Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Marcio Graciano dos
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26687
Resumo: The theme of this research is the study of the discursive genre of e-mail marketing. Our goal is to see how this genre is organized, considering its co-enunciators persuasion. Therefore, we analyze the enunciation scenes: encompassing scene, generic scene, and scenography; and identify the discursive ethos that emerges from the scenarios built to enunciate this discourse. The sample analyzed in this survey consists of a series of three e-mail marketing pieces, sent by the same financial institution to customers who have different profiles. E-mail marketing is a genre that, due to the possibility of personalization, became very efficient in the communication between the parts, as it announces a social practice that is already established and, inside, the personal and corporate e-mail addresses turn into spaces for dialogues, interactions, and negotiations of sense effects between two corporations; or between a corporation and an actual person. The theoretical-methodological references are from a discourse analysis of the French line, especially the studies by Maingueneau (2005; 2006; 2010; 2013; 2015).
id PUC_SP-1_1f2abdf0a1d2b72acd9962a6aee2d9a8
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/26687
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Nardocci, Izilda MariaSantos, Marcio Graciano dos2022-08-16T15:17:43Z2022-08-16T15:17:43Z2020-06-22https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26687The theme of this research is the study of the discursive genre of e-mail marketing. Our goal is to see how this genre is organized, considering its co-enunciators persuasion. Therefore, we analyze the enunciation scenes: encompassing scene, generic scene, and scenography; and identify the discursive ethos that emerges from the scenarios built to enunciate this discourse. The sample analyzed in this survey consists of a series of three e-mail marketing pieces, sent by the same financial institution to customers who have different profiles. E-mail marketing is a genre that, due to the possibility of personalization, became very efficient in the communication between the parts, as it announces a social practice that is already established and, inside, the personal and corporate e-mail addresses turn into spaces for dialogues, interactions, and negotiations of sense effects between two corporations; or between a corporation and an actual person. The theoretical-methodological references are from a discourse analysis of the French line, especially the studies by Maingueneau (2005; 2006; 2010; 2013; 2015).O tema desta pesquisa é o estudo do gênero discursivo e-mail marketing. O nosso objetivo é verificar como esse gênero se organiza, tendo em vista a persuasão dos seus coenunciadores. Para tanto, analisaremos as cenas da enunciação: cena englobante, cena genérica, cenografia e identificaremos o ethos discursivo que emerge das cenografias construídas para enunciar esse discurso. A amostra selecionada para esta pesquisa é formada por uma série de três e-mails marketing, enviados pela mesma instituição financeira, mas para clientes de diferentes perfis. O e-mail marketing é um gênero que, pela possibilidade de personalização, torna-se bastante eficiente na comunicação entre os sujeitos envolvidos, pois anuncia uma prática social já instaurada e, em seu interior, o endereço eletrônico pessoal e corporativo tornam-se em espaços de diálogos, de interações e de negociações de efeitos de sentidos entre pessoas jurídicas e pessoas jurídicas; ou pessoas jurídicas e pessoas físicas. O referencial teórico-metodológico é o da análise do discurso de linha francesa, especialmente os estudos de Maingueneau (2005; 2006; 2010; 2013; 2015).porPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Língua PortuguesaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAAnálise do discursoGênero de discursoE-mail marketingEthosEspaço digitalDiscourse analysisDiscourse genreE-mail marketingEthosDigital spaceGênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMarcio Graciano dos Santos.pdfapplication/pdf920524https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26687/1/Marcio%20Graciano%20dos%20Santos.pdf56a820ebabc7628f1ee766288fa2be39MD51TEXTMarcio Graciano dos Santos.pdf.txtMarcio Graciano dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain94751https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26687/2/Marcio%20Graciano%20dos%20Santos.pdf.txt93d41aa9679c68944ce36cf76aa347b2MD52THUMBNAILMarcio Graciano dos Santos.pdf.jpgMarcio Graciano dos Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1173https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26687/3/Marcio%20Graciano%20dos%20Santos.pdf.jpg70508cd0d21a9af0522a29a128fcd308MD53handle/266872022-08-19 13:59:30.446oai:repositorio.pucsp.br:handle/26687Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira
title Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira
spellingShingle Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira
Santos, Marcio Graciano dos
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
Análise do discurso
Gênero de discurso
E-mail marketing
Ethos
Espaço digital
Discourse analysis
Discourse genre
E-mail marketing
Ethos
Digital space
title_short Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira
title_full Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira
title_fullStr Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira
title_full_unstemmed Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira
title_sort Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira
author Santos, Marcio Graciano dos
author_facet Santos, Marcio Graciano dos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Nardocci, Izilda Maria
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Marcio Graciano dos
contributor_str_mv Nardocci, Izilda Maria
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
Análise do discurso
Gênero de discurso
E-mail marketing
Ethos
Espaço digital
Discourse analysis
Discourse genre
E-mail marketing
Ethos
Digital space
dc.subject.por.fl_str_mv Análise do discurso
Gênero de discurso
E-mail marketing
Ethos
Espaço digital
dc.subject.eng.fl_str_mv Discourse analysis
Discourse genre
E-mail marketing
Ethos
Digital space
description The theme of this research is the study of the discursive genre of e-mail marketing. Our goal is to see how this genre is organized, considering its co-enunciators persuasion. Therefore, we analyze the enunciation scenes: encompassing scene, generic scene, and scenography; and identify the discursive ethos that emerges from the scenarios built to enunciate this discourse. The sample analyzed in this survey consists of a series of three e-mail marketing pieces, sent by the same financial institution to customers who have different profiles. E-mail marketing is a genre that, due to the possibility of personalization, became very efficient in the communication between the parts, as it announces a social practice that is already established and, inside, the personal and corporate e-mail addresses turn into spaces for dialogues, interactions, and negotiations of sense effects between two corporations; or between a corporation and an actual person. The theoretical-methodological references are from a discourse analysis of the French line, especially the studies by Maingueneau (2005; 2006; 2010; 2013; 2015).
publishDate 2020
dc.date.issued.fl_str_mv 2020-06-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-08-16T15:17:43Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-08-16T15:17:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26687
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26687
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26687/1/Marcio%20Graciano%20dos%20Santos.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26687/2/Marcio%20Graciano%20dos%20Santos.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26687/3/Marcio%20Graciano%20dos%20Santos.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 56a820ebabc7628f1ee766288fa2be39
93d41aa9679c68944ce36cf76aa347b2
70508cd0d21a9af0522a29a128fcd308
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278009458294784