A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28112 |
Resumo: | This work aims to reflect on the graphism, its evolution and the child itself. It is difficult to understand how graphics, even as it is a component of the development of graphic recording activities, can assist in the development of the child who is a being in constant transition. Through his drawing, the child asks for and informs everything he feels. The child when he matures emotionally, cognitively, affectively and socially, also reflects this maturation in his drawings. Bibliographical research was adopted as a research methodology, and with the inclusion of photos of the school routine during the accomplishment of my stages during these four years to demonstrate the evolution of the graphics. The teacher plays a fundamental role, since the drawing is a way of evaluating the child and verifying the stage of development in which it is and accompanying such evolution of the graphic until it reaches the writing itself |
id |
PUC_SP-1_1f0fc8c0028819018f22e8a1e5ba9c2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28112 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Martins, Maria Anita VivianiSilva, Gabriela Ferracini da2022-09-29T23:49:21Z2022-09-29T23:49:21Z2017-11-23Silva, Gabriela Ferracini da. A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28112This work aims to reflect on the graphism, its evolution and the child itself. It is difficult to understand how graphics, even as it is a component of the development of graphic recording activities, can assist in the development of the child who is a being in constant transition. Through his drawing, the child asks for and informs everything he feels. The child when he matures emotionally, cognitively, affectively and socially, also reflects this maturation in his drawings. Bibliographical research was adopted as a research methodology, and with the inclusion of photos of the school routine during the accomplishment of my stages during these four years to demonstrate the evolution of the graphics. The teacher plays a fundamental role, since the drawing is a way of evaluating the child and verifying the stage of development in which it is and accompanying such evolution of the graphic until it reaches the writing itselfEste trabalho tem por objetivo refletir sobre o grafismo, sua evolução e a própria criança. Busca compreender como o grafismo ao mesmo tempo em que é componente do desenvolvimento das atividades de registro gráfico, pode auxiliar no desenvolvimento da criança que é um ser em constante transição. Suas emoções, dificuldades, anseios, prazeres se desencadeiam ao longo de seu desenvolvimento. Por meio do desenho, a criança pede e informa tudo que sente. A criança quando madura emocional, cognitiva, afetiva e socialmente, reflete também este amadurecimento em seus desenhos. Adotou-se como metodologia de pesquisa a investigação bibliográfica, e com a inclusão de fotos do cotidiano escolar durante a realização de meus estágios ao longo destes quatro anos para demonstrar a evolução do grafismo.O professor tem papel fundamental, visto que o desenho é uma forma de avaliar a criança e verificar o estágio de desenvolvimento no qual se encontra e acompanhar tal evolução do grafismo até chegar a escrita propriamente ditaporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODesenhoCriançaDesenvolvimento InfantilDrawingChildChild developmentA evolução do grafismo à escrita na Educação Infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALGABRIELA FERRACINI DA SILVA - TCC.pdfapplication/pdf1060805https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28112/1/GABRIELA%20FERRACINI%20DA%20SILVA%20-%20TCC.pdf524671ab91f691fa958169794d0c2e41MD51TEXTGABRIELA FERRACINI DA SILVA - TCC.pdf.txtGABRIELA FERRACINI DA SILVA - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain34622https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28112/2/GABRIELA%20FERRACINI%20DA%20SILVA%20-%20TCC.pdf.txte172a58a810bcfee2ede29155bf42c96MD52THUMBNAILGABRIELA FERRACINI DA SILVA - TCC.pdf.jpgGABRIELA FERRACINI DA SILVA - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1179https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28112/3/GABRIELA%20FERRACINI%20DA%20SILVA%20-%20TCC.pdf.jpg321ad6d9f66e3904ba9118f9b4de1be8MD53handle/281122022-09-30 20:17:27.542oai:repositorio.pucsp.br:handle/28112Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-09-30T23:17:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil |
title |
A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil |
spellingShingle |
A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil Silva, Gabriela Ferracini da CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Desenho Criança Desenvolvimento Infantil Drawing Child Child development |
title_short |
A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil |
title_full |
A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil |
title_fullStr |
A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil |
title_full_unstemmed |
A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil |
title_sort |
A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil |
author |
Silva, Gabriela Ferracini da |
author_facet |
Silva, Gabriela Ferracini da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Gabriela Ferracini da |
contributor_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Desenho Criança Desenvolvimento Infantil Drawing Child Child development |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenho Criança Desenvolvimento Infantil |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Drawing Child Child development |
description |
This work aims to reflect on the graphism, its evolution and the child itself. It is difficult to understand how graphics, even as it is a component of the development of graphic recording activities, can assist in the development of the child who is a being in constant transition. Through his drawing, the child asks for and informs everything he feels. The child when he matures emotionally, cognitively, affectively and socially, also reflects this maturation in his drawings. Bibliographical research was adopted as a research methodology, and with the inclusion of photos of the school routine during the accomplishment of my stages during these four years to demonstrate the evolution of the graphics. The teacher plays a fundamental role, since the drawing is a way of evaluating the child and verifying the stage of development in which it is and accompanying such evolution of the graphic until it reaches the writing itself |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-11-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-29T23:49:21Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-29T23:49:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Gabriela Ferracini da. A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28112 |
identifier_str_mv |
Silva, Gabriela Ferracini da. A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28112 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28112/1/GABRIELA%20FERRACINI%20DA%20SILVA%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28112/2/GABRIELA%20FERRACINI%20DA%20SILVA%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28112/3/GABRIELA%20FERRACINI%20DA%20SILVA%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
524671ab91f691fa958169794d0c2e41 e172a58a810bcfee2ede29155bf42c96 321ad6d9f66e3904ba9118f9b4de1be8 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278008463196160 |