A construção da participação infantil através do Conselho Mirim
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40361 |
Resumo: | The present monograph aimed to investigate the influence of the Children's Council (CC), within the school context, in shaping children's participation based on democratic principles. By examining the historical evolution of childhood concepts and the development of children's rights, the goal was to systematize the concept of children's participation, presenting its contradictions and implementation methods. With the intention of contributing to the development of more engaged and participatory citizens, aiming thus to build a society that ensures the rights of all. To achieve these goals, the advocacy is for the implementation of a democratic school management model and the promotion of participatory pedagogies, aspiring to transform the school into an institution that propels social change and human emancipation. The methodology adopted for this study was a literature review, with a theoretical focus predominantly grounded in the works of Aries (1978), Formosinho (2007), Hart (1992), Oliveira-Formosinho (2007), Ribeiro (2023), Sarmento (2023), and Shier (2001) |
id |
PUC_SP-1_1204a21956d4e3978f8e81d9e1e2836d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/40361 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Sá, Ivo Ribeiro dehttp://lattes.cnpq.br/3614199328254948Moura, Bruna Pereira de2023-12-08T18:48:51Z2023-12-08T18:48:51Z2023-11-16Moura, Bruna Pereira de. A construção da participação infantil através do Conselho Mirim. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40361The present monograph aimed to investigate the influence of the Children's Council (CC), within the school context, in shaping children's participation based on democratic principles. By examining the historical evolution of childhood concepts and the development of children's rights, the goal was to systematize the concept of children's participation, presenting its contradictions and implementation methods. With the intention of contributing to the development of more engaged and participatory citizens, aiming thus to build a society that ensures the rights of all. To achieve these goals, the advocacy is for the implementation of a democratic school management model and the promotion of participatory pedagogies, aspiring to transform the school into an institution that propels social change and human emancipation. The methodology adopted for this study was a literature review, with a theoretical focus predominantly grounded in the works of Aries (1978), Formosinho (2007), Hart (1992), Oliveira-Formosinho (2007), Ribeiro (2023), Sarmento (2023), and Shier (2001)O presente trabalho de monografia teve como objetivo principal investigar a influência do Conselho Mirim (CM), inserido no contexto escolar, na construção da participação infantil, pautada por princípios democráticos. Ao examinar a evolução histórica da concepção das infâncias e a construção dos direitos das crianças, buscou-se sistematizar o conceito de participação infantil, apresentando suas contradições e formas de implementação. Com o intuito de contribuir para o desenvolvimento de cidadãos mais engajados e participativos, visando, assim, à construção de uma sociedade que assegure os direitos de todos. Para alcançar tais objetivos, defende-se a implementação de um modelo de gestão escolar democrática e a promoção das pedagogias participativas. Aspirando transformar a escola em uma instituição propulsora da mudança social e emancipação humana. A metodologia adotada para a realização deste estudo foi a revisão bibliográfica, com um enfoque teórico predominantemente embasado nos estudos de Àries (1978), Formosinho (2007), Hart (1992), Oliveira-Formosinho (2007), Ribeiro (2023), Sarmento (2023), Shier (2001)porPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducaçãoDireitos das criançasParticipação infantilDemocraciaCidadaniaConselho MirimEducationChildren's rightsParticipationDemocracyCitizenshipChildren's CouncilA construção da participação infantil através do Conselho Miriminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALTCC_BRUNA PEREIRA DE MOURA.pdfapplication/pdf1847550https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40361/1/TCC_BRUNA%20PEREIRA%20DE%20MOURA.pdf937f020709194875e6c27ec9e36187faMD51TEXTTCC_BRUNA PEREIRA DE MOURA.pdf.txtTCC_BRUNA PEREIRA DE MOURA.pdf.txtExtracted texttext/plain137673https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40361/2/TCC_BRUNA%20PEREIRA%20DE%20MOURA.pdf.txt3625d436604b978120cdf393c91b59c7MD52THUMBNAILTCC_BRUNA PEREIRA DE MOURA.pdf.jpgTCC_BRUNA PEREIRA DE MOURA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1174https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40361/3/TCC_BRUNA%20PEREIRA%20DE%20MOURA.pdf.jpgd32ea099e6613c6e9ee026abfc8a775fMD53handle/403612023-12-09 01:03:58.197oai:repositorio.pucsp.br:handle/40361Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-12-09T04:03:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A construção da participação infantil através do Conselho Mirim |
title |
A construção da participação infantil através do Conselho Mirim |
spellingShingle |
A construção da participação infantil através do Conselho Mirim Moura, Bruna Pereira de CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação Direitos das crianças Participação infantil Democracia Cidadania Conselho Mirim Education Children's rights Participation Democracy Citizenship Children's Council |
title_short |
A construção da participação infantil através do Conselho Mirim |
title_full |
A construção da participação infantil através do Conselho Mirim |
title_fullStr |
A construção da participação infantil através do Conselho Mirim |
title_full_unstemmed |
A construção da participação infantil através do Conselho Mirim |
title_sort |
A construção da participação infantil através do Conselho Mirim |
author |
Moura, Bruna Pereira de |
author_facet |
Moura, Bruna Pereira de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sá, Ivo Ribeiro de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3614199328254948 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Bruna Pereira de |
contributor_str_mv |
Sá, Ivo Ribeiro de |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação Direitos das crianças Participação infantil Democracia Cidadania Conselho Mirim Education Children's rights Participation Democracy Citizenship Children's Council |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Direitos das crianças Participação infantil Democracia Cidadania Conselho Mirim |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Children's rights Participation Democracy Citizenship Children's Council |
description |
The present monograph aimed to investigate the influence of the Children's Council (CC), within the school context, in shaping children's participation based on democratic principles. By examining the historical evolution of childhood concepts and the development of children's rights, the goal was to systematize the concept of children's participation, presenting its contradictions and implementation methods. With the intention of contributing to the development of more engaged and participatory citizens, aiming thus to build a society that ensures the rights of all. To achieve these goals, the advocacy is for the implementation of a democratic school management model and the promotion of participatory pedagogies, aspiring to transform the school into an institution that propels social change and human emancipation. The methodology adopted for this study was a literature review, with a theoretical focus predominantly grounded in the works of Aries (1978), Formosinho (2007), Hart (1992), Oliveira-Formosinho (2007), Ribeiro (2023), Sarmento (2023), and Shier (2001) |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-12-08T18:48:51Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-12-08T18:48:51Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-11-16 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Moura, Bruna Pereira de. A construção da participação infantil através do Conselho Mirim. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40361 |
identifier_str_mv |
Moura, Bruna Pereira de. A construção da participação infantil através do Conselho Mirim. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40361 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40361/1/TCC_BRUNA%20PEREIRA%20DE%20MOURA.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40361/2/TCC_BRUNA%20PEREIRA%20DE%20MOURA.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40361/3/TCC_BRUNA%20PEREIRA%20DE%20MOURA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
937f020709194875e6c27ec9e36187fa 3625d436604b978120cdf393c91b59c7 d32ea099e6613c6e9ee026abfc8a775f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277868175261696 |