A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paulino, Simone Fabrini
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10130
Resumo: This research is part of a deeper research, carried through by the Paulo Freire Chair on PUC-SP, called: The Paulo Freire presence on Brazilian Education: education public systems analysis, since the 90th decade . With the objective of studying the participation ways and how s, observing the limits and possibilities of a political democratic education on Diadema-SP, which intends to follow a city school in which the participation is already a construction process, identifying and analyzing at school, the influence of Freire referential for this participative construction. The analysis is based on Paulo Freire experience as the Educational Secretary of São Paulo s City and on Freire categories: the praxis, conscientization and becoming more. Corroborating with participation studies, this research uses as a referential too Diaz Bordenave and Licínio Lima. It is also supported on Vitor Paro and Rubens Camargo for study of the participation limits and conditions. Using the Ethnographic Case Study methodology, in the field, the following topics are developed: observations, documental analysis and interviews which, added to the theoretician referential and data review, results on conflict and contradiction identification, which needs to be dialogue and problem topics in favor of the participative democracy construction, in a permanent learning dialectic movement
id PUC_SP-1_1103a5b5bc138c816609cddbfc205b22
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10130
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Saul, Ana Mariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4260578Z0Paulino, Simone Fabrini2016-04-27T14:32:29Z2009-06-012009-05-12Paulino, Simone Fabrini. The participation practice on the educational politics of Diadema city São Paulo: the freirean referencial influence. 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10130This research is part of a deeper research, carried through by the Paulo Freire Chair on PUC-SP, called: The Paulo Freire presence on Brazilian Education: education public systems analysis, since the 90th decade . With the objective of studying the participation ways and how s, observing the limits and possibilities of a political democratic education on Diadema-SP, which intends to follow a city school in which the participation is already a construction process, identifying and analyzing at school, the influence of Freire referential for this participative construction. The analysis is based on Paulo Freire experience as the Educational Secretary of São Paulo s City and on Freire categories: the praxis, conscientization and becoming more. Corroborating with participation studies, this research uses as a referential too Diaz Bordenave and Licínio Lima. It is also supported on Vitor Paro and Rubens Camargo for study of the participation limits and conditions. Using the Ethnographic Case Study methodology, in the field, the following topics are developed: observations, documental analysis and interviews which, added to the theoretician referential and data review, results on conflict and contradiction identification, which needs to be dialogue and problem topics in favor of the participative democracy construction, in a permanent learning dialectic movementEssa pesquisa faz parte de uma pesquisa maior, realizada pela Cátedra Paulo Freire, da PUC-SP, intitulada: A presença de Paulo Freire na Educação Brasileira: análise de sistemas públicos de ensino, a partir da década de 90 . Com o objetivo de estudar os meios e modos de participação, observando os limites e possibilidades de uma política educacional democrática em Diadema-SP, propõe-se acompanhar uma escola municipal na qual a participação já é processo em construção, identificando e analisando na escola a influência dos referenciais freireanos para tal construção participativa. A análise é feita com base na experiência de Paulo Freire como Secretário da Educação do Município de São Paulo e nas categorias freireanas práxis, conscientização e ser mais. Corroborando com os estudos de participação, esta pesquisa utiliza também como referencial Díaz Bordenave e Licínio Lima. Para estudar os limites e os condicionantes da participação, apóia-se em Vitor Paro e Rubens Camargo. Utilizando a metodologia de Estudo de Caso etnográfico, desenvolve-se no campo: observações, análise documental e entrevistas que, somadas ao referencial teórico e à reflexão sobre os dados, resultam na identificação de conflitos e contradições, que precisam ser pontos de diálogos e problematizações a favor da construção da democracia participativa, como num movimento dialético de aprendizagem permanenteCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22194/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoPedagogia freireanaParticipação coletivaDemocracia participativaFreire, Paulo -- 1921-1997Diadema, SP -- Politica e governoEducacao e Estado -- Diadema, SP -- Participacao dos paisFreire pedagogyParticipationParticipative democracyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanosThe participation practice on the educational politics of Diadema city São Paulo: the freirean referencial influenceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSimone Fabrini Paulino.pdf.txtSimone Fabrini Paulino.pdf.txtExtracted texttext/plain424903https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10130/3/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf.txt3f7de813283007e8e21da03b5ff1ca7eMD53ORIGINALSimone Fabrini Paulino.pdfapplication/pdf8103250https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10130/1/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf591934f43dac3fab4916d6c6aa769975MD51THUMBNAILSimone Fabrini Paulino.pdf.jpgSimone Fabrini Paulino.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10130/2/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/101302022-04-28 03:07:36.468oai:repositorio.pucsp.br:handle/10130Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T06:07:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The participation practice on the educational politics of Diadema city São Paulo: the freirean referencial influence
title A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos
spellingShingle A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos
Paulino, Simone Fabrini
Pedagogia freireana
Participação coletiva
Democracia participativa
Freire, Paulo -- 1921-1997
Diadema, SP -- Politica e governo
Educacao e Estado -- Diadema, SP -- Participacao dos pais
Freire pedagogy
Participation
Participative democracy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos
title_full A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos
title_fullStr A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos
title_full_unstemmed A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos
title_sort A prática da participação na política educacional do município de Diadema-São Paulo: a influência dos referenciais freireanos
author Paulino, Simone Fabrini
author_facet Paulino, Simone Fabrini
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Saul, Ana Maria
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4260578Z0
dc.contributor.author.fl_str_mv Paulino, Simone Fabrini
contributor_str_mv Saul, Ana Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia freireana
Participação coletiva
Democracia participativa
Freire, Paulo -- 1921-1997
Diadema, SP -- Politica e governo
Educacao e Estado -- Diadema, SP -- Participacao dos pais
topic Pedagogia freireana
Participação coletiva
Democracia participativa
Freire, Paulo -- 1921-1997
Diadema, SP -- Politica e governo
Educacao e Estado -- Diadema, SP -- Participacao dos pais
Freire pedagogy
Participation
Participative democracy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Freire pedagogy
Participation
Participative democracy
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research is part of a deeper research, carried through by the Paulo Freire Chair on PUC-SP, called: The Paulo Freire presence on Brazilian Education: education public systems analysis, since the 90th decade . With the objective of studying the participation ways and how s, observing the limits and possibilities of a political democratic education on Diadema-SP, which intends to follow a city school in which the participation is already a construction process, identifying and analyzing at school, the influence of Freire referential for this participative construction. The analysis is based on Paulo Freire experience as the Educational Secretary of São Paulo s City and on Freire categories: the praxis, conscientization and becoming more. Corroborating with participation studies, this research uses as a referential too Diaz Bordenave and Licínio Lima. It is also supported on Vitor Paro and Rubens Camargo for study of the participation limits and conditions. Using the Ethnographic Case Study methodology, in the field, the following topics are developed: observations, documental analysis and interviews which, added to the theoretician referential and data review, results on conflict and contradiction identification, which needs to be dialogue and problem topics in favor of the participative democracy construction, in a permanent learning dialectic movement
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-06-01
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-05-12
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:32:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Paulino, Simone Fabrini. The participation practice on the educational politics of Diadema city São Paulo: the freirean referencial influence. 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10130
identifier_str_mv Paulino, Simone Fabrini. The participation practice on the educational politics of Diadema city São Paulo: the freirean referencial influence. 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10130
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10130/3/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10130/1/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10130/2/Simone%20Fabrini%20Paulino.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3f7de813283007e8e21da03b5ff1ca7e
591934f43dac3fab4916d6c6aa769975
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796061054697472