A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Gabriela Ferracini da
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28112
Resumo: This work aims to reflect on the graphism, its evolution and the child itself. It is difficult to understand how graphics, even as it is a component of the development of graphic recording activities, can assist in the development of the child who is a being in constant transition. Through his drawing, the child asks for and informs everything he feels. The child when he matures emotionally, cognitively, affectively and socially, also reflects this maturation in his drawings. Bibliographical research was adopted as a research methodology, and with the inclusion of photos of the school routine during the accomplishment of my stages during these four years to demonstrate the evolution of the graphics. The teacher plays a fundamental role, since the drawing is a way of evaluating the child and verifying the stage of development in which it is and accompanying such evolution of the graphic until it reaches the writing itself
id PUC_SP-1_1f0fc8c0028819018f22e8a1e5ba9c2a
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28112
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Martins, Maria Anita VivianiSilva, Gabriela Ferracini da2022-09-29T23:49:21Z2022-09-29T23:49:21Z2017-11-23Silva, Gabriela Ferracini da. A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28112This work aims to reflect on the graphism, its evolution and the child itself. It is difficult to understand how graphics, even as it is a component of the development of graphic recording activities, can assist in the development of the child who is a being in constant transition. Through his drawing, the child asks for and informs everything he feels. The child when he matures emotionally, cognitively, affectively and socially, also reflects this maturation in his drawings. Bibliographical research was adopted as a research methodology, and with the inclusion of photos of the school routine during the accomplishment of my stages during these four years to demonstrate the evolution of the graphics. The teacher plays a fundamental role, since the drawing is a way of evaluating the child and verifying the stage of development in which it is and accompanying such evolution of the graphic until it reaches the writing itselfEste trabalho tem por objetivo refletir sobre o grafismo, sua evolução e a própria criança. Busca compreender como o grafismo ao mesmo tempo em que é componente do desenvolvimento das atividades de registro gráfico, pode auxiliar no desenvolvimento da criança que é um ser em constante transição. Suas emoções, dificuldades, anseios, prazeres se desencadeiam ao longo de seu desenvolvimento. Por meio do desenho, a criança pede e informa tudo que sente. A criança quando madura emocional, cognitiva, afetiva e socialmente, reflete também este amadurecimento em seus desenhos. Adotou-se como metodologia de pesquisa a investigação bibliográfica, e com a inclusão de fotos do cotidiano escolar durante a realização de meus estágios ao longo destes quatro anos para demonstrar a evolução do grafismo.O professor tem papel fundamental, visto que o desenho é uma forma de avaliar a criança e verificar o estágio de desenvolvimento no qual se encontra e acompanhar tal evolução do grafismo até chegar a escrita propriamente ditaporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODesenhoCriançaDesenvolvimento InfantilDrawingChildChild developmentA evolução do grafismo à escrita na Educação Infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALGABRIELA FERRACINI DA SILVA - TCC.pdfapplication/pdf1060805https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28112/1/GABRIELA%20FERRACINI%20DA%20SILVA%20-%20TCC.pdf524671ab91f691fa958169794d0c2e41MD51TEXTGABRIELA FERRACINI DA SILVA - TCC.pdf.txtGABRIELA FERRACINI DA SILVA - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain34622https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28112/2/GABRIELA%20FERRACINI%20DA%20SILVA%20-%20TCC.pdf.txte172a58a810bcfee2ede29155bf42c96MD52THUMBNAILGABRIELA FERRACINI DA SILVA - TCC.pdf.jpgGABRIELA FERRACINI DA SILVA - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1179https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28112/3/GABRIELA%20FERRACINI%20DA%20SILVA%20-%20TCC.pdf.jpg321ad6d9f66e3904ba9118f9b4de1be8MD53handle/281122022-09-30 20:17:27.542oai:repositorio.pucsp.br:handle/28112Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-09-30T23:17:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil
title A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil
spellingShingle A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil
Silva, Gabriela Ferracini da
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Desenho
Criança
Desenvolvimento Infantil
Drawing
Child
Child development
title_short A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil
title_full A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil
title_fullStr A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil
title_full_unstemmed A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil
title_sort A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil
author Silva, Gabriela Ferracini da
author_facet Silva, Gabriela Ferracini da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Gabriela Ferracini da
contributor_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Desenho
Criança
Desenvolvimento Infantil
Drawing
Child
Child development
dc.subject.por.fl_str_mv Desenho
Criança
Desenvolvimento Infantil
dc.subject.eng.fl_str_mv Drawing
Child
Child development
description This work aims to reflect on the graphism, its evolution and the child itself. It is difficult to understand how graphics, even as it is a component of the development of graphic recording activities, can assist in the development of the child who is a being in constant transition. Through his drawing, the child asks for and informs everything he feels. The child when he matures emotionally, cognitively, affectively and socially, also reflects this maturation in his drawings. Bibliographical research was adopted as a research methodology, and with the inclusion of photos of the school routine during the accomplishment of my stages during these four years to demonstrate the evolution of the graphics. The teacher plays a fundamental role, since the drawing is a way of evaluating the child and verifying the stage of development in which it is and accompanying such evolution of the graphic until it reaches the writing itself
publishDate 2017
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-11-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-09-29T23:49:21Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-09-29T23:49:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Gabriela Ferracini da. A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28112
identifier_str_mv Silva, Gabriela Ferracini da. A evolução do grafismo à escrita na Educação Infantil. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28112/1/GABRIELA%20FERRACINI%20DA%20SILVA%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28112/2/GABRIELA%20FERRACINI%20DA%20SILVA%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28112/3/GABRIELA%20FERRACINI%20DA%20SILVA%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 524671ab91f691fa958169794d0c2e41
e172a58a810bcfee2ede29155bf42c96
321ad6d9f66e3904ba9118f9b4de1be8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796236595757056