O impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29607 |
Resumo: | The objective of this work is to present the conditions of the teaching-learning process for deaf students during the Covid 19 pandemic in a bilingual school for the deaf. In order to do so, the author's personal experience as a teacher was chosen as a research object, in which the pros and cons are analyzed during Physical Education classes, in addition to discussing inclusive education, as well as bringing a history of the curricular component. cited as a teaching tool. The texts of the law are discussed, regarding the concept of inclusion, as well as the specialized service to bilingual education for the deaf based on municipal regulations, for inclusive education. Difficulties in accessing classes due to lack or precariousness of equipment and the families' lack of mastery of LIBRAS were observed, which made the teaching-learning process difficult. But it was also found that the planned activities allowed the active participation of the students who were able to follow the proposed tasks |
id |
PUC_SP-1_164751fe5a6d5f82e005c0d531343fa5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/29607 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Antunes, Mitsuko Aparecida Makinohttp://lattes.cnpq.br/1548595071478367Oliveira, Sandra Santos2022-11-03T18:39:46Z2022-11-03T18:39:46Z2022-09-12Oliveira, Sandra Santos. O impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29607The objective of this work is to present the conditions of the teaching-learning process for deaf students during the Covid 19 pandemic in a bilingual school for the deaf. In order to do so, the author's personal experience as a teacher was chosen as a research object, in which the pros and cons are analyzed during Physical Education classes, in addition to discussing inclusive education, as well as bringing a history of the curricular component. cited as a teaching tool. The texts of the law are discussed, regarding the concept of inclusion, as well as the specialized service to bilingual education for the deaf based on municipal regulations, for inclusive education. Difficulties in accessing classes due to lack or precariousness of equipment and the families' lack of mastery of LIBRAS were observed, which made the teaching-learning process difficult. But it was also found that the planned activities allowed the active participation of the students who were able to follow the proposed tasksO objetivo deste trabalho é apresentar as condições do processo ensino-aprendizagem para educandos surdos durante a pandemia de Covid 19 numa escola bilíngue para surdos. Para tanto, escolheu-se como objeto de pesquisa a experiência pessoal da autora como docente, em que se analisam os prós e os contras durante as aulas de Educação Física, além de se discutir a educação inclusiva, bem como trazer um histórico do componente curricular citado como ferramenta de ensino. São abordados os textos de lei, no que tange ao conceito de inclusão, bem como o atendimento especializado à educação bilíngue para surdos a partir das normativas municipais para a educação inclusiva. Constataram-se as dificuldades de acesso às aulas por falta ou precariedade de equipamentos e o não domínio de LIBRAS pelas famílias, o que dificultou o processo de ensino-aprendizagem. Mas também se constatou que as atividades planejadas permitiram a participação ativa dos educandos que puderam acompanhar as tarefas propostasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALSurdezInclusãoPandemiaCovid19Educação bilíngue de surdosDeafnessInclusionPandemicCovid19Bilingual education of the deafO impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSandra Santos Oliveira.pdf.txtSandra Santos Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain102662https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29607/2/Sandra%20Santos%20Oliveira.pdf.txta8f0871f2a01a6f58c13c4dffe9e8f44MD52THUMBNAILSandra Santos Oliveira.pdf.jpgSandra Santos Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1258https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29607/3/Sandra%20Santos%20Oliveira.pdf.jpg35ea2c00b5c89fec0dff7d406994eb99MD53ORIGINALSandra Santos Oliveira.pdfSandra Santos Oliveira.pdfapplication/pdf1701790https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29607/4/Sandra%20Santos%20Oliveira.pdf8ba7fff05e392faecdbfc9d1447a41f2MD54handle/296072023-01-23 12:27:20.804oai:repositorio.pucsp.br:handle/29607Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-01-23T15:27:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19 |
title |
O impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19 |
spellingShingle |
O impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19 Oliveira, Sandra Santos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Surdez Inclusão Pandemia Covid19 Educação bilíngue de surdos Deafness Inclusion Pandemic Covid19 Bilingual education of the deaf |
title_short |
O impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19 |
title_full |
O impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19 |
title_fullStr |
O impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19 |
title_full_unstemmed |
O impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19 |
title_sort |
O impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19 |
author |
Oliveira, Sandra Santos |
author_facet |
Oliveira, Sandra Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Antunes, Mitsuko Aparecida Makino |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1548595071478367 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Sandra Santos |
contributor_str_mv |
Antunes, Mitsuko Aparecida Makino |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Surdez Inclusão Pandemia Covid19 Educação bilíngue de surdos Deafness Inclusion Pandemic Covid19 Bilingual education of the deaf |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Surdez Inclusão Pandemia Covid19 Educação bilíngue de surdos |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Deafness Inclusion Pandemic Covid19 Bilingual education of the deaf |
description |
The objective of this work is to present the conditions of the teaching-learning process for deaf students during the Covid 19 pandemic in a bilingual school for the deaf. In order to do so, the author's personal experience as a teacher was chosen as a research object, in which the pros and cons are analyzed during Physical Education classes, in addition to discussing inclusive education, as well as bringing a history of the curricular component. cited as a teaching tool. The texts of the law are discussed, regarding the concept of inclusion, as well as the specialized service to bilingual education for the deaf based on municipal regulations, for inclusive education. Difficulties in accessing classes due to lack or precariousness of equipment and the families' lack of mastery of LIBRAS were observed, which made the teaching-learning process difficult. But it was also found that the planned activities allowed the active participation of the students who were able to follow the proposed tasks |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-11-03T18:39:46Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-11-03T18:39:46Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-09-12 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Oliveira, Sandra Santos. O impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29607 |
identifier_str_mv |
Oliveira, Sandra Santos. O impacto da pandemia nas aulas de Educação Física Escolar em escola bilíngue para alunos surdos no contexto da Covid-19. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29607 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29607/2/Sandra%20Santos%20Oliveira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29607/3/Sandra%20Santos%20Oliveira.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29607/4/Sandra%20Santos%20Oliveira.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a8f0871f2a01a6f58c13c4dffe9e8f44 35ea2c00b5c89fec0dff7d406994eb99 8ba7fff05e392faecdbfc9d1447a41f2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1821691067631665152 |