Funk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27219 |
Resumo: | The theme of this dissertation is Brazilian funk, with a specific focus on the gender problems that have been tacitly fed during the strengthening of this market. The ostensible presence of communicational capitalism is noted in the way the music industry operates and, from its specific actions in the funk market, axes of protagonism are created that trigger numerous problems related to the performance of women. Since 2016, Funk has grown by 4,694% on the leading global streaming platform, Spotify. In addition, the channel of funk producer KondZilla became the third largest in the world, surpassing global phenomena such as Justin Bieber and Ed Sheeran. However, gender equality has not kept pace with this growth. The proportion of women in Brazilian funk, with a leading role in the rhythm created in the favelas of Rio de Janeiro in the 1980s, is still exceedingly insignificant compared to the number of male MCs and DJs. The main question of this research is to ask if in funk the woman is where she wants and what kind of debates are being conducted by the protagonists of the new scenes that are presented |
id |
PUC_SP-1_15147deaf20b80975312c3a9404e36e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/27219 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Greiner, Christinehttp://lattes.cnpq.br/8331762292364125Miranda, Michele Gomes2022-08-24T15:57:10Z2022-08-24T15:57:10Z2022-06-23Miranda, Michele Gomes. Funk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståo. 2022. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27219The theme of this dissertation is Brazilian funk, with a specific focus on the gender problems that have been tacitly fed during the strengthening of this market. The ostensible presence of communicational capitalism is noted in the way the music industry operates and, from its specific actions in the funk market, axes of protagonism are created that trigger numerous problems related to the performance of women. Since 2016, Funk has grown by 4,694% on the leading global streaming platform, Spotify. In addition, the channel of funk producer KondZilla became the third largest in the world, surpassing global phenomena such as Justin Bieber and Ed Sheeran. However, gender equality has not kept pace with this growth. The proportion of women in Brazilian funk, with a leading role in the rhythm created in the favelas of Rio de Janeiro in the 1980s, is still exceedingly insignificant compared to the number of male MCs and DJs. The main question of this research is to ask if in funk the woman is where she wants and what kind of debates are being conducted by the protagonists of the new scenes that are presentedO tema desta dissertação é o funk brasileiro, com foco específico nos problemas de gênero que têm sido tacitamente alimentados durante o fortalecimento deste mercado. Nota-se a presença ostensiva do capitalismo comunicacional no modo como opera a indústria musical e, a partir de suas ações específicas no mercado funk, criam-se eixos de protagonismo que acionam inúmeros problemas relacionados à atuação das mulheres. Desde 2016, o Funk cresceu 4.694% na plataforma líder global de streaming, o Spotify. Além disso, o canal da produtora de funk KondZilla chegou a ser o terceiro maior do mundo, superando fenômenos globais, como Justin Bieber e Ed Sheeran. No entanto, a igualdade de gêneros não acompanha esse crescimento. A proporção de mulheres no funk brasileiro, com protagonismo no ritmo criado nas favelas do Rio de Janeiro nos anos 1980, ainda é muito tímida se comparada à quantidade de MCs e DJs do sexo masculino. A questão principal desta pesquisa é indagar se no funk a mulher está onde ela quer e que tipo de debates vêm sendo conduzidos pelas protagonistas das novas cenas que se apresentamCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOFunk brasileiroMulheres no funkProblemas de gêneroBrazilian funkWomen in funkGender issuesFunk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMichele Gomes Miranda.pdfapplication/pdf33684258https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27219/1/Michele%20Gomes%20Miranda.pdf6fd72f07a26dde523f610c38ae433ba0MD51TEXTMichele Gomes Miranda.pdf.txtMichele Gomes Miranda.pdf.txtExtracted texttext/plain185461https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27219/2/Michele%20Gomes%20Miranda.pdf.txt344d92af2ec815ac1413c81b8619bb3dMD52THUMBNAILMichele Gomes Miranda.pdf.jpgMichele Gomes Miranda.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1369https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27219/3/Michele%20Gomes%20Miranda.pdf.jpg483b5caad65ec0b01b4cc520d99769c7MD53handle/272192022-08-25 09:46:23.552oai:repositorio.pucsp.br:handle/27219Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-25T12:46:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Funk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståo |
title |
Funk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståo |
spellingShingle |
Funk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståo Miranda, Michele Gomes CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO Funk brasileiro Mulheres no funk Problemas de gênero Brazilian funk Women in funk Gender issues |
title_short |
Funk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståo |
title_full |
Funk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståo |
title_fullStr |
Funk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståo |
title_full_unstemmed |
Funk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståo |
title_sort |
Funk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståo |
author |
Miranda, Michele Gomes |
author_facet |
Miranda, Michele Gomes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Greiner, Christine |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8331762292364125 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Michele Gomes |
contributor_str_mv |
Greiner, Christine |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO Funk brasileiro Mulheres no funk Problemas de gênero Brazilian funk Women in funk Gender issues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Funk brasileiro Mulheres no funk Problemas de gênero |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Brazilian funk Women in funk Gender issues |
description |
The theme of this dissertation is Brazilian funk, with a specific focus on the gender problems that have been tacitly fed during the strengthening of this market. The ostensible presence of communicational capitalism is noted in the way the music industry operates and, from its specific actions in the funk market, axes of protagonism are created that trigger numerous problems related to the performance of women. Since 2016, Funk has grown by 4,694% on the leading global streaming platform, Spotify. In addition, the channel of funk producer KondZilla became the third largest in the world, surpassing global phenomena such as Justin Bieber and Ed Sheeran. However, gender equality has not kept pace with this growth. The proportion of women in Brazilian funk, with a leading role in the rhythm created in the favelas of Rio de Janeiro in the 1980s, is still exceedingly insignificant compared to the number of male MCs and DJs. The main question of this research is to ask if in funk the woman is where she wants and what kind of debates are being conducted by the protagonists of the new scenes that are presented |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-24T15:57:10Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-24T15:57:10Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-06-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Miranda, Michele Gomes. Funk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståo. 2022. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27219 |
identifier_str_mv |
Miranda, Michele Gomes. Funk brasileiro e os embates políticos de gênero o protagonismo feminino em queståo. 2022. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27219 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27219/1/Michele%20Gomes%20Miranda.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27219/2/Michele%20Gomes%20Miranda.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27219/3/Michele%20Gomes%20Miranda.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6fd72f07a26dde523f610c38ae433ba0 344d92af2ec815ac1413c81b8619bb3d 483b5caad65ec0b01b4cc520d99769c7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277910315433984 |