O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27883 |
Resumo: | Aggiornamento and dialogue are two important hermeneutical keys for the comprehension of the Second Council Vatican and its unfoldings. Driven by these concepts (ideals), the Council Priests established an intense dialogue among themselves and with the contemporary world, which in turn, lead to the educational sphere. In a very quarrelsome process, the Council opted for presenting the world a word on education and Christian education, setting some fundamental principles that would guide the reflections and actions concerning the Church in the educational field. The analysis of the Declaration’s elaboration process on Christian education allows us to better understand the document and bring into light the disputes surrounding such theme, which while not central in the council’s debate, played an important role in the discussions and was subject to much dissatisfaction upon the text’s final version. Despite the difficulties concerning the final draft and the strong criticism it received, the Gravissimum Educationis introduces important elements to understand the role of education and Christian education in the development of individuals and society: from the council’s perspective, education is seen as a universal right, belonging to the Church’s mission and promoter of the individual’s integral development |
id |
PUC_SP-1_15f48de3f81794410e1cbbfda982f0a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/27883 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Souza, Ney deMartins, Marcel Alves2022-09-28T22:10:34Z2022-09-28T22:10:34Z2019-07-02Martins, Marcel Alves. O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teologia) - Faculdade de Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27883Aggiornamento and dialogue are two important hermeneutical keys for the comprehension of the Second Council Vatican and its unfoldings. Driven by these concepts (ideals), the Council Priests established an intense dialogue among themselves and with the contemporary world, which in turn, lead to the educational sphere. In a very quarrelsome process, the Council opted for presenting the world a word on education and Christian education, setting some fundamental principles that would guide the reflections and actions concerning the Church in the educational field. The analysis of the Declaration’s elaboration process on Christian education allows us to better understand the document and bring into light the disputes surrounding such theme, which while not central in the council’s debate, played an important role in the discussions and was subject to much dissatisfaction upon the text’s final version. Despite the difficulties concerning the final draft and the strong criticism it received, the Gravissimum Educationis introduces important elements to understand the role of education and Christian education in the development of individuals and society: from the council’s perspective, education is seen as a universal right, belonging to the Church’s mission and promoter of the individual’s integral developmentAggiornamento e diálogo se constituem em duas importantes chaves hermenêuticas para a compreensão do Concílio Vaticano II e de seus desdobramentos. Orientados por esses conceitos (ideais), os Padres Conciliares estabeleceram um intenso diálogo entre si e com o mundo contemporâneo, chegando ao âmbito educacional. Num processo bastante conflituoso, o Concílio optou por apresentar ao mundo uma palavra sobre a educação e a educação cristã, estabelecendo alguns princípios fundamentais que pudessem orientar as reflexões e ações da Igreja no meio educacional. A análise do processo de elaboração da Declaração sobre a educação cristã permite ampliar a compreensão do documento e trazer à luz as disputas em torno dessa temática, que mesmo não sendo tema central no debate conciliar, ocupou um significativo espaço de discussão e gerou diversas insatisfações com o resultado final do texto. Apesar das dificuldades em torno do texto final e das críticas feitas a ele, a Gravissimum Educationis apresenta elementos importantes para entender o papel da educação e da educação cristã no desenvolvimento dos indivíduos e da sociedade: a partir da perspectiva conciliar, a educação é entendida como um direito universal, pertencente à missão da Igreja, por meio da educação cristã, e promotora do desenvolvimento integral do indivíduoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em TeologiaPUC-SPBrasilFaculdade de TeologiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAConcílio Vaticano IIEducaçãoDiálogoAggiornamentoGravissimum EducationisEducação cristãVatican Council IIEducationDialogueAggiornamentoGravissimum EducationisChristian educationO Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMarcel Alves Martins - TCC.pdfapplication/pdf347154https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27883/1/Marcel%20Alves%20Martins%20-%20TCC.pdfb0b435b7a33ea5eebc999196eefe641cMD51TEXTMarcel Alves Martins - TCC.pdf.txtMarcel Alves Martins - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain248427https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27883/2/Marcel%20Alves%20Martins%20-%20TCC.pdf.txt955fdc34a2062c9152cfe63d8de17cbcMD52THUMBNAILMarcel Alves Martins - TCC.pdf.jpgMarcel Alves Martins - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1263https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27883/3/Marcel%20Alves%20Martins%20-%20TCC.pdf.jpg927b93b630e5ebf7e4e2b51c0ffc25afMD53handle/278832022-09-30 20:17:21.822oai:repositorio.pucsp.br:handle/27883Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-09-30T23:17:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis |
title |
O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis |
spellingShingle |
O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis Martins, Marcel Alves CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA Concílio Vaticano II Educação Diálogo Aggiornamento Gravissimum Educationis Educação cristã Vatican Council II Education Dialogue Aggiornamento Gravissimum Educationis Christian education |
title_short |
O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis |
title_full |
O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis |
title_fullStr |
O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis |
title_full_unstemmed |
O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis |
title_sort |
O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis |
author |
Martins, Marcel Alves |
author_facet |
Martins, Marcel Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Souza, Ney de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Marcel Alves |
contributor_str_mv |
Souza, Ney de |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA Concílio Vaticano II Educação Diálogo Aggiornamento Gravissimum Educationis Educação cristã Vatican Council II Education Dialogue Aggiornamento Gravissimum Educationis Christian education |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Concílio Vaticano II Educação Diálogo Aggiornamento Gravissimum Educationis Educação cristã |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Vatican Council II Education Dialogue Aggiornamento Gravissimum Educationis Christian education |
description |
Aggiornamento and dialogue are two important hermeneutical keys for the comprehension of the Second Council Vatican and its unfoldings. Driven by these concepts (ideals), the Council Priests established an intense dialogue among themselves and with the contemporary world, which in turn, lead to the educational sphere. In a very quarrelsome process, the Council opted for presenting the world a word on education and Christian education, setting some fundamental principles that would guide the reflections and actions concerning the Church in the educational field. The analysis of the Declaration’s elaboration process on Christian education allows us to better understand the document and bring into light the disputes surrounding such theme, which while not central in the council’s debate, played an important role in the discussions and was subject to much dissatisfaction upon the text’s final version. Despite the difficulties concerning the final draft and the strong criticism it received, the Gravissimum Educationis introduces important elements to understand the role of education and Christian education in the development of individuals and society: from the council’s perspective, education is seen as a universal right, belonging to the Church’s mission and promoter of the individual’s integral development |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-07-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-28T22:10:34Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-28T22:10:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Martins, Marcel Alves. O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teologia) - Faculdade de Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27883 |
identifier_str_mv |
Martins, Marcel Alves. O Vaticano II e a educação: Aggiornamento e diálogo no processo de elaboração da Gravissimum Educationis. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teologia) - Faculdade de Teologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27883 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Teologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Teologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27883/1/Marcel%20Alves%20Martins%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27883/2/Marcel%20Alves%20Martins%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27883/3/Marcel%20Alves%20Martins%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b0b435b7a33ea5eebc999196eefe641c 955fdc34a2062c9152cfe63d8de17cbc 927b93b630e5ebf7e4e2b51c0ffc25af |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277942339993600 |