O ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10186 |
Resumo: | The job presented here shows the analysis of the practice of computer science teaching, conducted in a private school in São Paulo, where we seek to understand how the Freire concepts, "Dialogue" and "vocation to be more", are held in the overcoming of the possible power relationships existed in the informatics teaching. This document has as objective to promote the debate about the use of the New Technologies of Information and Communication on education, making an analyzation in a critical way, that one can reflect about the possible uses of this technologies on education. This job allows us to conclude about the importance of a Paulo Freire reference for the use of technologies in education. It presented the need of a deeper study on the techniques and their role in the man and woman formation as subject processors of the world. In this study we opted for qualitative research and which procedure we used conducted interviews through open question. The transcribed data underwent qualitative analysis |
id |
PUC_SP-1_127b34ff9d3a61c5bde8c294143d6f7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10186 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Saul, Ana Mariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4256381U2Oliveira Junior, Nivaldo Neves2016-04-27T14:32:40Z2010-01-082009-11-16Oliveira Junior, Nivaldo Neves. O ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolar. 2009. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10186The job presented here shows the analysis of the practice of computer science teaching, conducted in a private school in São Paulo, where we seek to understand how the Freire concepts, "Dialogue" and "vocation to be more", are held in the overcoming of the possible power relationships existed in the informatics teaching. This document has as objective to promote the debate about the use of the New Technologies of Information and Communication on education, making an analyzation in a critical way, that one can reflect about the possible uses of this technologies on education. This job allows us to conclude about the importance of a Paulo Freire reference for the use of technologies in education. It presented the need of a deeper study on the techniques and their role in the man and woman formation as subject processors of the world. In this study we opted for qualitative research and which procedure we used conducted interviews through open question. The transcribed data underwent qualitative analysisO trabalho aqui apresentado mostra a análise da prática de ensino da disciplina de informática, realizado em uma escola particular de são Paulo onde buscamos entender como os conceitos freireanos Dialogicidade e Vocação para o ser mais são realizadas na superação das possíveis relações de poder existentes no ensino de Informática. A presente dissertação tem como objetivo promover o debate sobre o uso das Novas Tecnologias da Informação e Comunicação na educação, fazendo uma análise de forma crítica, para que se possa refletir sobre os possíveis usos de tais tecnologias na educação. Essa pesquisa nos permite concluir sobre a importância de um referencial freireano para o uso das tecnologias na educação. Apresentou a necessidade de aprofundarmos, ainda, o estudo sobre as técnicas e seu papel na formação do homem e da mulher como sujeitos transformadores do mundo. Neste estudo optou-se pela pesquisa qualitativa priorizando como procedimento a realização de entrevistas dirigidas com questões abertas, o material transcrito foi submetido à análise qualitativa de conteúdoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22259/Nivaldo%20Neves%20Oliveira%20Junior.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEducação e tecnologiaPoderFreire, Paulo -- 1921-1997 -- Critica e interpretacaoTecnologia educacionalPratica de ensinoTechnology and educationPowerCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOO ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTNivaldo Neves Oliveira Junior.pdf.txtNivaldo Neves Oliveira Junior.pdf.txtExtracted texttext/plain216634https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10186/3/Nivaldo%20Neves%20Oliveira%20Junior.pdf.txt35470b124647f653a1250ce6f484b25aMD53ORIGINALNivaldo Neves Oliveira Junior.pdfapplication/pdf755067https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10186/1/Nivaldo%20Neves%20Oliveira%20Junior.pdf8e6fbc8a7831fd333dd02cbab1d55b75MD51THUMBNAILNivaldo Neves Oliveira Junior.pdf.jpgNivaldo Neves Oliveira Junior.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3628https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10186/2/Nivaldo%20Neves%20Oliveira%20Junior.pdf.jpg87d6a2dc0e0f93767dbc8e2c91865de3MD52handle/101862022-04-28 03:49:11.821oai:repositorio.pucsp.br:handle/10186Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T06:49:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolar |
title |
O ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolar |
spellingShingle |
O ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolar Oliveira Junior, Nivaldo Neves Educação e tecnologia Poder Freire, Paulo -- 1921-1997 -- Critica e interpretacao Tecnologia educacional Pratica de ensino Technology and education Power CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
O ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolar |
title_full |
O ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolar |
title_fullStr |
O ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolar |
title_full_unstemmed |
O ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolar |
title_sort |
O ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolar |
author |
Oliveira Junior, Nivaldo Neves |
author_facet |
Oliveira Junior, Nivaldo Neves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Saul, Ana Maria |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4256381U2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Junior, Nivaldo Neves |
contributor_str_mv |
Saul, Ana Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação e tecnologia Poder Freire, Paulo -- 1921-1997 -- Critica e interpretacao Tecnologia educacional Pratica de ensino |
topic |
Educação e tecnologia Poder Freire, Paulo -- 1921-1997 -- Critica e interpretacao Tecnologia educacional Pratica de ensino Technology and education Power CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Technology and education Power |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
The job presented here shows the analysis of the practice of computer science teaching, conducted in a private school in São Paulo, where we seek to understand how the Freire concepts, "Dialogue" and "vocation to be more", are held in the overcoming of the possible power relationships existed in the informatics teaching. This document has as objective to promote the debate about the use of the New Technologies of Information and Communication on education, making an analyzation in a critical way, that one can reflect about the possible uses of this technologies on education. This job allows us to conclude about the importance of a Paulo Freire reference for the use of technologies in education. It presented the need of a deeper study on the techniques and their role in the man and woman formation as subject processors of the world. In this study we opted for qualitative research and which procedure we used conducted interviews through open question. The transcribed data underwent qualitative analysis |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-11-16 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-01-08 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Oliveira Junior, Nivaldo Neves. O ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolar. 2009. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10186 |
identifier_str_mv |
Oliveira Junior, Nivaldo Neves. O ensino de informática na perspectiva freireana: análise de uma prática escolar. 2009. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10186 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10186/3/Nivaldo%20Neves%20Oliveira%20Junior.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10186/1/Nivaldo%20Neves%20Oliveira%20Junior.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10186/2/Nivaldo%20Neves%20Oliveira%20Junior.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
35470b124647f653a1250ce6f484b25a 8e6fbc8a7831fd333dd02cbab1d55b75 87d6a2dc0e0f93767dbc8e2c91865de3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277925245059072 |