuguesa, estabelecendo o percurso histórico; 3) propor uma Sequência Didática. A fundamentação teórica situa-se na Educação Linguística. O procedimento adotado nesta pesquisa, foi teórico-analítico e indutivo. Foi proposto um estudo de caso sobre a formação do professor. O resultado obtido indicou que a formação continuada do professor propicia reflexão de sua prática pedagógica. Concluímos que a formação do professor é fundamental para inserir o docente no mundo em constante transformaçãoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29483/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaFormação do professorEducação continuadaEducação lingüísticaLinguistics educationProfessors formationProfessor of portuguese languageCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAFormação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüísticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuciane Gomes da Silva.pdf.txtLuciane Gomes da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain252689https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14166/3/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdf.txt0626c2fb93594e3c07ee330e46678b82MD53ORIGINALLuciane Gomes da Silva.pdfapplication/pdf889816https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14166/1/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdfa164ac035707df143bd0d76c5d9575beMD51THUMBNAILLuciane Gomes da Silva.pdf.jpgLuciane Gomes da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3429https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14166/2/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdf.jpgaf1e3442aa074f9dd952325e8772de6dMD52handle/141662023-06-22 10:48:14.316oai:repositorio.pucsp.br:handle/14166Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-22T13:48:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística |
title |
Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística |
spellingShingle |
Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística Silva, Luciane Gomes da Formação do professor Educação continuada Educação lingüística Linguistics education Professors formation Professor of portuguese language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística |
title_full |
Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística |
title_fullStr |
Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística |
title_full_unstemmed |
Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística |
title_sort |
Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística |
author |
Silva, Luciane Gomes da |
author_facet |
Silva, Luciane Gomes da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4278556A6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Luciane Gomes da |
contributor_str_mv |
Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação do professor Educação continuada Educação lingüística |
topic |
Formação do professor Educação continuada Educação lingüística Linguistics education Professors formation Professor of portuguese language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Linguistics education Professors formation Professor of portuguese language |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This dissertation is placed in the line of research of Reading, writing and Portuguese Language education have as subject the professor formation and Linguistics Education. Consequently, it approaches the professor formation and the linguistics studies. The objective of this work is to contribute with the basic concepts of the theorist point of view on the formation of the Portuguese Language Professor and Linguistics Education. They are specific objectives: 1) to present concepts about Linguistics Education; 2) to analyze the professor formation and the implications in their teaching formation from the formation of the professor of Portuguese Language, establishing the historical trajectory; 3) to propose a sequence Didactic. The theorist recital is placed in the Linguistics Education. The procedure adopted in this research, was theorist-analytical and inductive. It was propose a study of case on the formation of the professor. The gotten result indicated that the continued formation of the professor propitiates reflection of their pedagogical practical. We conclude that the professor formation is basic to insert the professor in the world in constant transformation |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-11-04 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-10-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:33:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Luciane Gomes da. Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística. 2010. 125 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14166 |
identifier_str_mv |
Silva, Luciane Gomes da. Formação continuada de professores: possibilidades para o ensino da escrita na perspectiva da educação lingüística. 2010. 125 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14166 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14166/3/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14166/1/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14166/2/Luciane%20Gomes%20da%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0626c2fb93594e3c07ee330e46678b82 a164ac035707df143bd0d76c5d9575be af1e3442aa074f9dd952325e8772de6d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277769656303616 |