Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11492 |
Resumo: | The purpose of this study was to investigate the role of proofs and demonstration on textbooks of high school. This work contributes with APROVA ME, a project that aims to investigate, analyze and propose activities for the learning of proofs and demonstration in school mathematics. The text books from Manoel Paiva was analyzed; three volumes constituted his collection and it was approved by the National Program that evaluate high school text books. It was distributed among public schools in the state of Sao Paulo, including the one I teach. Since text books are, in general, the solely source for classroom teachers, and many studies point out the impact of text books on teacher s way of teaching and consequently impact on students learning, to investigate how it deals with proofs and demonstration may help to show new ways of teaching proofs in schools. Our investigation focused on the topics: Number sets; functions; arithmetic and geometric progressions; parallelism and perpendiculars. After analyzing the three volumes, based on Balacheff, Villiers and IREM group, it was possible to classify the proofs that were privileged by the author. I discuss and present suggestions to enhance the teaching of proofs related to the analyzed topics |
id |
PUC_SP-1_18beecef4c558fc50d6218b8525dda19 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11492 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Frant, Janete BoliteMendes, Lourival Junior2016-04-27T17:12:58Z2016-08-25T17:25:39Z2007-07-242007-04-13Mendes, Lourival Junior. Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio. 2007. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11492The purpose of this study was to investigate the role of proofs and demonstration on textbooks of high school. This work contributes with APROVA ME, a project that aims to investigate, analyze and propose activities for the learning of proofs and demonstration in school mathematics. The text books from Manoel Paiva was analyzed; three volumes constituted his collection and it was approved by the National Program that evaluate high school text books. It was distributed among public schools in the state of Sao Paulo, including the one I teach. Since text books are, in general, the solely source for classroom teachers, and many studies point out the impact of text books on teacher s way of teaching and consequently impact on students learning, to investigate how it deals with proofs and demonstration may help to show new ways of teaching proofs in schools. Our investigation focused on the topics: Number sets; functions; arithmetic and geometric progressions; parallelism and perpendiculars. After analyzing the three volumes, based on Balacheff, Villiers and IREM group, it was possible to classify the proofs that were privileged by the author. I discuss and present suggestions to enhance the teaching of proofs related to the analyzed topicsO objetivo deste trabalho foi investigar o papel que assume as provas e demonstrações no livro didático de matemática do Ensino Médio. O trabalho contribui com o projeto AProvaME1 cujo objetivo é investigar, analisar e propor atividades para a aprendizagem de provas e demonstrações na matemática escolar. Minha investigação se pautou na coleção de Manoel Paiva aprovada pelo PNLEM/20052 e distribuída para as escolas públicas de Ensino Médio do estado de São Paulo que optaram por adotá-la, entre elas a que leciono. Uma vez que o livro didático é uma fonte quase que única para o apoio do professor, vários estudos apontam a influência do mesmo no ensino do professor e consequentemente influencia a aprendizagem dos alunos, investigar se existe e de que modo trata provas e demonstrações em sua coleção contribui para apontar novos caminhos para tal ensino. Os temas investigados foram: Conjuntos Numéricos, Funções, Progressões Aritméticas e Geométricas, Paralelismo e Perpendicularismo. Analisando os três volumes, relativos às três séries do Ensino Médio, segundo Balacheff, Villiers e do grupo IREM, foi possível classificar os tipos de provas que são privilegiados na coleção. Discuto e apresento algumas sugestões para complementar o ensino de provas relativas aos tópicos analisadosSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24140/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoProvaArgumentaçãoLivro DidáticoEducação MatemáticaEnsino MédioEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoProofArgumentationTextbookMathematics EducationHigh SchoolCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLourival Junior Mendes.pdf.txtLourival Junior Mendes.pdf.txtExtracted texttext/plain141997https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11492/3/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf.txt581dadf0255d5092b965369dd77d2d65MD53THUMBNAILLourival Junior Mendes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11492/1/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD51ORIGINALLourival Junior Mendes.pdfapplication/pdf1319059https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11492/2/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf89ff5051fcdcdf1d57f534923356de6aMD52handle/114922022-04-28 14:32:00.482oai:repositorio.pucsp.br:handle/11492Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio |
title |
Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio |
spellingShingle |
Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio Mendes, Lourival Junior Prova Argumentação Livro Didático Educação Matemática Ensino Médio Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Proof Argumentation Textbook Mathematics Education High School CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio |
title_full |
Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio |
title_fullStr |
Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio |
title_full_unstemmed |
Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio |
title_sort |
Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio |
author |
Mendes, Lourival Junior |
author_facet |
Mendes, Lourival Junior |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Frant, Janete Bolite |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Lourival Junior |
contributor_str_mv |
Frant, Janete Bolite |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prova Argumentação Livro Didático Educação Matemática Ensino Médio Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino |
topic |
Prova Argumentação Livro Didático Educação Matemática Ensino Médio Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Proof Argumentation Textbook Mathematics Education High School CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Proof Argumentation Textbook Mathematics Education High School |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The purpose of this study was to investigate the role of proofs and demonstration on textbooks of high school. This work contributes with APROVA ME, a project that aims to investigate, analyze and propose activities for the learning of proofs and demonstration in school mathematics. The text books from Manoel Paiva was analyzed; three volumes constituted his collection and it was approved by the National Program that evaluate high school text books. It was distributed among public schools in the state of Sao Paulo, including the one I teach. Since text books are, in general, the solely source for classroom teachers, and many studies point out the impact of text books on teacher s way of teaching and consequently impact on students learning, to investigate how it deals with proofs and demonstration may help to show new ways of teaching proofs in schools. Our investigation focused on the topics: Number sets; functions; arithmetic and geometric progressions; parallelism and perpendiculars. After analyzing the three volumes, based on Balacheff, Villiers and IREM group, it was possible to classify the proofs that were privileged by the author. I discuss and present suggestions to enhance the teaching of proofs related to the analyzed topics |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-07-24 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-04-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T17:12:58Z 2016-08-25T17:25:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Mendes, Lourival Junior. Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio. 2007. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11492 |
identifier_str_mv |
Mendes, Lourival Junior. Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio. 2007. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11492 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11492/3/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11492/1/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11492/2/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
581dadf0255d5092b965369dd77d2d65 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 89ff5051fcdcdf1d57f534923356de6a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277891377102848 |