A responsabilidade dos influenciadores digitais nos contratos de consumo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32837 |
Resumo: | This monograph aims to deal with the digital influencer, also known as digital influencer or influencer, highlighting their impacts on contracts and consumer relations. In addition, the monograph demonstrates the possibility of equating the digital influencer as an equivalent supplier, under the dictates of the Consumer Defense Code. Beforehand, it should be noted that the deductive method of research was used, based on bibliographies, doctrine and jurisprudential research on the subject under discussion. The importance of the theme is related to the advent of technology, which made possible different forms of communication and, mainly, with the ease of access to social networks, in which influencers began to advertise products and services, thus modifying the forms of communication. interaction between consumers and suppliers. In addition, the theme highlights the possibility of assigning civil liability to these influencers for damages caused directly or indirectly to consumers, in the face of the dissemination of products and services. Under this bias, the legal protection of the consumer will be analyzed in the context of attribution of civil liability to digital influencers for recommending products and services on social networks (Instagram, Facebook, TikTok, Youtube etc.) |
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Sodré, Marcelo GomesQixuan, Chen2023-06-07T21:09:45Z2023-06-07T21:09:45Z2022-10-21Qixuan, Chen. A responsabilidade dos influenciadores digitais nos contratos de consumo. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Direito) - Faculdade de Direito da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32837This monograph aims to deal with the digital influencer, also known as digital influencer or influencer, highlighting their impacts on contracts and consumer relations. In addition, the monograph demonstrates the possibility of equating the digital influencer as an equivalent supplier, under the dictates of the Consumer Defense Code. Beforehand, it should be noted that the deductive method of research was used, based on bibliographies, doctrine and jurisprudential research on the subject under discussion. The importance of the theme is related to the advent of technology, which made possible different forms of communication and, mainly, with the ease of access to social networks, in which influencers began to advertise products and services, thus modifying the forms of communication. interaction between consumers and suppliers. In addition, the theme highlights the possibility of assigning civil liability to these influencers for damages caused directly or indirectly to consumers, in the face of the dissemination of products and services. Under this bias, the legal protection of the consumer will be analyzed in the context of attribution of civil liability to digital influencers for recommending products and services on social networks (Instagram, Facebook, TikTok, Youtube etc.)A presente monografia tem como finalidade tratar a respeito do influenciador digital, também conhecidos como digital influencer ou influencer, destacando os seus impactos nos contratos e nas relações de consumo. Além disso, a monografia demonstra a possibilidade de equiparação do digital influencer como fornecedor equiparado, sob o ditame do Código de Defesa do Consumidor. De antemão, cumpre destacar que foi utilizado o método dedutivo de pesquisa, possuindo como base bibliografias, doutrina e pesquisa jurisprudencial a respeito do tema em comento. A importância do tema tem relação com o advento da tecnologia, cujo possibilitou diversas formas de comunicação e, principalmente, com a facilidade ao acesso às redes sociais, nas quais os influencers começaram a realizar publicidades de produtos e de serviços, modificando assim as formas de interação entre consumidores e fornecedores. Ademais, o tema realça a possibilidade de atribuir a responsabilidade civil para esses influencers pelos danos causados direta ou indiretamente aos consumidores, em face da divulgação de produtos e serviços. Sob esse viés, será analisada a proteção legal do consumidor no contexto de atribuição da responsabilidade civil aos influenciadores digitais por indicação de produtos e serviços em redes sociais (Instagram, Facebook, TikTok, Youtube etc.)porPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em DireitoPUC-SPBrasilFaculdade de DireitoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOComunicação digitalCódigo de defesa do consumidorContratos de consumoInfluenciador digitalPublicidadeResponsabilidade civilDigital communicationConsumer defense codeConsumer contractsDigital InfluencerAdvertisingCivil responsabilityA responsabilidade dos influenciadores digitais nos contratos de consumoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALChen Qixuan_Chen Qixuan.pdfapplication/pdf573896https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32837/1/Chen%20Qixuan_Chen%20Qixuan.pdf9bdb0606bb07676f6e9e9b5a88c1fce4MD51TEXTChen Qixuan_Chen Qixuan.pdf.txtChen Qixuan_Chen Qixuan.pdf.txtExtracted texttext/plain133624https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32837/2/Chen%20Qixuan_Chen%20Qixuan.pdf.txte5a00ef614f14c1b4310b3b59baea801MD52THUMBNAILChen Qixuan_Chen Qixuan.pdf.jpgChen Qixuan_Chen Qixuan.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1129https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32837/3/Chen%20Qixuan_Chen%20Qixuan.pdf.jpgaaec152020cdae992b5978176f564b2cMD53handle/328372023-06-08 01:07:27.884oai:repositorio.pucsp.br:handle/32837Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-08T04:07:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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