Campos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27432 |
Resumo: | This bibliographic research work aims to review how the main national curriculum policies documents, the DCNEI (National Curriculum Guidelines) and the preliminary version of BNCC Common National Curriculum Base address the curriculum organization for early childhood education, in which it proposes the organization of the Curricula by fields of experience that are intended to guide practices. Analyze the meaning of experience from the thinking of John Dewey, an American philosopher, in which we find conceptions that help us in clarifying the curricular approach of experience. The problematization about the concept of experience appears in several works of the author; (1971), (1959a), Democracy and Education (1959b), Life and Education (1973). To broaden the reflection about the curricular documents, considering them as a relevant reference for the management team, in order to broaden the discussion with the school, with a culture, with the families, about the curriculum by fields of experience, and the changes that its application Can bring to the ways of dealing with the knowledge, times and school spaces, in order to overcome the pedagogical practices organized by curricular disciplines |
id |
PUC_SP-1_1c63c76637811e652123e15667eb88ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/27432 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Campos, Terezinha Calil PadisCenteno, Eloiza Rodrigues2022-08-30T12:34:01Z2022-08-30T12:34:01Z2016-11-25Centeno, Eloiza Rodrigues. Campos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantil. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Gestão Educacional e Escolar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27432This bibliographic research work aims to review how the main national curriculum policies documents, the DCNEI (National Curriculum Guidelines) and the preliminary version of BNCC Common National Curriculum Base address the curriculum organization for early childhood education, in which it proposes the organization of the Curricula by fields of experience that are intended to guide practices. Analyze the meaning of experience from the thinking of John Dewey, an American philosopher, in which we find conceptions that help us in clarifying the curricular approach of experience. The problematization about the concept of experience appears in several works of the author; (1971), (1959a), Democracy and Education (1959b), Life and Education (1973). To broaden the reflection about the curricular documents, considering them as a relevant reference for the management team, in order to broaden the discussion with the school, with a culture, with the families, about the curriculum by fields of experience, and the changes that its application Can bring to the ways of dealing with the knowledge, times and school spaces, in order to overcome the pedagogical practices organized by curricular disciplinesEste trabalho de pesquisa bibliográfica tem por objetivo retomar a modo como os principais documentos das políticas curriculares nacionais, a DCNEI (Diretrizes curriculares nacionais) eaversão preliminar da BNCC (Base nacional comum Curricular)abordam a organização curricular para educação infantil, no que propõe a organização do currículo por campos de experiências que perspectivam nortear as práticas. Analisar o significado de experiência a partir do pensamento de John Dewey,filósofo norte-americano, no qual encontramos concepções que nos auxiliam no esclarecimento da abordagem curricular da experiência. A problematização sobre o conceito de experiênciaaparece em diversas obras do autor; no entanto, citamos como principais: Experiênciae educação (1979), (1959a), Democracia e educação (1959b), Vida e educação (1973). Ampliar a reflexão sobre os documentos curriculares, considerando-os como relevantereferência para a equipe gestora, de modo ampliar a discussãocom a escola, com uma cultura e com as famílias, sobre o currículo por campos de experiência, e das mudanças que sua aplicação possa trazer para as formas de lidar com os saberes, tempos e espaços escolares, de modo a superar as práticas pedagógicas organizadas por disciplinas curricularesporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Gestão Educacional e EscolarPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONALCampos de experiênciaProposta curricularEducação infantilDeweyExperience fieldsCurriculum proposalEarly Childhood educationDeweyCampos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALELOIZA RODRIGUES CENTENO_2.pdfapplication/pdf948391https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27432/1/ELOIZA%20RODRIGUES%20CENTENO_2.pdf23eff06e864f85c12047e0254dfb5401MD51TEXTELOIZA RODRIGUES CENTENO_2.pdf.txtELOIZA RODRIGUES CENTENO_2.pdf.txtExtracted texttext/plain93007https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27432/2/ELOIZA%20RODRIGUES%20CENTENO_2.pdf.txte6f22f8fd9398c1cc7457d5f0c52762dMD52THUMBNAILELOIZA RODRIGUES CENTENO_2.pdf.jpgELOIZA RODRIGUES CENTENO_2.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1163https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27432/3/ELOIZA%20RODRIGUES%20CENTENO_2.pdf.jpge712ec56cf1c618603a0eb724ef7809eMD53handle/274322022-08-31 01:02:13.355oai:repositorio.pucsp.br:handle/27432Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-31T04:02:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Campos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantil |
title |
Campos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantil |
spellingShingle |
Campos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantil Centeno, Eloiza Rodrigues CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL Campos de experiência Proposta curricular Educação infantil Dewey Experience fields Curriculum proposal Early Childhood education Dewey |
title_short |
Campos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantil |
title_full |
Campos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantil |
title_fullStr |
Campos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantil |
title_full_unstemmed |
Campos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantil |
title_sort |
Campos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantil |
author |
Centeno, Eloiza Rodrigues |
author_facet |
Centeno, Eloiza Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Campos, Terezinha Calil Padis |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Centeno, Eloiza Rodrigues |
contributor_str_mv |
Campos, Terezinha Calil Padis |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL Campos de experiência Proposta curricular Educação infantil Dewey Experience fields Curriculum proposal Early Childhood education Dewey |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Campos de experiência Proposta curricular Educação infantil Dewey |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Experience fields Curriculum proposal Early Childhood education Dewey |
description |
This bibliographic research work aims to review how the main national curriculum policies documents, the DCNEI (National Curriculum Guidelines) and the preliminary version of BNCC Common National Curriculum Base address the curriculum organization for early childhood education, in which it proposes the organization of the Curricula by fields of experience that are intended to guide practices. Analyze the meaning of experience from the thinking of John Dewey, an American philosopher, in which we find conceptions that help us in clarifying the curricular approach of experience. The problematization about the concept of experience appears in several works of the author; (1971), (1959a), Democracy and Education (1959b), Life and Education (1973). To broaden the reflection about the curricular documents, considering them as a relevant reference for the management team, in order to broaden the discussion with the school, with a culture, with the families, about the curriculum by fields of experience, and the changes that its application Can bring to the ways of dealing with the knowledge, times and school spaces, in order to overcome the pedagogical practices organized by curricular disciplines |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-11-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-30T12:34:01Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-30T12:34:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Centeno, Eloiza Rodrigues. Campos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantil. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Gestão Educacional e Escolar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27432 |
identifier_str_mv |
Centeno, Eloiza Rodrigues. Campos de experiência: uma breve reflexão do arranjo curricular indicado pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) que se propõe a referenciar as práticas na educação infantil. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Gestão Educacional e Escolar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27432 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Gestão Educacional e Escolar |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27432/1/ELOIZA%20RODRIGUES%20CENTENO_2.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27432/2/ELOIZA%20RODRIGUES%20CENTENO_2.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27432/3/ELOIZA%20RODRIGUES%20CENTENO_2.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
23eff06e864f85c12047e0254dfb5401 e6f22f8fd9398c1cc7457d5f0c52762d e712ec56cf1c618603a0eb724ef7809e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277814563667968 |