A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33855 |
Resumo: | This work is situated in three areas of knowledge: Advertising, Portuguese language and the Discourse Analysis. We are constantly persecuted by ads and advertisements in our daily lives. In the ads, the speech wants more than a simple communication: it wants to sell a product. Made as a multimodal gender and we know that the discourse is the ideological representation of a class, this kind of gender deserves a further analysis connecting the lexical choice with nonverbal language, making some senses proposed by the editors. The ads that were used for this work are circulating in printed media and especially, in the Internet. The general objective is to contribute to the studies related to the readability and understanding of the senses produced by this kind of text, which multimodal and lexical complete each other. The specific objectives are: 1. demonstrate how lexical choice strongly reflects the standard of the current Brazilian society; 2. check how the nonverbal associated with the lexicon reflects the Brazilian cultural point of view; 3. analyze what are ideological and discursive meanings produced by gender ad, more specifically, beer ads. The results show that: 1.the most part of the lexicon in beer ads is intentionally ambiguous; 2. the specific language used in beer ads, verbal or nonverbal, reflects the imagination of most Brazilian men/women |
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Cury, Valeuska FrançaBombonato, Denize Daniela de Freitas2023-07-05T19:25:53Z2023-07-05T19:25:53Z2015-12-01Bombonato, Denize Daniela de Freitas. A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33855This work is situated in three areas of knowledge: Advertising, Portuguese language and the Discourse Analysis. We are constantly persecuted by ads and advertisements in our daily lives. In the ads, the speech wants more than a simple communication: it wants to sell a product. Made as a multimodal gender and we know that the discourse is the ideological representation of a class, this kind of gender deserves a further analysis connecting the lexical choice with nonverbal language, making some senses proposed by the editors. The ads that were used for this work are circulating in printed media and especially, in the Internet. The general objective is to contribute to the studies related to the readability and understanding of the senses produced by this kind of text, which multimodal and lexical complete each other. The specific objectives are: 1. demonstrate how lexical choice strongly reflects the standard of the current Brazilian society; 2. check how the nonverbal associated with the lexicon reflects the Brazilian cultural point of view; 3. analyze what are ideological and discursive meanings produced by gender ad, more specifically, beer ads. The results show that: 1.the most part of the lexicon in beer ads is intentionally ambiguous; 2. the specific language used in beer ads, verbal or nonverbal, reflects the imagination of most Brazilian men/womenEste trabalho está situado em três áreas de conhecimento: a Publicidade, a Língua Portuguesa e a Análise do Discurso. Somos constantemente bombardeados por anúncios e propagandas ao longo do nosso dia a dia. Nos anúncios, o macroato de fala é evidente: observamos que a intenção não é somente comunicacional, mas comercial. Constituídos como gênero multimodal e compreendendo que o discurso é a representação ideológica de uma classe, esse tipo de gênero merece uma análise mais específica, que relacione a escolha lexical com o não-verbal, conferindo determinados sentidos propostos pelos redatores. Para tal, foram utilizados anúncios que circulam em meios impressos e principalmente na internet. O objetivo geral é contribuir para os estudos relacionados à legibilidade e compreensão dos sentidos produzidos por esse gênero, no qual multimodal e léxico se mesclam e se complementam. Os objetivos específicos são: 1. demonstrar como a escolha lexical reflete fortemente o padrão da sociedade Brasileira atual; 2. verificar como o não-verbal associado ao léxico reflete o ponto de vista cultural Brasileiro; 3. analisar quais são ideológica e discursivamente os sentidos produzidos pelo gênero anúncio, mais especificamente anúncios de cerveja. Os resultados obtidos demonstram que: 1. grande parte do léxico em anúncios de cerveja é intencionalmente ambíguo; 2. a linguagem utilizada nos anúncios de cerveja, seja verbal ou não-verbal, reflete o imaginário da maioria dos homens/mulheres BrasileirosporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Língua PortuguesaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESADiscurso publicitárioLéxicoProdução de sentidosAnálise do discursoMultimodalidadeAdvertising discourseLexiconSenses productionDiscourse analysis multimodalityA utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentidoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDENIZE DANIELA DE FREITAS BOMBONATO.pdfapplication/pdf891197https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33855/1/DENIZE%20DANIELA%20DE%20FREITAS%20BOMBONATO.pdfdda82a123abe115ecf9771df081a7797MD51TEXTDENIZE DANIELA DE FREITAS BOMBONATO.pdf.txtDENIZE DANIELA DE FREITAS BOMBONATO.pdf.txtExtracted texttext/plain78031https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33855/2/DENIZE%20DANIELA%20DE%20FREITAS%20BOMBONATO.pdf.txt205245a2937fa13bb83b5a9aecaf60beMD52THUMBNAILDENIZE DANIELA DE FREITAS BOMBONATO.pdf.jpgDENIZE DANIELA DE FREITAS BOMBONATO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1124https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33855/3/DENIZE%20DANIELA%20DE%20FREITAS%20BOMBONATO.pdf.jpg5391062e16a936b42a3302752e1d5b76MD53handle/338552023-07-06 01:13:20.789oai:repositorio.pucsp.br:handle/33855Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:13:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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