O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14305 |
Resumo: | This research is based on studies of the francophone Discourse Analysis and theme is the study of the organization and functioning of discourse in the School of Development and Improvement of Teachers of São Paulo - SDIT, produced under the Department of Education State of Sao Paulo - DESSP. Justified in the present study the possibility of examining how the values and tensions in the discourse of teacher education offered by DESSP are generated, since the circumscribed speeches in Training School mitigate issues essential to the promotion of quality education in nowadays, such as violence in schools, the precariousness of public education, professional development, the autonomy of school management and continuing education of teachers. Our research aims to examine how discursive practices, discourses that produce teacher education at the institutional level, seeking to contribute to the study of discourse and interdiscursive reading in teacher training. The categories of analysis that operationalize reveal us that the discourse of teacher education is rooted in economic and political factors , the hegemonic pedagogies and respond more readily to these clashes , apparently the school setting . The analysis of the relationship of speech interdiscursive SDIT made us watch values and tensions it engenders , but it was from the constitution of the scenography and the discursive ethos that we could see the working mechanisms of this discourse |
id |
PUC_SP-1_0f86d81bc2c9b90a117437fbbd2c05b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14305 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Nascimento, Jarbas Vargashttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4256375J0Ferreira, Anderson2016-04-28T19:33:48Z2014-07-292014-07-01Ferreira, Anderson. O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14305This research is based on studies of the francophone Discourse Analysis and theme is the study of the organization and functioning of discourse in the School of Development and Improvement of Teachers of São Paulo - SDIT, produced under the Department of Education State of Sao Paulo - DESSP. Justified in the present study the possibility of examining how the values and tensions in the discourse of teacher education offered by DESSP are generated, since the circumscribed speeches in Training School mitigate issues essential to the promotion of quality education in nowadays, such as violence in schools, the precariousness of public education, professional development, the autonomy of school management and continuing education of teachers. Our research aims to examine how discursive practices, discourses that produce teacher education at the institutional level, seeking to contribute to the study of discourse and interdiscursive reading in teacher training. The categories of analysis that operationalize reveal us that the discourse of teacher education is rooted in economic and political factors , the hegemonic pedagogies and respond more readily to these clashes , apparently the school setting . The analysis of the relationship of speech interdiscursive SDIT made us watch values and tensions it engenders , but it was from the constitution of the scenography and the discursive ethos that we could see the working mechanisms of this discourseA presente pesquisa fundamenta-se nos estudos da Análise do Discurso francófona e tem como tema o estudo da organização e do funcionamento do discurso na Escola de Formação e Aperfeiçoamento dos Professores do Estado de São Paulo EFAP, produzido no âmbito da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo SEESP. Justifica-se o presente estudo a possibilidade de exame de como são gerados os valores e as tensões no discurso de formação de professores oferecido pela SEESP, já que os discursos circunscritos na Escola de Formação mitigam questões essenciais para a promoção de uma educação de qualidade na atualidade, como a violência nas escolas, a precarização do ensino público, a valorização profissional, a autonomia da gestão escolar e a formação continuada de professores. Nossa pesquisa visa a examinar, como práticas discursivas, os discursos que engendram a formação de professores no âmbito institucional, buscando contribuir para os estudos do discurso e da leitura interdiscursiva nos cursos de formação docente. As categorias de análise que operacionalizamos nos revelam que o discurso de formação de professores está arraigado a fatores econômicos e políticos, às pedagogias hegemônicas e respondem mais facilmente a esses embates, aparentemente, de âmbito escolar. A análise da relação interdiscursiva do discurso da EFAP fez-nos observar valores e tensões que ele engendra, mas foi a partir da constituição da cenografia e do ethos discursivo que pudemos vislumbrar os mecanismos de funcionamento desse discursoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29647/Anderson%20Ferreira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaAnálise do discursoDiscurso de formação de professoresFormação docenteInterdiscursoCenografiaEthos discursivoDiscourse analysisDiscourse of teacher educationTeacher trainingInterdiscourseScenographyDiscursive ethosCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentidoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAnderson Ferreira.pdf.txtAnderson Ferreira.pdf.txtExtracted texttext/plain392287https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14305/3/Anderson%20Ferreira.pdf.txtd62aa83191e2c80d2e335fffbf38ac33MD53ORIGINALAnderson Ferreira.pdfapplication/pdf957266https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14305/1/Anderson%20Ferreira.pdf8080f024791af3d76e84cd18809b43e8MD51THUMBNAILAnderson Ferreira.pdf.jpgAnderson Ferreira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2967https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14305/2/Anderson%20Ferreira.pdf.jpgb8d8d036d44752794b088ead958f4993MD52handle/143052022-04-27 21:37:36.987oai:repositorio.pucsp.br:handle/14305Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:37:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido |
title |
O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido |
spellingShingle |
O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido Ferreira, Anderson Análise do discurso Discurso de formação de professores Formação docente Interdiscurso Cenografia Ethos discursivo Discourse analysis Discourse of teacher education Teacher training Interdiscourse Scenography Discursive ethos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido |
title_full |
O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido |
title_fullStr |
O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido |
title_full_unstemmed |
O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido |
title_sort |
O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido |
author |
Ferreira, Anderson |
author_facet |
Ferreira, Anderson |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Nascimento, Jarbas Vargas |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4256375J0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Anderson |
contributor_str_mv |
Nascimento, Jarbas Vargas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise do discurso Discurso de formação de professores Formação docente Interdiscurso Cenografia Ethos discursivo |
topic |
Análise do discurso Discurso de formação de professores Formação docente Interdiscurso Cenografia Ethos discursivo Discourse analysis Discourse of teacher education Teacher training Interdiscourse Scenography Discursive ethos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Discourse analysis Discourse of teacher education Teacher training Interdiscourse Scenography Discursive ethos |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This research is based on studies of the francophone Discourse Analysis and theme is the study of the organization and functioning of discourse in the School of Development and Improvement of Teachers of São Paulo - SDIT, produced under the Department of Education State of Sao Paulo - DESSP. Justified in the present study the possibility of examining how the values and tensions in the discourse of teacher education offered by DESSP are generated, since the circumscribed speeches in Training School mitigate issues essential to the promotion of quality education in nowadays, such as violence in schools, the precariousness of public education, professional development, the autonomy of school management and continuing education of teachers. Our research aims to examine how discursive practices, discourses that produce teacher education at the institutional level, seeking to contribute to the study of discourse and interdiscursive reading in teacher training. The categories of analysis that operationalize reveal us that the discourse of teacher education is rooted in economic and political factors , the hegemonic pedagogies and respond more readily to these clashes , apparently the school setting . The analysis of the relationship of speech interdiscursive SDIT made us watch values and tensions it engenders , but it was from the constitution of the scenography and the discursive ethos that we could see the working mechanisms of this discourse |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-07-29 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-07-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:33:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ferreira, Anderson. O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14305 |
identifier_str_mv |
Ferreira, Anderson. O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14305 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14305/3/Anderson%20Ferreira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14305/1/Anderson%20Ferreira.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14305/2/Anderson%20Ferreira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d62aa83191e2c80d2e335fffbf38ac33 8080f024791af3d76e84cd18809b43e8 b8d8d036d44752794b088ead958f4993 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277786041352192 |