O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Anderson
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14305
Resumo: This research is based on studies of the francophone Discourse Analysis and theme is the study of the organization and functioning of discourse in the School of Development and Improvement of Teachers of São Paulo - SDIT, produced under the Department of Education State of Sao Paulo - DESSP. Justified in the present study the possibility of examining how the values and tensions in the discourse of teacher education offered by DESSP are generated, since the circumscribed speeches in Training School mitigate issues essential to the promotion of quality education in nowadays, such as violence in schools, the precariousness of public education, professional development, the autonomy of school management and continuing education of teachers. Our research aims to examine how discursive practices, discourses that produce teacher education at the institutional level, seeking to contribute to the study of discourse and interdiscursive reading in teacher training. The categories of analysis that operationalize reveal us that the discourse of teacher education is rooted in economic and political factors , the hegemonic pedagogies and respond more readily to these clashes , apparently the school setting . The analysis of the relationship of speech interdiscursive SDIT made us watch values and tensions it engenders , but it was from the constitution of the scenography and the discursive ethos that we could see the working mechanisms of this discourse
id PUC_SP-1_0f86d81bc2c9b90a117437fbbd2c05b5
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14305
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Nascimento, Jarbas Vargashttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4256375J0Ferreira, Anderson2016-04-28T19:33:48Z2014-07-292014-07-01Ferreira, Anderson. O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14305This research is based on studies of the francophone Discourse Analysis and theme is the study of the organization and functioning of discourse in the School of Development and Improvement of Teachers of São Paulo - SDIT, produced under the Department of Education State of Sao Paulo - DESSP. Justified in the present study the possibility of examining how the values and tensions in the discourse of teacher education offered by DESSP are generated, since the circumscribed speeches in Training School mitigate issues essential to the promotion of quality education in nowadays, such as violence in schools, the precariousness of public education, professional development, the autonomy of school management and continuing education of teachers. Our research aims to examine how discursive practices, discourses that produce teacher education at the institutional level, seeking to contribute to the study of discourse and interdiscursive reading in teacher training. The categories of analysis that operationalize reveal us that the discourse of teacher education is rooted in economic and political factors , the hegemonic pedagogies and respond more readily to these clashes , apparently the school setting . The analysis of the relationship of speech interdiscursive SDIT made us watch values and tensions it engenders , but it was from the constitution of the scenography and the discursive ethos that we could see the working mechanisms of this discourseA presente pesquisa fundamenta-se nos estudos da Análise do Discurso francófona e tem como tema o estudo da organização e do funcionamento do discurso na Escola de Formação e Aperfeiçoamento dos Professores do Estado de São Paulo EFAP, produzido no âmbito da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo SEESP. Justifica-se o presente estudo a possibilidade de exame de como são gerados os valores e as tensões no discurso de formação de professores oferecido pela SEESP, já que os discursos circunscritos na Escola de Formação mitigam questões essenciais para a promoção de uma educação de qualidade na atualidade, como a violência nas escolas, a precarização do ensino público, a valorização profissional, a autonomia da gestão escolar e a formação continuada de professores. Nossa pesquisa visa a examinar, como práticas discursivas, os discursos que engendram a formação de professores no âmbito institucional, buscando contribuir para os estudos do discurso e da leitura interdiscursiva nos cursos de formação docente. As categorias de análise que operacionalizamos nos revelam que o discurso de formação de professores está arraigado a fatores econômicos e políticos, às pedagogias hegemônicas e respondem mais facilmente a esses embates, aparentemente, de âmbito escolar. A análise da relação interdiscursiva do discurso da EFAP fez-nos observar valores e tensões que ele engendra, mas foi a partir da constituição da cenografia e do ethos discursivo que pudemos vislumbrar os mecanismos de funcionamento desse discursoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29647/Anderson%20Ferreira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaAnálise do discursoDiscurso de formação de professoresFormação docenteInterdiscursoCenografiaEthos discursivoDiscourse analysisDiscourse of teacher educationTeacher trainingInterdiscourseScenographyDiscursive ethosCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentidoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAnderson Ferreira.pdf.txtAnderson Ferreira.pdf.txtExtracted texttext/plain392287https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14305/3/Anderson%20Ferreira.pdf.txtd62aa83191e2c80d2e335fffbf38ac33MD53ORIGINALAnderson Ferreira.pdfapplication/pdf957266https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14305/1/Anderson%20Ferreira.pdf8080f024791af3d76e84cd18809b43e8MD51THUMBNAILAnderson Ferreira.pdf.jpgAnderson Ferreira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2967https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14305/2/Anderson%20Ferreira.pdf.jpgb8d8d036d44752794b088ead958f4993MD52handle/143052022-04-27 21:37:36.987oai:repositorio.pucsp.br:handle/14305Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:37:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido
title O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido
spellingShingle O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido
Ferreira, Anderson
Análise do discurso
Discurso de formação de professores
Formação docente
Interdiscurso
Cenografia
Ethos discursivo
Discourse analysis
Discourse of teacher education
Teacher training
Interdiscourse
Scenography
Discursive ethos
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido
title_full O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido
title_fullStr O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido
title_full_unstemmed O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido
title_sort O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido
author Ferreira, Anderson
author_facet Ferreira, Anderson
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Nascimento, Jarbas Vargas
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4256375J0
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Anderson
contributor_str_mv Nascimento, Jarbas Vargas
dc.subject.por.fl_str_mv Análise do discurso
Discurso de formação de professores
Formação docente
Interdiscurso
Cenografia
Ethos discursivo
topic Análise do discurso
Discurso de formação de professores
Formação docente
Interdiscurso
Cenografia
Ethos discursivo
Discourse analysis
Discourse of teacher education
Teacher training
Interdiscourse
Scenography
Discursive ethos
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Discourse analysis
Discourse of teacher education
Teacher training
Interdiscourse
Scenography
Discursive ethos
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This research is based on studies of the francophone Discourse Analysis and theme is the study of the organization and functioning of discourse in the School of Development and Improvement of Teachers of São Paulo - SDIT, produced under the Department of Education State of Sao Paulo - DESSP. Justified in the present study the possibility of examining how the values and tensions in the discourse of teacher education offered by DESSP are generated, since the circumscribed speeches in Training School mitigate issues essential to the promotion of quality education in nowadays, such as violence in schools, the precariousness of public education, professional development, the autonomy of school management and continuing education of teachers. Our research aims to examine how discursive practices, discourses that produce teacher education at the institutional level, seeking to contribute to the study of discourse and interdiscursive reading in teacher training. The categories of analysis that operationalize reveal us that the discourse of teacher education is rooted in economic and political factors , the hegemonic pedagogies and respond more readily to these clashes , apparently the school setting . The analysis of the relationship of speech interdiscursive SDIT made us watch values and tensions it engenders , but it was from the constitution of the scenography and the discursive ethos that we could see the working mechanisms of this discourse
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-07-29
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-07-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:33:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ferreira, Anderson. O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14305
identifier_str_mv Ferreira, Anderson. O discurso de formação de professores: tensões e valores na produção de sentido. 2014. 180 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14305
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14305/3/Anderson%20Ferreira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14305/1/Anderson%20Ferreira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14305/2/Anderson%20Ferreira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d62aa83191e2c80d2e335fffbf38ac33
8080f024791af3d76e84cd18809b43e8
b8d8d036d44752794b088ead958f4993
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277786041352192