Gestos pornográficos: desejo, estética e erotismo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bortolanza, Elaine C.
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15546
Resumo: The field of experimentation of this work is the movement of prostitute s bodies, that are convoked from bodies eroticism and bodies in the cinema: the transition of attitudes to gestures. This text is established in the limit of the experience of bodies eroticism: immoderate proliferation of life, multiplicity of movements of the bodies, difficulty of the presence of the body evoked through its physical vulnerability and the indetermination of their movements meaning. The gestures are lines of escape, imperceptible becomings, chainings, small cracks and chinks, the opening to the movement of the bodies, movement of the self and among bodies. This work concerns about a two years experience of everyday life with prostitutes who work in Corumbá, a city in the border between Brazil and Bolivia. A perverse order, blurred in lips outlines and in pornographic gestures and, a divine order of integrity, established and convoked by the structures of the social and political body of modernity. These orders slightly touch the movements of this text. In the text, pornographic and cinematographic bodies operate as a kind of reverse. Bodies afflicted by the passions of meanings, hesitating bodies that blur the contours of subjectivity in the attempt to liberate another kind of power, which is the obscene power of language. A cinema of the bodies, a strip-tease of acrobatic, plastic, vulnerable, leaked and penetrated bodies. A great pornography. Prostitution of affections, penetrability of concepts, experimental enjoyment. Will to power that changes the movement s aesthetics into pure intensity. From this meetingconflict, to open the void of language in the attempt to liberate another kind of power, that is the body s power in the limit of the language. Letting speak the nudity of desire, to announce the naked experience of the language
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This work concerns about a two years experience of everyday life with prostitutes who work in Corumbá, a city in the border between Brazil and Bolivia. A perverse order, blurred in lips outlines and in pornographic gestures and, a divine order of integrity, established and convoked by the structures of the social and political body of modernity. These orders slightly touch the movements of this text. In the text, pornographic and cinematographic bodies operate as a kind of reverse. Bodies afflicted by the passions of meanings, hesitating bodies that blur the contours of subjectivity in the attempt to liberate another kind of power, which is the obscene power of language. A cinema of the bodies, a strip-tease of acrobatic, plastic, vulnerable, leaked and penetrated bodies. A great pornography. Prostitution of affections, penetrability of concepts, experimental enjoyment. Will to power that changes the movement s aesthetics into pure intensity. From this meetingconflict, to open the void of language in the attempt to liberate another kind of power, that is the body s power in the limit of the language. Letting speak the nudity of desire, to announce the naked experience of the languageO campo de experimentação deste trabalho é o movimento dos corpos das prostitutas. Estes movimentos são convocados a partir do erotismo dos corpos e dos corpos no cinema: a passagem das atitudes ou posturas aos gestos. O texto constitui-se no limite da experiência do erotismo dos corpos: a proliferação da vida sem medida, a multiplicidade dos movimentos dos corpos, a dificuldade da presença do corpo evocada através da sua vulnerabilidade física e da indeterminação do sentido dos seus movimentos. Os gestos são linhas de fuga, devires imperceptíveis, encadeamentos, pequenas fissuras, fendas, abertura para o movimento dos corpos, movimento de si e entre os corpos. Este trabalho revela a experiência de dois anos de convivência com as prostitutas que trabalham em Corumbá, fronteira entre Brasil e Bolívia. Uma ordem perversa borrada no contorno das bocas e nos gestos pornográficos e uma ordem divina da integridade, instaurada e convocada nas estruturas do corpo social e político da modernidade tangenciam os movimentos deste texto. O corpo cinematográfico e o corpo pornográfico funcionam no texto como uma espécie de avesso, corpos atormentados pelas paixões dos sentidos, corpos hesitantes que borram ininterruptamente os contornos da subjetividade na tentativa de liberar uma potência outra, qual seja, a potência obscena da linguagem. Um cinema dos corpos, um strip-tease de corpos acrobáticos, plásticos, vulneráveis, penetráveis, vazados. Uma grande pornografia. Prostituição dos afectos, penetrabilidade do conceito, gozo experimental. Vontade de potência que transforma a estética do movimento em pura intensidade. A partir desse encontro-confronto abrir o vazio da linguagem na tentativa de liberar uma potência outra, qual seja, a potência do corpo no limite da linguagem. Deixar falar a nudez do desejo. Enunciar a experiência nua da linguagemCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29601/Elaine%20Cristina%20Bortolanza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia ClínicaPUC-SPBRPsicologiagestoserotismopornografiacinemaGestosLinguagem corporalErotismoPornografiagestureseroticismpornographycinemaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAGestos pornográficos: desejo, estética e erotismoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTElaine Cristina Bortolanza.pdf.txtElaine Cristina Bortolanza.pdf.txtExtracted texttext/plain146897https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15546/3/Elaine%20Cristina%20Bortolanza.pdf.txtd796e950a33514986bd2202ae9a0662fMD53ORIGINALElaine Cristina Bortolanza.pdfapplication/pdf1185794https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15546/1/Elaine%20Cristina%20Bortolanza.pdf4f77c34618d01421f793af18c1fc7b77MD51THUMBNAILElaine Cristina Bortolanza.pdf.jpgElaine Cristina Bortolanza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2636https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15546/2/Elaine%20Cristina%20Bortolanza.pdf.jpg77994c1220aced20591c2b846e7985e6MD52handle/155462022-04-28 09:32:57.098oai:repositorio.pucsp.br:handle/15546Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T12:32:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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