Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Lilian Faria
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9701
Resumo: This dissertation deals with assessment practices mediated by information and communication digital technologies in a training course aimed at work in a citizenship promoting context. It investigates, through qualitative research, the evaluation, on the part of students, of assessment practices experienced during a course in an online virtual learning environment. This study aimed to: identify particular features of the educational assessment conception assigned by students to the assessment practices experienced in the 5th class of the course Conquest of LGBT Citizenship; investigate peculiar aspects assigned by students to the use of information and communication digital technologies in the assessment practices of this course; map an information set which provides for a critical analysis taking into account consistency between the assessment practices experienced by students and the training goals of this course. This study s methodology involved documentary analysis, application of questionnaires to students, and the conduct of interviews with the coordinators responsible for the course. One concludes that most of respondents thought they have gone through experiences related to educational assessment as emancipation during the course. Besides, one may say that there was consistency between the assessment practices experienced and the training goals of the course
id PUC_SP-1_183fbda72f4fbfdcdf2b924a5e290aae
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9701
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Maria da Graça Moreira dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784189D3http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4422769D6Ferreira, Lilian Faria2016-04-27T14:31:05Z2013-05-132013-05-06Ferreira, Lilian Faria. Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania. 2013. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9701This dissertation deals with assessment practices mediated by information and communication digital technologies in a training course aimed at work in a citizenship promoting context. It investigates, through qualitative research, the evaluation, on the part of students, of assessment practices experienced during a course in an online virtual learning environment. This study aimed to: identify particular features of the educational assessment conception assigned by students to the assessment practices experienced in the 5th class of the course Conquest of LGBT Citizenship; investigate peculiar aspects assigned by students to the use of information and communication digital technologies in the assessment practices of this course; map an information set which provides for a critical analysis taking into account consistency between the assessment practices experienced by students and the training goals of this course. This study s methodology involved documentary analysis, application of questionnaires to students, and the conduct of interviews with the coordinators responsible for the course. One concludes that most of respondents thought they have gone through experiences related to educational assessment as emancipation during the course. Besides, one may say that there was consistency between the assessment practices experienced and the training goals of the courseEsta dissertação versa sobre práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais de informação e comunicação em um curso de capacitação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania. Investiga, por meio de pesquisa qualitativa, a avaliação, por parte dos alunos, das práticas avaliativas vivenciadas no decorrer de um curso em ambiente virtual de aprendizagem on-line. Os objetivos deste estudo foram: identificar características particulares da concepção de avaliação educacional atribuídas pelos alunos às práticas avaliativas vivenciadas na 5ª turma do curso A Conquista da Cidadania LGBT; investigar aspectos peculiares atribuídos pelos alunos ao uso das tecnologias digitais de informação e comunicação nas práticas avaliativas desse curso; mapear um conjunto de informações que subsidie uma análise crítica considerando a coerência entre as práticas avaliativas vivenciadas pelos alunos e os objetivos de capacitação desse curso. A metodologia deste estudo envolveu análise documental, aplicação de questionários a alunos e realização de entrevistas com os coordenadores responsáveis pelo curso. Conclui-se que a maioria dos respondentes considerou ter passado por experiências relacionadas à avaliação educacional como emancipação no decorrer do curso. Além disso, pode-se dizer que houve coerência entre as práticas avaliativas vivenciadas e os objetivos de capacitação do cursoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22715/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEducaçãoTecnologias na educaçãoAvaliação educacionalEducationCurriculumTechnologies in educationEducational assessmentCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOPráticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadaniainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLilian Faria Ferreira.pdf.txtLilian Faria Ferreira.pdf.txtExtracted texttext/plain375486https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9701/3/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf.txtfa7ec1c703e3706c4c89d4528531eadfMD53ORIGINALLilian Faria Ferreira.pdfapplication/pdf1254929https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9701/1/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf4134719aeaefbeaff0b96f96101be08aMD51THUMBNAILLilian Faria Ferreira.pdf.jpgLilian Faria Ferreira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9701/2/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/97012022-04-27 08:50:20.514oai:repositorio.pucsp.br:handle/9701Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T11:50:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania
title Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania
spellingShingle Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania
Ferreira, Lilian Faria
Educação
Tecnologias na educação
Avaliação educacional
Education
Curriculum
Technologies in education
Educational assessment
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania
title_full Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania
title_fullStr Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania
title_full_unstemmed Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania
title_sort Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania
author Ferreira, Lilian Faria
author_facet Ferreira, Lilian Faria
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Maria da Graça Moreira da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784189D3
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4422769D6
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Lilian Faria
contributor_str_mv Silva, Maria da Graça Moreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Tecnologias na educação
Avaliação educacional
topic Educação
Tecnologias na educação
Avaliação educacional
Education
Curriculum
Technologies in education
Educational assessment
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Curriculum
Technologies in education
Educational assessment
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description This dissertation deals with assessment practices mediated by information and communication digital technologies in a training course aimed at work in a citizenship promoting context. It investigates, through qualitative research, the evaluation, on the part of students, of assessment practices experienced during a course in an online virtual learning environment. This study aimed to: identify particular features of the educational assessment conception assigned by students to the assessment practices experienced in the 5th class of the course Conquest of LGBT Citizenship; investigate peculiar aspects assigned by students to the use of information and communication digital technologies in the assessment practices of this course; map an information set which provides for a critical analysis taking into account consistency between the assessment practices experienced by students and the training goals of this course. This study s methodology involved documentary analysis, application of questionnaires to students, and the conduct of interviews with the coordinators responsible for the course. One concludes that most of respondents thought they have gone through experiences related to educational assessment as emancipation during the course. Besides, one may say that there was consistency between the assessment practices experienced and the training goals of the course
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-05-13
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-05-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:31:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ferreira, Lilian Faria. Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania. 2013. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9701
identifier_str_mv Ferreira, Lilian Faria. Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania. 2013. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9701/3/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9701/1/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9701/2/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv fa7ec1c703e3706c4c89d4528531eadf
4134719aeaefbeaff0b96f96101be08a
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277840278945792