O Teorema de Pasolini Como representação da noção de objeto a de Lacan (análise fílmica)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26764 |
Resumo: | Psychoanalysis found in the cinematic device the possibility of articulating its concepts with the subjective reality expressed in the film. The cinema is increasingly used in psychoanalysis to extract an imaginary object and make the aspects of human subjectivity more visible, it also precedes the yearnings of a time, a state of society and civilization. Thus, beginning from the intersection between cinema and psychoanalysis, the present work, with an analysis of the cinematographic language of filmmaker Pier Paolo Pasolini and his film Theorem, intends to set a perspective into Jacques Lacan's concept of object a. The classic Italian Neorealism' novel of that time has as its main feature in the Poetry Cinema and its style elevates the image of everyday life to the sacred, surpassing the frontiers of perception. According to the subjective aspects of the characters, this monograph seeks to bring some understanding about the artistic and theoretical production of two of the most prestigious authors in the intellectuality field. This is how Lacan and Pasolini's work go in the same direction as they reveal the impossible of the real |
id |
PUC_SP-1_1bc155974a1850ca045997866c4e57ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26764 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Montoto, Claudio CésarLuz, Nathan Athila Santos da2022-08-16T15:37:34Z2022-08-16T15:37:34Z2019-07-29https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26764Psychoanalysis found in the cinematic device the possibility of articulating its concepts with the subjective reality expressed in the film. The cinema is increasingly used in psychoanalysis to extract an imaginary object and make the aspects of human subjectivity more visible, it also precedes the yearnings of a time, a state of society and civilization. Thus, beginning from the intersection between cinema and psychoanalysis, the present work, with an analysis of the cinematographic language of filmmaker Pier Paolo Pasolini and his film Theorem, intends to set a perspective into Jacques Lacan's concept of object a. The classic Italian Neorealism' novel of that time has as its main feature in the Poetry Cinema and its style elevates the image of everyday life to the sacred, surpassing the frontiers of perception. According to the subjective aspects of the characters, this monograph seeks to bring some understanding about the artistic and theoretical production of two of the most prestigious authors in the intellectuality field. This is how Lacan and Pasolini's work go in the same direction as they reveal the impossible of the realA psicanálise encontrou no dispositivo cinematográfico a possibilidade de articular seus conceitos com a realidade subjetiva expressa na película. O cinema é cada vez mais utilizado na psicanálise para extrair o objeto imaginário e tornar visível os aspectos da subjetividade humana, além de anteceder os anseios de uma época, de um estado de sociedade e de civilização. Deste modo, é partindo da intersecção entre cinema e psicanálise que o presente trabalho, com uma análise da linguagem cinematográfica do cineasta Pier Paolo Pasolini e de seu filme Teorema, pretende colocar em perspectiva o conceito de objeto a de Jacques Lacan. O clássico romance do Neorrealismo Italiano daquele tempo tem como principal característica o Cinema de Poesia e o seu estilo eleva a imagem do cotidiano ao sagrado, ultrapassando as fronteiras da percepção. De acordo com os aspectos subjetivos dos personagens, busca-se trazer alguma compreensão acerca da produção artística e teórica de dois dos autores mais prestigiados no campo da intelectualidade. É assim que Lacan e Pasolini se encontram no desígnio trabalho de revelação do impossível do realporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Semiótica Psicanalítica - Clínica da CulturaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAPsicanáliseTeoremaCinemaObjeto a; Neorrealismo ItalianoPsychoanalysisTheoremCinemaObject aItalian NeorealismO Teorema de Pasolini Como representação da noção de objeto a de Lacan (análise fílmica)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALNATHAN ATHILA SANTOS DA LUZ.pdfapplication/pdf1239553https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26764/1/NATHAN%20ATHILA%20SANTOS%20DA%20LUZ.pdf91d227db6036292f829e7071308490f6MD51TEXTNATHAN ATHILA SANTOS DA LUZ.pdf.txtNATHAN ATHILA SANTOS DA LUZ.pdf.txtExtracted texttext/plain168063https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26764/2/NATHAN%20ATHILA%20SANTOS%20DA%20LUZ.pdf.txt7fb404e69e2bb1e6db8b347fbff689c6MD52THUMBNAILNATHAN ATHILA SANTOS DA LUZ.pdf.jpgNATHAN ATHILA SANTOS DA LUZ.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1218https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26764/3/NATHAN%20ATHILA%20SANTOS%20DA%20LUZ.pdf.jpgd7bad62abd3c2cd7ac223821e3d4cdd4MD53handle/267642022-08-19 13:59:30.747oai:repositorio.pucsp.br:handle/26764Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O Teorema de Pasolini Como representação da noção de objeto a de Lacan (análise fílmica) |
title |
O Teorema de Pasolini Como representação da noção de objeto a de Lacan (análise fílmica) |
spellingShingle |
O Teorema de Pasolini Como representação da noção de objeto a de Lacan (análise fílmica) Luz, Nathan Athila Santos da CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA Psicanálise Teorema Cinema Objeto a; Neorrealismo Italiano Psychoanalysis Theorem Cinema Object a Italian Neorealism |
title_short |
O Teorema de Pasolini Como representação da noção de objeto a de Lacan (análise fílmica) |
title_full |
O Teorema de Pasolini Como representação da noção de objeto a de Lacan (análise fílmica) |
title_fullStr |
O Teorema de Pasolini Como representação da noção de objeto a de Lacan (análise fílmica) |
title_full_unstemmed |
O Teorema de Pasolini Como representação da noção de objeto a de Lacan (análise fílmica) |
title_sort |
O Teorema de Pasolini Como representação da noção de objeto a de Lacan (análise fílmica) |
author |
Luz, Nathan Athila Santos da |
author_facet |
Luz, Nathan Athila Santos da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Montoto, Claudio César |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luz, Nathan Athila Santos da |
contributor_str_mv |
Montoto, Claudio César |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA Psicanálise Teorema Cinema Objeto a; Neorrealismo Italiano Psychoanalysis Theorem Cinema Object a Italian Neorealism |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicanálise Teorema Cinema Objeto a; Neorrealismo Italiano |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Psychoanalysis Theorem Cinema Object a Italian Neorealism |
description |
Psychoanalysis found in the cinematic device the possibility of articulating its concepts with the subjective reality expressed in the film. The cinema is increasingly used in psychoanalysis to extract an imaginary object and make the aspects of human subjectivity more visible, it also precedes the yearnings of a time, a state of society and civilization. Thus, beginning from the intersection between cinema and psychoanalysis, the present work, with an analysis of the cinematographic language of filmmaker Pier Paolo Pasolini and his film Theorem, intends to set a perspective into Jacques Lacan's concept of object a. The classic Italian Neorealism' novel of that time has as its main feature in the Poetry Cinema and its style elevates the image of everyday life to the sacred, surpassing the frontiers of perception. According to the subjective aspects of the characters, this monograph seeks to bring some understanding about the artistic and theoretical production of two of the most prestigious authors in the intellectuality field. This is how Lacan and Pasolini's work go in the same direction as they reveal the impossible of the real |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-07-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-16T15:37:34Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-16T15:37:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26764 |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26764 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Semiótica Psicanalítica - Clínica da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26764/1/NATHAN%20ATHILA%20SANTOS%20DA%20LUZ.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26764/2/NATHAN%20ATHILA%20SANTOS%20DA%20LUZ.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26764/3/NATHAN%20ATHILA%20SANTOS%20DA%20LUZ.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
91d227db6036292f829e7071308490f6 7fb404e69e2bb1e6db8b347fbff689c6 d7bad62abd3c2cd7ac223821e3d4cdd4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278020352999424 |