O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Marcel Alves
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27883
Resumo: Aggiornamento and dialogue are two important hermeneutical keys for the comprehension of the Second Council Vatican and its unfoldings. Driven by these concepts (ideals), the Council Priests established an intense dialogue among themselves and with the contemporary world, which in turn, lead to the educational sphere. In a very quarrelsome process, the Council opted for presenting the world a word on education and Christian education, setting some fundamental principles that would guide the reflections and actions concerning the Church in the educational field. The analysis of the Declaration’s elaboration process on Christian education allows us to better understand the document and bring into light the disputes surrounding such theme, which while not central in the council’s debate, played an important role in the discussions and was subject to much dissatisfaction upon the text’s final version. Despite the difficulties concerning the final draft and the strong criticism it received, the Gravissimum Educationis introduces important elements to understand the role of education and Christian education in the development of individuals and society: from the council’s perspective, education is seen as a universal right, belonging to the Church’s mission and promoter of the individual’s integral development
id PUC_SP-1_15f48de3f81794410e1cbbfda982f0a6
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/27883
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Souza, Ney deMartins, Marcel Alves2022-09-28T22:10:34Z2022-09-28T22:10:34Z2019-07-02Martins, Marcel Alves. O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teologia) - Faculdade de Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27883Aggiornamento and dialogue are two important hermeneutical keys for the comprehension of the Second Council Vatican and its unfoldings. Driven by these concepts (ideals), the Council Priests established an intense dialogue among themselves and with the contemporary world, which in turn, lead to the educational sphere. In a very quarrelsome process, the Council opted for presenting the world a word on education and Christian education, setting some fundamental principles that would guide the reflections and actions concerning the Church in the educational field. The analysis of the Declaration’s elaboration process on Christian education allows us to better understand the document and bring into light the disputes surrounding such theme, which while not central in the council’s debate, played an important role in the discussions and was subject to much dissatisfaction upon the text’s final version. Despite the difficulties concerning the final draft and the strong criticism it received, the Gravissimum Educationis introduces important elements to understand the role of education and Christian education in the development of individuals and society: from the council’s perspective, education is seen as a universal right, belonging to the Church’s mission and promoter of the individual’s integral developmentAggiornamento e diálogo se constituem em duas importantes chaves hermenêuticas para a compreensão do Concílio Vaticano II e de seus desdobramentos. Orientados por esses conceitos (ideais), os Padres Conciliares estabeleceram um intenso diálogo entre si e com o mundo contemporâneo, chegando ao âmbito educacional. Num processo bastante conflituoso, o Concílio optou por apresentar ao mundo uma palavra sobre a educação e a educação cristã, estabelecendo alguns princípios fundamentais que pudessem orientar as reflexões e ações da Igreja no meio educacional. A análise do processo de elaboração da Declaração sobre a educação cristã permite ampliar a compreensão do documento e trazer à luz as disputas em torno dessa temática, que mesmo não sendo tema central no debate conciliar, ocupou um significativo espaço de discussão e gerou diversas insatisfações com o resultado final do texto. Apesar das dificuldades em torno do texto final e das críticas feitas a ele, a Gravissimum Educationis apresenta elementos importantes para entender o papel da educação e da educação cristã no desenvolvimento dos indivíduos e da sociedade: a partir da perspectiva conciliar, a educação é entendida como um direito universal, pertencente à missão da Igreja, por meio da educação cristã, e promotora do desenvolvimento integral do indivíduoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em TeologiaPUC-SPBrasilFaculdade de TeologiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAConcílio Vaticano IIEducaçãoDiálogoAggiornamentoGravissimum EducationisEducação cristãVatican Council IIEducationDialogueAggiornamentoGravissimum EducationisChristian educationO Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMarcel Alves Martins - TCC.pdfapplication/pdf347154https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27883/1/Marcel%20Alves%20Martins%20-%20TCC.pdfb0b435b7a33ea5eebc999196eefe641cMD51TEXTMarcel Alves Martins - TCC.pdf.txtMarcel Alves Martins - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain248427https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27883/2/Marcel%20Alves%20Martins%20-%20TCC.pdf.txt955fdc34a2062c9152cfe63d8de17cbcMD52THUMBNAILMarcel Alves Martins - TCC.pdf.jpgMarcel Alves Martins - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1263https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27883/3/Marcel%20Alves%20Martins%20-%20TCC.pdf.jpg927b93b630e5ebf7e4e2b51c0ffc25afMD53handle/278832022-09-30 20:17:21.822oai:repositorio.pucsp.br:handle/27883Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-09-30T23:17:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis
title O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis
spellingShingle O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis
Martins, Marcel Alves
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
Concílio Vaticano II
Educação
Diálogo
Aggiornamento
Gravissimum Educationis
Educação cristã
Vatican Council II
Education
Dialogue
Aggiornamento
Gravissimum Educationis
Christian education
title_short O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis
title_full O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis
title_fullStr O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis
title_full_unstemmed O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis
title_sort O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis
author Martins, Marcel Alves
author_facet Martins, Marcel Alves
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Souza, Ney de
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Marcel Alves
contributor_str_mv Souza, Ney de
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
Concílio Vaticano II
Educação
Diálogo
Aggiornamento
Gravissimum Educationis
Educação cristã
Vatican Council II
Education
Dialogue
Aggiornamento
Gravissimum Educationis
Christian education
dc.subject.por.fl_str_mv Concílio Vaticano II
Educação
Diálogo
Aggiornamento
Gravissimum Educationis
Educação cristã
dc.subject.eng.fl_str_mv Vatican Council II
Education
Dialogue
Aggiornamento
Gravissimum Educationis
Christian education
description Aggiornamento and dialogue are two important hermeneutical keys for the comprehension of the Second Council Vatican and its unfoldings. Driven by these concepts (ideals), the Council Priests established an intense dialogue among themselves and with the contemporary world, which in turn, lead to the educational sphere. In a very quarrelsome process, the Council opted for presenting the world a word on education and Christian education, setting some fundamental principles that would guide the reflections and actions concerning the Church in the educational field. The analysis of the Declaration’s elaboration process on Christian education allows us to better understand the document and bring into light the disputes surrounding such theme, which while not central in the council’s debate, played an important role in the discussions and was subject to much dissatisfaction upon the text’s final version. Despite the difficulties concerning the final draft and the strong criticism it received, the Gravissimum Educationis introduces important elements to understand the role of education and Christian education in the development of individuals and society: from the council’s perspective, education is seen as a universal right, belonging to the Church’s mission and promoter of the individual’s integral development
publishDate 2019
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-07-02
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-09-28T22:10:34Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-09-28T22:10:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Martins, Marcel Alves. O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teologia) - Faculdade de Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27883
identifier_str_mv Martins, Marcel Alves. O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teologia) - Faculdade de Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27883
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Teologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27883/1/Marcel%20Alves%20Martins%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27883/2/Marcel%20Alves%20Martins%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27883/3/Marcel%20Alves%20Martins%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv b0b435b7a33ea5eebc999196eefe641c
955fdc34a2062c9152cfe63d8de17cbc
927b93b630e5ebf7e4e2b51c0ffc25af
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277942339993600