O professor e sua figura no cinema: uma análise da docência e da educação escolar retratada em dois filmes hollywoodianos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Padial, Monica Nunes
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10807
Resumo: The purpose of this study was to examine the various representations and images related to the teaching profession, appearing in films in which the teacher is element (character) of the primary plot.   Through analysis of the films (Mona Lisa Smile and Dead Poets Society) tried to highlight how the movie industry uses and discloses certain values and representations relating to the teaching profession. The films used were selected from a list drawn together in a public school teachers. The theoretical approach is the Critical Theory of Society, in particular, the concepts of cultural industry and standardization in order to express themselves in the culture and social relations. For analysis of the films we used mainly the writings of Adorno, Benjamin and Horkheimer in which cinema and cultural industries are subject to criticism. Since works are displayed enough in training courses, as teaching resource aimed to investigate the various images of the teacher pushed and encouraged by the film and are presented to prospective teachers. The way education is shown in the two films is contradictory. The institutions are centers of excellence with a reputation for training men and women who will stand out socially. In both films, education is seen as a path to social ascension. However, they are shown the limits of school education: students only live meaningful experiences when they encounter an exceptional and selfless teacher who, going against the norms of the institution, will show through his knowledge and his own experience of life one way  Have your students choose their path independently
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The theoretical approach is the Critical Theory of Society, in particular, the concepts of cultural industry and standardization in order to express themselves in the culture and social relations. For analysis of the films we used mainly the writings of Adorno, Benjamin and Horkheimer in which cinema and cultural industries are subject to criticism. Since works are displayed enough in training courses, as teaching resource aimed to investigate the various images of the teacher pushed and encouraged by the film and are presented to prospective teachers. The way education is shown in the two films is contradictory. The institutions are centers of excellence with a reputation for training men and women who will stand out socially. In both films, education is seen as a path to social ascension. However, they are shown the limits of school education: students only live meaningful experiences when they encounter an exceptional and selfless teacher who, going against the norms of the institution, will show through his knowledge and his own experience of life one way  Have your students choose their path independentlyO intuito deste trabalho foi examinar as várias representações e figuras relacionadas com a profissão docente que aparecem em filmes nos quais o professor é elemento (personagem) primordial da trama. Por meio da análise dos filmes (O Sorriso de Mona Lisa e Sociedade dos Poetas Mortos) procurou-se evidenciar como a indústria cinematográfica utiliza e divulga determinados valores e representações referentes à profissão docente. Os filmes utilizados foram selecionados de uma lista elaborada juntos a professores de uma escola estadual. O referencial teórico adotado é a Teoria Crítica da Sociedade, em especial os conceitos de indústria culturais e estandardização, tendo em vista como se expressam na cultura e nas relações sociais. Para análise dos filmes utilizou-se, principalmente, os textos de Adorno, Benjamim e Horkheimer nos quais o cinema e indústria cultural são objetos de crítica. Posto que são obras bastante exibidas nos cursos de formação, como recurso didático, buscou-se averiguar as diversas figuras do professor difundidas e estimuladas pelo cinema e que são apresentados aos futuros docentes. A forma como a educação é mostrada nos dois filmes é contraditória. As instituições são pólos de excelência, com fama de formar homens e mulheres que se destacarão socialmente. Em ambos os filmes a educação é vista como um caminho para ascensão social. No entanto, são evidenciados os limites da formação escolar: os alunos só vivem experiências significativas quando encontram um professor excepcional e abnegado que, indo de encontro a normas vigentes da instituição, irá mostrar através do seu conhecimento e de sua própria experiência de vida um modo para que seus alunos escolham o seu caminho autonomamenteCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23772/Monica%20Nunes%20Padial.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoProfessorCinemaTeoria críticaTeacherFilmCritical theoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO professor e sua figura no cinema: uma análise da docência e da educação escolar retratada em dois filmes hollywoodianosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMonica Nunes Padial.pdf.txtMonica Nunes Padial.pdf.txtExtracted texttext/plain182363https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10807/3/Monica%20Nunes%20Padial.pdf.txt73ffbea5d2d8974f5c3db881ccd7b4fbMD53ORIGINALMonica Nunes Padial.pdfapplication/pdf570390https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10807/1/Monica%20Nunes%20Padial.pdf3d42fab11504be130de3ea212f39146bMD51THUMBNAILMonica Nunes Padial.pdf.jpgMonica Nunes Padial.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3250https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10807/2/Monica%20Nunes%20Padial.pdf.jpga744a20e480752d5b37f69a58c5fffd4MD52handle/108072022-06-28 16:35:30.147oai:repositorio.pucsp.br:handle/10807Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T19:35:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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