A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bombonato, Denize Daniela de Freitas
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33855
Resumo: This work is situated in three areas of knowledge: Advertising, Portuguese language and the Discourse Analysis. We are constantly persecuted by ads and advertisements in our daily lives. In the ads, the speech wants more than a simple communication: it wants to sell a product. Made as a multimodal gender and we know that the discourse is the ideological representation of a class, this kind of gender deserves a further analysis connecting the lexical choice with nonverbal language, making some senses proposed by the editors. The ads that were used for this work are circulating in printed media and especially, in the Internet. The general objective is to contribute to the studies related to the readability and understanding of the senses produced by this kind of text, which multimodal and lexical complete each other. The specific objectives are: 1. demonstrate how lexical choice strongly reflects the standard of the current Brazilian society; 2. check how the nonverbal associated with the lexicon reflects the Brazilian cultural point of view; 3. analyze what are ideological and discursive meanings produced by gender ad, more specifically, beer ads. The results show that: 1.the most part of the lexicon in beer ads is intentionally ambiguous; 2. the specific language used in beer ads, verbal or nonverbal, reflects the imagination of most Brazilian men/women
id PUC_SP-1_1e596d567587ab28a76d6a634d48ca75
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/33855
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Cury, Valeuska FrançaBombonato, Denize Daniela de Freitas2023-07-05T19:25:53Z2023-07-05T19:25:53Z2015-12-01Bombonato, Denize Daniela de Freitas. A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33855This work is situated in three areas of knowledge: Advertising, Portuguese language and the Discourse Analysis. We are constantly persecuted by ads and advertisements in our daily lives. In the ads, the speech wants more than a simple communication: it wants to sell a product. Made as a multimodal gender and we know that the discourse is the ideological representation of a class, this kind of gender deserves a further analysis connecting the lexical choice with nonverbal language, making some senses proposed by the editors. The ads that were used for this work are circulating in printed media and especially, in the Internet. The general objective is to contribute to the studies related to the readability and understanding of the senses produced by this kind of text, which multimodal and lexical complete each other. The specific objectives are: 1. demonstrate how lexical choice strongly reflects the standard of the current Brazilian society; 2. check how the nonverbal associated with the lexicon reflects the Brazilian cultural point of view; 3. analyze what are ideological and discursive meanings produced by gender ad, more specifically, beer ads. The results show that: 1.the most part of the lexicon in beer ads is intentionally ambiguous; 2. the specific language used in beer ads, verbal or nonverbal, reflects the imagination of most Brazilian men/womenEste trabalho está situado em três áreas de conhecimento: a Publicidade, a Língua Portuguesa e a Análise do Discurso. Somos constantemente bombardeados por anúncios e propagandas ao longo do nosso dia a dia. Nos anúncios, o macroato de fala é evidente: observamos que a intenção não é somente comunicacional, mas comercial. Constituídos como gênero multimodal e compreendendo que o discurso é a representação ideológica de uma classe, esse tipo de gênero merece uma análise mais específica, que relacione a escolha lexical com o não-verbal, conferindo determinados sentidos propostos pelos redatores. Para tal, foram utilizados anúncios que circulam em meios impressos e principalmente na internet. O objetivo geral é contribuir para os estudos relacionados à legibilidade e compreensão dos sentidos produzidos por esse gênero, no qual multimodal e léxico se mesclam e se complementam. Os objetivos específicos são: 1. demonstrar como a escolha lexical reflete fortemente o padrão da sociedade Brasileira atual; 2. verificar como o não-verbal associado ao léxico reflete o ponto de vista cultural Brasileiro; 3. analisar quais são ideológica e discursivamente os sentidos produzidos pelo gênero anúncio, mais especificamente anúncios de cerveja. Os resultados obtidos demonstram que: 1. grande parte do léxico em anúncios de cerveja é intencionalmente ambíguo; 2. a linguagem utilizada nos anúncios de cerveja, seja verbal ou não-verbal, reflete o imaginário da maioria dos homens/mulheres BrasileirosporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Língua PortuguesaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESADiscurso publicitárioLéxicoProdução de sentidosAnálise do discursoMultimodalidadeAdvertising discourseLexiconSenses productionDiscourse analysis multimodalityA utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentidoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDENIZE DANIELA DE FREITAS BOMBONATO.pdfapplication/pdf891197https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33855/1/DENIZE%20DANIELA%20DE%20FREITAS%20BOMBONATO.pdfdda82a123abe115ecf9771df081a7797MD51TEXTDENIZE DANIELA DE FREITAS BOMBONATO.pdf.txtDENIZE DANIELA DE FREITAS BOMBONATO.pdf.txtExtracted texttext/plain78031https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33855/2/DENIZE%20DANIELA%20DE%20FREITAS%20BOMBONATO.pdf.txt205245a2937fa13bb83b5a9aecaf60beMD52THUMBNAILDENIZE DANIELA DE FREITAS BOMBONATO.pdf.jpgDENIZE DANIELA DE FREITAS BOMBONATO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1124https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33855/3/DENIZE%20DANIELA%20DE%20FREITAS%20BOMBONATO.pdf.jpg5391062e16a936b42a3302752e1d5b76MD53handle/338552023-07-06 01:13:20.789oai:repositorio.pucsp.br:handle/33855Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:13:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido
title A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido
spellingShingle A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido
Bombonato, Denize Daniela de Freitas
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
Discurso publicitário
Léxico
Produção de sentidos
Análise do discurso
Multimodalidade
Advertising discourse
Lexicon
Senses production
Discourse analysis multimodality
title_short A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido
title_full A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido
title_fullStr A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido
title_full_unstemmed A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido
title_sort A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido
author Bombonato, Denize Daniela de Freitas
author_facet Bombonato, Denize Daniela de Freitas
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cury, Valeuska França
dc.contributor.author.fl_str_mv Bombonato, Denize Daniela de Freitas
contributor_str_mv Cury, Valeuska França
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
Discurso publicitário
Léxico
Produção de sentidos
Análise do discurso
Multimodalidade
Advertising discourse
Lexicon
Senses production
Discourse analysis multimodality
dc.subject.por.fl_str_mv Discurso publicitário
Léxico
Produção de sentidos
Análise do discurso
Multimodalidade
dc.subject.eng.fl_str_mv Advertising discourse
Lexicon
Senses production
Discourse analysis multimodality
description This work is situated in three areas of knowledge: Advertising, Portuguese language and the Discourse Analysis. We are constantly persecuted by ads and advertisements in our daily lives. In the ads, the speech wants more than a simple communication: it wants to sell a product. Made as a multimodal gender and we know that the discourse is the ideological representation of a class, this kind of gender deserves a further analysis connecting the lexical choice with nonverbal language, making some senses proposed by the editors. The ads that were used for this work are circulating in printed media and especially, in the Internet. The general objective is to contribute to the studies related to the readability and understanding of the senses produced by this kind of text, which multimodal and lexical complete each other. The specific objectives are: 1. demonstrate how lexical choice strongly reflects the standard of the current Brazilian society; 2. check how the nonverbal associated with the lexicon reflects the Brazilian cultural point of view; 3. analyze what are ideological and discursive meanings produced by gender ad, more specifically, beer ads. The results show that: 1.the most part of the lexicon in beer ads is intentionally ambiguous; 2. the specific language used in beer ads, verbal or nonverbal, reflects the imagination of most Brazilian men/women
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-12-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-05T19:25:53Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-05T19:25:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Bombonato, Denize Daniela de Freitas. A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33855
identifier_str_mv Bombonato, Denize Daniela de Freitas. A utilização do léxico nos anúncios de cerveja: efeitos de sentido. 2015. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33855
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33855/1/DENIZE%20DANIELA%20DE%20FREITAS%20BOMBONATO.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33855/2/DENIZE%20DANIELA%20DE%20FREITAS%20BOMBONATO.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33855/3/DENIZE%20DANIELA%20DE%20FREITAS%20BOMBONATO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv dda82a123abe115ecf9771df081a7797
205245a2937fa13bb83b5a9aecaf60be
5391062e16a936b42a3302752e1d5b76
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796071319207936