Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26687 |
Resumo: | The theme of this research is the study of the discursive genre of e-mail marketing. Our goal is to see how this genre is organized, considering its co-enunciators persuasion. Therefore, we analyze the enunciation scenes: encompassing scene, generic scene, and scenography; and identify the discursive ethos that emerges from the scenarios built to enunciate this discourse. The sample analyzed in this survey consists of a series of three e-mail marketing pieces, sent by the same financial institution to customers who have different profiles. E-mail marketing is a genre that, due to the possibility of personalization, became very efficient in the communication between the parts, as it announces a social practice that is already established and, inside, the personal and corporate e-mail addresses turn into spaces for dialogues, interactions, and negotiations of sense effects between two corporations; or between a corporation and an actual person. The theoretical-methodological references are from a discourse analysis of the French line, especially the studies by Maingueneau (2005; 2006; 2010; 2013; 2015). |
id |
PUC_SP-1_1f2abdf0a1d2b72acd9962a6aee2d9a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26687 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Nardocci, Izilda MariaSantos, Marcio Graciano dos2022-08-16T15:17:43Z2022-08-16T15:17:43Z2020-06-22https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26687The theme of this research is the study of the discursive genre of e-mail marketing. Our goal is to see how this genre is organized, considering its co-enunciators persuasion. Therefore, we analyze the enunciation scenes: encompassing scene, generic scene, and scenography; and identify the discursive ethos that emerges from the scenarios built to enunciate this discourse. The sample analyzed in this survey consists of a series of three e-mail marketing pieces, sent by the same financial institution to customers who have different profiles. E-mail marketing is a genre that, due to the possibility of personalization, became very efficient in the communication between the parts, as it announces a social practice that is already established and, inside, the personal and corporate e-mail addresses turn into spaces for dialogues, interactions, and negotiations of sense effects between two corporations; or between a corporation and an actual person. The theoretical-methodological references are from a discourse analysis of the French line, especially the studies by Maingueneau (2005; 2006; 2010; 2013; 2015).O tema desta pesquisa é o estudo do gênero discursivo e-mail marketing. O nosso objetivo é verificar como esse gênero se organiza, tendo em vista a persuasão dos seus coenunciadores. Para tanto, analisaremos as cenas da enunciação: cena englobante, cena genérica, cenografia e identificaremos o ethos discursivo que emerge das cenografias construídas para enunciar esse discurso. A amostra selecionada para esta pesquisa é formada por uma série de três e-mails marketing, enviados pela mesma instituição financeira, mas para clientes de diferentes perfis. O e-mail marketing é um gênero que, pela possibilidade de personalização, torna-se bastante eficiente na comunicação entre os sujeitos envolvidos, pois anuncia uma prática social já instaurada e, em seu interior, o endereço eletrônico pessoal e corporativo tornam-se em espaços de diálogos, de interações e de negociações de efeitos de sentidos entre pessoas jurídicas e pessoas jurídicas; ou pessoas jurídicas e pessoas físicas. O referencial teórico-metodológico é o da análise do discurso de linha francesa, especialmente os estudos de Maingueneau (2005; 2006; 2010; 2013; 2015).porPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Língua PortuguesaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAAnálise do discursoGênero de discursoE-mail marketingEthosEspaço digitalDiscourse analysisDiscourse genreE-mail marketingEthosDigital spaceGênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMarcio Graciano dos Santos.pdfapplication/pdf920524https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26687/1/Marcio%20Graciano%20dos%20Santos.pdf56a820ebabc7628f1ee766288fa2be39MD51TEXTMarcio Graciano dos Santos.pdf.txtMarcio Graciano dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain94751https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26687/2/Marcio%20Graciano%20dos%20Santos.pdf.txt93d41aa9679c68944ce36cf76aa347b2MD52THUMBNAILMarcio Graciano dos Santos.pdf.jpgMarcio Graciano dos Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1173https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26687/3/Marcio%20Graciano%20dos%20Santos.pdf.jpg70508cd0d21a9af0522a29a128fcd308MD53handle/266872022-08-19 13:59:30.446oai:repositorio.pucsp.br:handle/26687Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira |
title |
Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira |
spellingShingle |
Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira Santos, Marcio Graciano dos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA Análise do discurso Gênero de discurso E-mail marketing Ethos Espaço digital Discourse analysis Discourse genre E-mail marketing Ethos Digital space |
title_short |
Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira |
title_full |
Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira |
title_fullStr |
Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira |
title_full_unstemmed |
Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira |
title_sort |
Gênero de discurso e-mail marketing: análise de cenografia na comunicação de instituição financeira |
author |
Santos, Marcio Graciano dos |
author_facet |
Santos, Marcio Graciano dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Nardocci, Izilda Maria |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Marcio Graciano dos |
contributor_str_mv |
Nardocci, Izilda Maria |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA Análise do discurso Gênero de discurso E-mail marketing Ethos Espaço digital Discourse analysis Discourse genre E-mail marketing Ethos Digital space |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise do discurso Gênero de discurso E-mail marketing Ethos Espaço digital |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Discourse analysis Discourse genre E-mail marketing Ethos Digital space |
description |
The theme of this research is the study of the discursive genre of e-mail marketing. Our goal is to see how this genre is organized, considering its co-enunciators persuasion. Therefore, we analyze the enunciation scenes: encompassing scene, generic scene, and scenography; and identify the discursive ethos that emerges from the scenarios built to enunciate this discourse. The sample analyzed in this survey consists of a series of three e-mail marketing pieces, sent by the same financial institution to customers who have different profiles. E-mail marketing is a genre that, due to the possibility of personalization, became very efficient in the communication between the parts, as it announces a social practice that is already established and, inside, the personal and corporate e-mail addresses turn into spaces for dialogues, interactions, and negotiations of sense effects between two corporations; or between a corporation and an actual person. The theoretical-methodological references are from a discourse analysis of the French line, especially the studies by Maingueneau (2005; 2006; 2010; 2013; 2015). |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-06-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-16T15:17:43Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-16T15:17:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26687 |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26687 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26687/1/Marcio%20Graciano%20dos%20Santos.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26687/2/Marcio%20Graciano%20dos%20Santos.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26687/3/Marcio%20Graciano%20dos%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
56a820ebabc7628f1ee766288fa2be39 93d41aa9679c68944ce36cf76aa347b2 70508cd0d21a9af0522a29a128fcd308 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278009458294784 |