Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Lourival Junior
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11492
Resumo: The purpose of this study was to investigate the role of proofs and demonstration on textbooks of high school. This work contributes with APROVA ME, a project that aims to investigate, analyze and propose activities for the learning of proofs and demonstration in school mathematics. The text books from Manoel Paiva was analyzed; three volumes constituted his collection and it was approved by the National Program that evaluate high school text books. It was distributed among public schools in the state of Sao Paulo, including the one I teach. Since text books are, in general, the solely source for classroom teachers, and many studies point out the impact of text books on teacher s way of teaching and consequently impact on students learning, to investigate how it deals with proofs and demonstration may help to show new ways of teaching proofs in schools. Our investigation focused on the topics: Number sets; functions; arithmetic and geometric progressions; parallelism and perpendiculars. After analyzing the three volumes, based on Balacheff, Villiers and IREM group, it was possible to classify the proofs that were privileged by the author. I discuss and present suggestions to enhance the teaching of proofs related to the analyzed topics
id PUC_SP-1_18beecef4c558fc50d6218b8525dda19
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11492
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Frant, Janete BoliteMendes, Lourival Junior2016-04-27T17:12:58Z2016-08-25T17:25:39Z2007-07-242007-04-13Mendes, Lourival Junior. Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio. 2007. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11492The purpose of this study was to investigate the role of proofs and demonstration on textbooks of high school. This work contributes with APROVA ME, a project that aims to investigate, analyze and propose activities for the learning of proofs and demonstration in school mathematics. The text books from Manoel Paiva was analyzed; three volumes constituted his collection and it was approved by the National Program that evaluate high school text books. It was distributed among public schools in the state of Sao Paulo, including the one I teach. Since text books are, in general, the solely source for classroom teachers, and many studies point out the impact of text books on teacher s way of teaching and consequently impact on students learning, to investigate how it deals with proofs and demonstration may help to show new ways of teaching proofs in schools. Our investigation focused on the topics: Number sets; functions; arithmetic and geometric progressions; parallelism and perpendiculars. After analyzing the three volumes, based on Balacheff, Villiers and IREM group, it was possible to classify the proofs that were privileged by the author. I discuss and present suggestions to enhance the teaching of proofs related to the analyzed topicsO objetivo deste trabalho foi investigar o papel que assume as provas e demonstrações no livro didático de matemática do Ensino Médio. O trabalho contribui com o projeto AProvaME1 cujo objetivo é investigar, analisar e propor atividades para a aprendizagem de provas e demonstrações na matemática escolar. Minha investigação se pautou na coleção de Manoel Paiva aprovada pelo PNLEM/20052 e distribuída para as escolas públicas de Ensino Médio do estado de São Paulo que optaram por adotá-la, entre elas a que leciono. Uma vez que o livro didático é uma fonte quase que única para o apoio do professor, vários estudos apontam a influência do mesmo no ensino do professor e consequentemente influencia a aprendizagem dos alunos, investigar se existe e de que modo trata provas e demonstrações em sua coleção contribui para apontar novos caminhos para tal ensino. Os temas investigados foram: Conjuntos Numéricos, Funções, Progressões Aritméticas e Geométricas, Paralelismo e Perpendicularismo. Analisando os três volumes, relativos às três séries do Ensino Médio, segundo Balacheff, Villiers e do grupo IREM, foi possível classificar os tipos de provas que são privilegiados na coleção. Discuto e apresento algumas sugestões para complementar o ensino de provas relativas aos tópicos analisadosSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24140/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoProvaArgumentaçãoLivro DidáticoEducação MatemáticaEnsino MédioEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoProofArgumentationTextbookMathematics EducationHigh SchoolCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLourival Junior Mendes.pdf.txtLourival Junior Mendes.pdf.txtExtracted texttext/plain141997https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11492/3/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf.txt581dadf0255d5092b965369dd77d2d65MD53THUMBNAILLourival Junior Mendes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11492/1/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD51ORIGINALLourival Junior Mendes.pdfapplication/pdf1319059https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11492/2/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf89ff5051fcdcdf1d57f534923356de6aMD52handle/114922022-04-28 14:32:00.482oai:repositorio.pucsp.br:handle/11492Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio
title Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio
spellingShingle Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio
Mendes, Lourival Junior
Prova
Argumentação
Livro Didático
Educação Matemática
Ensino Médio
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Proof
Argumentation
Textbook
Mathematics Education
High School
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio
title_full Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio
title_fullStr Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio
title_full_unstemmed Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio
title_sort Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio
author Mendes, Lourival Junior
author_facet Mendes, Lourival Junior
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Frant, Janete Bolite
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Lourival Junior
contributor_str_mv Frant, Janete Bolite
dc.subject.por.fl_str_mv Prova
Argumentação
Livro Didático
Educação Matemática
Ensino Médio
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
topic Prova
Argumentação
Livro Didático
Educação Matemática
Ensino Médio
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Proof
Argumentation
Textbook
Mathematics Education
High School
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Proof
Argumentation
Textbook
Mathematics Education
High School
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The purpose of this study was to investigate the role of proofs and demonstration on textbooks of high school. This work contributes with APROVA ME, a project that aims to investigate, analyze and propose activities for the learning of proofs and demonstration in school mathematics. The text books from Manoel Paiva was analyzed; three volumes constituted his collection and it was approved by the National Program that evaluate high school text books. It was distributed among public schools in the state of Sao Paulo, including the one I teach. Since text books are, in general, the solely source for classroom teachers, and many studies point out the impact of text books on teacher s way of teaching and consequently impact on students learning, to investigate how it deals with proofs and demonstration may help to show new ways of teaching proofs in schools. Our investigation focused on the topics: Number sets; functions; arithmetic and geometric progressions; parallelism and perpendiculars. After analyzing the three volumes, based on Balacheff, Villiers and IREM group, it was possible to classify the proofs that were privileged by the author. I discuss and present suggestions to enhance the teaching of proofs related to the analyzed topics
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-07-24
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-04-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T17:12:58Z
2016-08-25T17:25:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Mendes, Lourival Junior. Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio. 2007. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11492
identifier_str_mv Mendes, Lourival Junior. Uma análise da abordagem sobre argumentações e provas numa coleção do ensino médio. 2007. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11492
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11492/3/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11492/1/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf.jpg
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11492/2/Lourival%20Junior%20Mendes.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 581dadf0255d5092b965369dd77d2d65
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
89ff5051fcdcdf1d57f534923356de6a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277891377102848