A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10130 |
Resumo: | This research is part of a deeper research, carried through by the Paulo Freire Chair on PUC-SP, called: The Paulo Freire presence on Brazilian Education: education public systems analysis, since the 90th decade . With the objective of studying the participation ways and how s, observing the limits and possibilities of a political democratic education on Diadema-SP, which intends to follow a city school in which the participation is already a construction process, identifying and analyzing at school, the influence of Freire referential for this participative construction. The analysis is based on Paulo Freire experience as the Educational Secretary of São Paulo s City and on Freire categories: the praxis, conscientization and becoming more. Corroborating with participation studies, this research uses as a referential too Diaz Bordenave and Licínio Lima. It is also supported on Vitor Paro and Rubens Camargo for study of the participation limits and conditions. Using the Ethnographic Case Study methodology, in the field, the following topics are developed: observations, documental analysis and interviews which, added to the theoretician referential and data review, results on conflict and contradiction identification, which needs to be dialogue and problem topics in favor of the participative democracy construction, in a permanent learning dialectic movement |
id |
PUC_SP-1_1103a5b5bc138c816609cddbfc205b22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10130 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Saul, Ana Mariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4260578Z0Paulino, Simone Fabrini2016-04-27T14:32:29Z2009-06-012009-05-12Paulino, Simone Fabrini. The participation practice on the educational politics of Diadema city São Paulo: the freirean referencial influence. 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10130This research is part of a deeper research, carried through by the Paulo Freire Chair on PUC-SP, called: The Paulo Freire presence on Brazilian Education: education public systems analysis, since the 90th decade . With the objective of studying the participation ways and how s, observing the limits and possibilities of a political democratic education on Diadema-SP, which intends to follow a city school in which the participation is already a construction process, identifying and analyzing at school, the influence of Freire referential for this participative construction. The analysis is based on Paulo Freire experience as the Educational Secretary of São Paulo s City and on Freire categories: the praxis, conscientization and becoming more. Corroborating with participation studies, this research uses as a referential too Diaz Bordenave and Licínio Lima. It is also supported on Vitor Paro and Rubens Camargo for study of the participation limits and conditions. Using the Ethnographic Case Study methodology, in the field, the following topics are developed: observations, documental analysis and interviews which, added to the theoretician referential and data review, results on conflict and contradiction identification, which needs to be dialogue and problem topics in favor of the participative democracy construction, in a permanent learning dialectic movementEssa pesquisa faz parte de uma pesquisa maior, realizada pela Cátedra Paulo Freire, da PUC-SP, intitulada: A presença de Paulo Freire na Educação Brasileira: análise de sistemas públicos de ensino, a partir da década de 90 . Com o objetivo de estudar os meios e modos de participação, observando os limites e possibilidades de uma política educacional democrática em Diadema-SP, propõe-se acompanhar uma escola municipal na qual a participação já é processo em construção, identificando e analisando na escola a influência dos referenciais freireanos para tal construção participativa. A análise é feita com base na experiência de Paulo Freire como Secretário da Educação do Município de São Paulo e nas categorias freireanas práxis, conscientização e ser mais. Corroborando com os estudos de participação, esta pesquisa utiliza também como referencial Díaz Bordenave e Licínio Lima. Para estudar os limites e os condicionantes da participação, apóia-se em Vitor Paro e Rubens Camargo. Utilizando a metodologia de Estudo de Caso etnográfico, desenvolve-se no campo: observações, análise documental e entrevistas que, somadas ao referencial teórico e à reflexão sobre os dados, resultam na identificação de conflitos e contradições, que precisam ser pontos de diálogos e problematizações a favor da construção da democracia participativa, como num movimento dialético de aprendizagem permanenteCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22194/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoPedagogia freireanaParticipação coletivaDemocracia participativaFreire, Paulo -- 1921-1997Diadema, SP -- Politica e governoEducacao e Estado -- Diadema, SP -- Participacao dos paisFreire pedagogyParticipationParticipative democracyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanosThe participation practice on the educational politics of Diadema city São Paulo: the freirean referencial influenceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSimone Fabrini Paulino.pdf.txtSimone Fabrini Paulino.pdf.txtExtracted texttext/plain424903https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10130/3/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf.txt3f7de813283007e8e21da03b5ff1ca7eMD53ORIGINALSimone Fabrini Paulino.pdfapplication/pdf8103250https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10130/1/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf591934f43dac3fab4916d6c6aa769975MD51THUMBNAILSimone Fabrini Paulino.pdf.jpgSimone Fabrini Paulino.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10130/2/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/101302022-04-28 03:07:36.468oai:repositorio.pucsp.br:handle/10130Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T06:07:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The participation practice on the educational politics of Diadema city São Paulo: the freirean referencial influence |
title |
A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos |
spellingShingle |
A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos Paulino, Simone Fabrini Pedagogia freireana Participação coletiva Democracia participativa Freire, Paulo -- 1921-1997 Diadema, SP -- Politica e governo Educacao e Estado -- Diadema, SP -- Participacao dos pais Freire pedagogy Participation Participative democracy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos |
title_full |
A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos |
title_fullStr |
A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos |
title_full_unstemmed |
A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos |
title_sort |
A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos |
author |
Paulino, Simone Fabrini |
author_facet |
Paulino, Simone Fabrini |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Saul, Ana Maria |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4260578Z0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paulino, Simone Fabrini |
contributor_str_mv |
Saul, Ana Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia freireana Participação coletiva Democracia participativa Freire, Paulo -- 1921-1997 Diadema, SP -- Politica e governo Educacao e Estado -- Diadema, SP -- Participacao dos pais |
topic |
Pedagogia freireana Participação coletiva Democracia participativa Freire, Paulo -- 1921-1997 Diadema, SP -- Politica e governo Educacao e Estado -- Diadema, SP -- Participacao dos pais Freire pedagogy Participation Participative democracy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Freire pedagogy Participation Participative democracy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research is part of a deeper research, carried through by the Paulo Freire Chair on PUC-SP, called: The Paulo Freire presence on Brazilian Education: education public systems analysis, since the 90th decade . With the objective of studying the participation ways and how s, observing the limits and possibilities of a political democratic education on Diadema-SP, which intends to follow a city school in which the participation is already a construction process, identifying and analyzing at school, the influence of Freire referential for this participative construction. The analysis is based on Paulo Freire experience as the Educational Secretary of São Paulo s City and on Freire categories: the praxis, conscientization and becoming more. Corroborating with participation studies, this research uses as a referential too Diaz Bordenave and Licínio Lima. It is also supported on Vitor Paro and Rubens Camargo for study of the participation limits and conditions. Using the Ethnographic Case Study methodology, in the field, the following topics are developed: observations, documental analysis and interviews which, added to the theoretician referential and data review, results on conflict and contradiction identification, which needs to be dialogue and problem topics in favor of the participative democracy construction, in a permanent learning dialectic movement |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-06-01 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-05-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Paulino, Simone Fabrini. The participation practice on the educational politics of Diadema city São Paulo: the freirean referencial influence. 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10130 |
identifier_str_mv |
Paulino, Simone Fabrini. The participation practice on the educational politics of Diadema city São Paulo: the freirean referencial influence. 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10130 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10130/3/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10130/1/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10130/2/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3f7de813283007e8e21da03b5ff1ca7e 591934f43dac3fab4916d6c6aa769975 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277842693816320 |