Intertextualidade e sentido em anúncios publicitários
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14645 |
Resumo: | This research aims are analyzing the intertextuality in advertisement. In order to accomplish this objective, we selected a corpus that consist of eight announcements published on Veja magazine between May/2007 and December/2008, and we proceeded the analyze based on studies about the text in socio cognitive and interactional perspective, under the vision of Beaugrande (1997), Costa Val (2002), Koch e Elias (2006), e Koch, Bentes e Cavalcante (2007); and the intertextuality according to Bakhtin (2000), Kristeva (1974), Maingueneau (1998), Koch, Bentes e Cavalcante (2007) and the propaganda code , as in Quesnel (1974), Lagneau (1974), Verón (1980), Carvalho (2000), Sandmann (2001), Iasbeck (2002), Sant Anna (2002), Vestergaard & Schroeder (2004) and Abreu (2005) studies. The results evidenced that the inter textuality in the advertisements appears in an explicit or implicit way, however, in both cases, the one who advertises hope that the reader/consumer identifies the intertext and realizes the effect sense caused by the re-textualising |
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Elias, Vanda Maria da SilvaSantos, Vera Lúcia dos2016-04-28T19:34:49Z2010-09-152010-05-25Santos, Vera Lúcia dos. Intertextualidade e sentido em anúncios publicitários. 2010. 95 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14645This research aims are analyzing the intertextuality in advertisement. In order to accomplish this objective, we selected a corpus that consist of eight announcements published on Veja magazine between May/2007 and December/2008, and we proceeded the analyze based on studies about the text in socio cognitive and interactional perspective, under the vision of Beaugrande (1997), Costa Val (2002), Koch e Elias (2006), e Koch, Bentes e Cavalcante (2007); and the intertextuality according to Bakhtin (2000), Kristeva (1974), Maingueneau (1998), Koch, Bentes e Cavalcante (2007) and the propaganda code , as in Quesnel (1974), Lagneau (1974), Verón (1980), Carvalho (2000), Sandmann (2001), Iasbeck (2002), Sant Anna (2002), Vestergaard & Schroeder (2004) and Abreu (2005) studies. The results evidenced that the inter textuality in the advertisements appears in an explicit or implicit way, however, in both cases, the one who advertises hope that the reader/consumer identifies the intertext and realizes the effect sense caused by the re-textualisingEsta dissertação tem como objetivo analisar a intertextualidade em anúncios publicitários. A fim de dar conta desse objetivo, selecionamos um corpus composto por oito anúncios publicados na revista Veja no período de maio de 2007 a dezembro de 2008 e procedemos à analise fundamentada em estudos de Beaugrande (1997), Costa Val (2002), Koch e Elias (2006), e Koch, Bentes e Cavalcante (2007); a intertextualidade conforme Bakhtin (2000), Kristeva (1974), Maingueneau (1976), Koch, Bentes e Cavalcante (2007) e linguagem da propaganda como os estudos de Quesnel (1974), Lagneau (1974), Verón (1980), Carvalho (2000), Sandmann (2001), Iasbeck (2002), Sant Anna (2002), Vestergaard e Schroeder (2004) e Abreu (2005). Os resultados indicam que a intertextualidade no anúncio publicitário ocorre de forma explícita ou implícita, porém, em ambos os casos, aquele que anuncia espera que o leitor/consumidor produza o sentido do texto, levando em conta o intertextoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30783/Vera%20Lucia%20dos%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaIntertextualidadeAnúncio publicitárioProdução de sentidosIntertextualityAdvertisementsSense productionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAIntertextualidade e sentido em anúncios publicitáriosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTVera Lucia dos Santos.pdf.txtVera Lucia dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain163376https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14645/3/Vera%20Lucia%20dos%20Santos.pdf.txt3c45fb26c034a4e596943ec2a6050b66MD53ORIGINALVera Lucia dos Santos.pdfapplication/pdf1608905https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14645/1/Vera%20Lucia%20dos%20Santos.pdf8f8ac58b113470ec86d3eb784bff5114MD51THUMBNAILVera Lucia dos Santos.pdf.jpgVera Lucia dos Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14645/2/Vera%20Lucia%20dos%20Santos.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/146452022-04-27 22:03:18.946oai:repositorio.pucsp.br:handle/14645Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T01:03:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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