Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9701 |
Resumo: | This dissertation deals with assessment practices mediated by information and communication digital technologies in a training course aimed at work in a citizenship promoting context. It investigates, through qualitative research, the evaluation, on the part of students, of assessment practices experienced during a course in an online virtual learning environment. This study aimed to: identify particular features of the educational assessment conception assigned by students to the assessment practices experienced in the 5th class of the course Conquest of LGBT Citizenship; investigate peculiar aspects assigned by students to the use of information and communication digital technologies in the assessment practices of this course; map an information set which provides for a critical analysis taking into account consistency between the assessment practices experienced by students and the training goals of this course. This study s methodology involved documentary analysis, application of questionnaires to students, and the conduct of interviews with the coordinators responsible for the course. One concludes that most of respondents thought they have gone through experiences related to educational assessment as emancipation during the course. Besides, one may say that there was consistency between the assessment practices experienced and the training goals of the course |
id |
PUC_SP-1_183fbda72f4fbfdcdf2b924a5e290aae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9701 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Maria da Graça Moreira dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784189D3http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4422769D6Ferreira, Lilian Faria2016-04-27T14:31:05Z2013-05-132013-05-06Ferreira, Lilian Faria. Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania. 2013. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9701This dissertation deals with assessment practices mediated by information and communication digital technologies in a training course aimed at work in a citizenship promoting context. It investigates, through qualitative research, the evaluation, on the part of students, of assessment practices experienced during a course in an online virtual learning environment. This study aimed to: identify particular features of the educational assessment conception assigned by students to the assessment practices experienced in the 5th class of the course Conquest of LGBT Citizenship; investigate peculiar aspects assigned by students to the use of information and communication digital technologies in the assessment practices of this course; map an information set which provides for a critical analysis taking into account consistency between the assessment practices experienced by students and the training goals of this course. This study s methodology involved documentary analysis, application of questionnaires to students, and the conduct of interviews with the coordinators responsible for the course. One concludes that most of respondents thought they have gone through experiences related to educational assessment as emancipation during the course. Besides, one may say that there was consistency between the assessment practices experienced and the training goals of the courseEsta dissertação versa sobre práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais de informação e comunicação em um curso de capacitação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania. Investiga, por meio de pesquisa qualitativa, a avaliação, por parte dos alunos, das práticas avaliativas vivenciadas no decorrer de um curso em ambiente virtual de aprendizagem on-line. Os objetivos deste estudo foram: identificar características particulares da concepção de avaliação educacional atribuídas pelos alunos às práticas avaliativas vivenciadas na 5ª turma do curso A Conquista da Cidadania LGBT; investigar aspectos peculiares atribuídos pelos alunos ao uso das tecnologias digitais de informação e comunicação nas práticas avaliativas desse curso; mapear um conjunto de informações que subsidie uma análise crítica considerando a coerência entre as práticas avaliativas vivenciadas pelos alunos e os objetivos de capacitação desse curso. A metodologia deste estudo envolveu análise documental, aplicação de questionários a alunos e realização de entrevistas com os coordenadores responsáveis pelo curso. Conclui-se que a maioria dos respondentes considerou ter passado por experiências relacionadas à avaliação educacional como emancipação no decorrer do curso. Além disso, pode-se dizer que houve coerência entre as práticas avaliativas vivenciadas e os objetivos de capacitação do cursoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22715/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEducaçãoTecnologias na educaçãoAvaliação educacionalEducationCurriculumTechnologies in educationEducational assessmentCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOPráticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadaniainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLilian Faria Ferreira.pdf.txtLilian Faria Ferreira.pdf.txtExtracted texttext/plain375486https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9701/3/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf.txtfa7ec1c703e3706c4c89d4528531eadfMD53ORIGINALLilian Faria Ferreira.pdfapplication/pdf1254929https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9701/1/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf4134719aeaefbeaff0b96f96101be08aMD51THUMBNAILLilian Faria Ferreira.pdf.jpgLilian Faria Ferreira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9701/2/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/97012022-04-27 08:50:20.514oai:repositorio.pucsp.br:handle/9701Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T11:50:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania |
title |
Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania |
spellingShingle |
Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania Ferreira, Lilian Faria Educação Tecnologias na educação Avaliação educacional Education Curriculum Technologies in education Educational assessment CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania |
title_full |
Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania |
title_fullStr |
Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania |
title_full_unstemmed |
Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania |
title_sort |
Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania |
author |
Ferreira, Lilian Faria |
author_facet |
Ferreira, Lilian Faria |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Maria da Graça Moreira da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784189D3 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4422769D6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Lilian Faria |
contributor_str_mv |
Silva, Maria da Graça Moreira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Tecnologias na educação Avaliação educacional |
topic |
Educação Tecnologias na educação Avaliação educacional Education Curriculum Technologies in education Educational assessment CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Curriculum Technologies in education Educational assessment |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
This dissertation deals with assessment practices mediated by information and communication digital technologies in a training course aimed at work in a citizenship promoting context. It investigates, through qualitative research, the evaluation, on the part of students, of assessment practices experienced during a course in an online virtual learning environment. This study aimed to: identify particular features of the educational assessment conception assigned by students to the assessment practices experienced in the 5th class of the course Conquest of LGBT Citizenship; investigate peculiar aspects assigned by students to the use of information and communication digital technologies in the assessment practices of this course; map an information set which provides for a critical analysis taking into account consistency between the assessment practices experienced by students and the training goals of this course. This study s methodology involved documentary analysis, application of questionnaires to students, and the conduct of interviews with the coordinators responsible for the course. One concludes that most of respondents thought they have gone through experiences related to educational assessment as emancipation during the course. Besides, one may say that there was consistency between the assessment practices experienced and the training goals of the course |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-05-13 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-05-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ferreira, Lilian Faria. Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania. 2013. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9701 |
identifier_str_mv |
Ferreira, Lilian Faria. Práticas avaliativas mediatizadas por tecnologias digitais: educação para o trabalho em contexto de promoção da cidadania. 2013. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9701/3/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9701/1/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9701/2/Lilian%20Faria%20Ferreira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fa7ec1c703e3706c4c89d4528531eadf 4134719aeaefbeaff0b96f96101be08a cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277840278945792 |