Curso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Flainer Rosa de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10903
Resumo: The aim of the present research is to study the Curso de Madureza that was prepared to be broadcast on TV Cultura with the support of Secretaria de Educação do Estado de São Paulo, of Ministério da Educação e Cultura MEC. It was developed due to a law that stimulated the TV Educativa. The aim of this study is to understand how a TV-broadcast course can be characterized as a school with or without a teacher, being that the first courses has happened since 1965 with a team of teachers who used to teach in traditional schools. Teacher Marília Antunes Alves, coordinator of this project and representative of Serviço de Educação e Formação pelo Rádio e Televisão SEFORT, gathered resources to improve this course and from 1970 on it had a new format with actors and a team of experts on TV. The teacher Maria Lúcia Smith organized the content of the discipline of Math, which is the focus of this thesis, of the TV-broadcast classes and the available fascicles to the students. These were very similar to one another, being the written material used as the script for the TV-broadcast courses. One of the differences among these scripts is the insertion of the exercises in the written materials, an opportunity to the students put into practice what they have learned. The topics of this course are like the Sugestões para um Roteiro de Programa para a Cadeira de Matemática, published in 1965 on Diário Oficial and seem to be an example to be followed by the schools of that time. The GEEM participants prepared this proposal as well as the Assuntos Mínimos in 1962 and showed clear traces of the influence of Modern Math in the settings of Madureza. Another sign of this is the participation of the teachers Sangiorgi and Liberman in the first TV-broadcast courses
id PUC_SP-1_16a2f33d297b8cd80b76990ece44b69c
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10903
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Ag Almouloud, Saddohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4130379D6Lima, Flainer Rosa de2016-04-27T16:57:14Z2015-02-242011-12-06Lima, Flainer Rosa de. Curso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970. 2011. 218 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10903The aim of the present research is to study the Curso de Madureza that was prepared to be broadcast on TV Cultura with the support of Secretaria de Educação do Estado de São Paulo, of Ministério da Educação e Cultura MEC. It was developed due to a law that stimulated the TV Educativa. The aim of this study is to understand how a TV-broadcast course can be characterized as a school with or without a teacher, being that the first courses has happened since 1965 with a team of teachers who used to teach in traditional schools. Teacher Marília Antunes Alves, coordinator of this project and representative of Serviço de Educação e Formação pelo Rádio e Televisão SEFORT, gathered resources to improve this course and from 1970 on it had a new format with actors and a team of experts on TV. The teacher Maria Lúcia Smith organized the content of the discipline of Math, which is the focus of this thesis, of the TV-broadcast classes and the available fascicles to the students. These were very similar to one another, being the written material used as the script for the TV-broadcast courses. One of the differences among these scripts is the insertion of the exercises in the written materials, an opportunity to the students put into practice what they have learned. The topics of this course are like the Sugestões para um Roteiro de Programa para a Cadeira de Matemática, published in 1965 on Diário Oficial and seem to be an example to be followed by the schools of that time. The GEEM participants prepared this proposal as well as the Assuntos Mínimos in 1962 and showed clear traces of the influence of Modern Math in the settings of Madureza. Another sign of this is the participation of the teachers Sangiorgi and Liberman in the first TV-broadcast coursesA presente pesquisa tem como objetivo estudar o Curso de Madureza, que foi elaborado para ser transmitido pela televisão, com apoio da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo, do Ministério da Educação e Cultura MEC e com emissão da TV Cultura. Foi desenvolvido a partir de uma lei que impulsionou a TV Educativa. A finalidade deste estudo é entender como um curso pela televisão, pode se caracterizar como escola com ou sem professor. Sendo que os primeiros cursos realizados a partir de 1965 contavam com uma equipe de professores que ministravam aulas em escolas tradicionais. A professora Marília Antunes Alves coordenadora do mesmo e representante Serviço de Educação e Formação pelo Rádio e Televisão SEFORT conseguiu recursos para aprimorar este curso. E a partir de 1970, este apresentou um novo formato, com atores e equipe especializada em televisão. A professora Maria Lúcia Smith elaborou o conteúdo da disciplina de matemática, que é o foco desta tese, das teleaulas e dos fascículos disponibilizados aos alunos. Estes eram muito semelhantes, sendo que o material escrito representava o roteiro para o curso televisionado. Uma das diferenças entre esses scripts é a inclusão de exercícios nos materiais escritos, uma oportunidade para os alunos aplicarem o que tinham aprendido. Os tópicos deste curso se assemelham com as Sugestões para um Roteiro de Programa para a Cadeira de Matemática, publicado em 1965, no Diário Oficial, o que parece ser um exemplo a ser seguido pelas escolas da época. Os participantes do GEEM elaboraram esta proposta, bem como os Assuntos Mínimos em 1962. O que demonstrou vestígios evidentes da influência da Matemática Moderna na configuração do Madureza. Outro sinal foi a participação dos professores Sangiorgi e Liberman nos primeiros cursos televisionadosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24118/Flainer%20Rosa%20de%20Lima.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação matemáticaHistória da educação matemáticaTeleducaçãoCurso de MadurezaMovimento da Matemática ModernaMathematics educationMathematics education historyTeleducaçãoEducation for televisionThe Modern Mathematics MovemenCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICACurso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFlainer Rosa de Lima.pdf.txtFlainer Rosa de Lima.pdf.txtExtracted texttext/plain314653https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10903/3/Flainer%20Rosa%20de%20Lima.pdf.txt9d97958c744638420427fb3f977c84b4MD53ORIGINALFlainer Rosa de Lima.pdfapplication/pdf3869373https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10903/1/Flainer%20Rosa%20de%20Lima.pdfc5160340bd97712848bca926cff9c340MD51THUMBNAILFlainer Rosa de Lima.pdf.jpgFlainer Rosa de Lima.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3713https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10903/2/Flainer%20Rosa%20de%20Lima.pdf.jpg133743a0364bee511638bf52ae4a55a9MD52handle/109032022-04-27 13:01:13.465oai:repositorio.pucsp.br:handle/10903Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:01:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Curso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970
title Curso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970
spellingShingle Curso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970
Lima, Flainer Rosa de
Educação matemática
História da educação matemática
Teleducação
Curso de Madureza
Movimento da Matemática Moderna
Mathematics education
Mathematics education history
Teleducação
Education for television
The Modern Mathematics Movemen
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Curso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970
title_full Curso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970
title_fullStr Curso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970
title_full_unstemmed Curso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970
title_sort Curso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970
author Lima, Flainer Rosa de
author_facet Lima, Flainer Rosa de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ag Almouloud, Saddo
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4130379D6
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Flainer Rosa de
contributor_str_mv Ag Almouloud, Saddo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
História da educação matemática
Teleducação
Curso de Madureza
Movimento da Matemática Moderna
topic Educação matemática
História da educação matemática
Teleducação
Curso de Madureza
Movimento da Matemática Moderna
Mathematics education
Mathematics education history
Teleducação
Education for television
The Modern Mathematics Movemen
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Mathematics education
Mathematics education history
Teleducação
Education for television
The Modern Mathematics Movemen
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The aim of the present research is to study the Curso de Madureza that was prepared to be broadcast on TV Cultura with the support of Secretaria de Educação do Estado de São Paulo, of Ministério da Educação e Cultura MEC. It was developed due to a law that stimulated the TV Educativa. The aim of this study is to understand how a TV-broadcast course can be characterized as a school with or without a teacher, being that the first courses has happened since 1965 with a team of teachers who used to teach in traditional schools. Teacher Marília Antunes Alves, coordinator of this project and representative of Serviço de Educação e Formação pelo Rádio e Televisão SEFORT, gathered resources to improve this course and from 1970 on it had a new format with actors and a team of experts on TV. The teacher Maria Lúcia Smith organized the content of the discipline of Math, which is the focus of this thesis, of the TV-broadcast classes and the available fascicles to the students. These were very similar to one another, being the written material used as the script for the TV-broadcast courses. One of the differences among these scripts is the insertion of the exercises in the written materials, an opportunity to the students put into practice what they have learned. The topics of this course are like the Sugestões para um Roteiro de Programa para a Cadeira de Matemática, published in 1965 on Diário Oficial and seem to be an example to be followed by the schools of that time. The GEEM participants prepared this proposal as well as the Assuntos Mínimos in 1962 and showed clear traces of the influence of Modern Math in the settings of Madureza. Another sign of this is the participation of the teachers Sangiorgi and Liberman in the first TV-broadcast courses
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-12-06
dc.date.available.fl_str_mv 2015-02-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Lima, Flainer Rosa de. Curso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970. 2011. 218 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10903
identifier_str_mv Lima, Flainer Rosa de. Curso de Madureza: matemática pela televisão - décadas de 1960 e 1970. 2011. 218 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10903
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10903/3/Flainer%20Rosa%20de%20Lima.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10903/1/Flainer%20Rosa%20de%20Lima.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10903/2/Flainer%20Rosa%20de%20Lima.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 9d97958c744638420427fb3f977c84b4
c5160340bd97712848bca926cff9c340
133743a0364bee511638bf52ae4a55a9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277871742517248